06.09.16

SAHG - III

SAHG - III

2010 Indie Recordings

čas: 42:22
styl: stoner

Norská čtveřice SAHG se od svého vzniku v roce 2004 stihla na rockové či metalové scéně velmi dobře etablovat. Prvním dvěma počinům se dostalo velmi dobrých kritických reakcí a kapele se dařilo i koncertně. Své fanoušky si získala především turné po první desce v zámoří. Už na svém debutu totiž dokázala přesně definovat vlastní zvuk, přičemž si do poznávacích rysů vetkla to nejlepší z top kapel sedmdesátých let.

Stejně tomu je i na albu pojmenovaném jednoduše "III". Mix hutného syrového rocku s místy tvrdším metalovým riffem se zde klíží s ponurou psychedelickou atmosférou. Ta je umocněna kontrastem vysokého vokálu, který v mnohém připomíná zesnulého Ronnieho Jamese Dia nebo dávného Iana Gillana. SAHG se obzvláště v ponuřejších pasážích dostávají až do doometalové zatěžkanosti. Právě v tyto momenty pak nejlépe vyznívá cit jednotlivých muzikantů pro druh atmosféry tolik známý z jejich domáckých působišť (MANNGARD, GORGOROTH, AUDREY HORNE).

Pokud bych měl desku zařadit do kontextu dvou předešlých, nehledal bych nijakou konkrétní návaznost. První dvě desky mi přijdou velmi silné a na každé z nich si hudba SAHG žije vlastním životem. Stejně tomu je tak i tentokrát, ovšem s nepatrným rozdílem. Zdá se mi, že osvědčené hudební postupy, které zůstávají s předchůdci totožné, tentokráte nefungují přesně tak, jak by měly. Míjí se účinkem. Hudba je to bezesporu poskládaná bezchybně, ale přestože každá skladba disponuje osobitým kouzlem i potřebnou dávkou groovu, řekl bych, že postrádá jakýkoliv výraznější efekt. Prostě a jednoduše nefunguje tak, jak by u daného žánru měla.

Chybí například jakékoliv hlubší emoce. Když vezmu skladbu "Pyromancer" nebo "Echoes Ring Forever" z předešlé "dvojky", pak ty dokážou posluchače vcucnout během několika málo vteřin. Tento zásadní moment však u většiny z aktuálních písní postrádám. SAHG se podle mého potýkají s tím, s čím se utkává většina z takzvaných retro kapel. Dostali se do pozice toho, kdo operuje s know how rockových dinosaurů, avšak v podání jejich následovníků chybí špetka esence těch, kteří tyto postupy definovali.

Většině podobných uskupení se toto stává logicky v době jejich začátků, avšak v případě těchto Norů je tomu paradoxně až u třetí desky. Těžko říct, kde hledat původ tohoto zakolísání. Doufejme, že se jedná pouze o chvilkové zaváhání. SAHG totiž i nadále zůstávají zkušenými muzikanty, kteří vědí, jak napsat dobrou píseň.

sestava: Olav Iversen – zpěv, kytara, Thomas Tofthagen – kytara, Tom Cato Visnes – baskytara, Thomas Lønnheim – bicí
produkce: Herbrand Larsen
odkaz: myspace.com/sahg
1. In through the Eye
2. Baptism of Fire
3. Mortify
4. Hollow Mountain
5. Mother's Revenge
6. Downward Spiral
7. Shadow Monument
8. Burden
9. Denier
10. Spiritual Void
Debutová deska norského projektu SAHG přinesla před čtyřmi lety to, čemu říkám nepatetické, vkusné retro, řemeslně velmi slušně zvládnutý tradiční doom. Aby ne, když jádro kapely tvořili zkušení hudebníci, tehdy ještě dva ex-členové zlovolných GORGOROTH. Ovšem postupem času začali svůj hudební arzenál obrušovat do mnohem rockovějších, říznějších podob a letošní novinka (opět stroze) pojmenovaná "III" plynule navazuje na svého "dvojkového" předchůdce.
Vcelku elegantní album s dostatkem poctivé rockové energie, salvou tradičních, funkčních kytarových riffů (zvláště šestá "Downward Spiral" vyloženě dýchá klasickým hard&heavy feelingem) a sebejistým Iversenovým vokálem. Když vezmu v potaz, že každá minuta těží z minulosti a kupředu SAHG posouvá vlastně především ono poctivé řemeslné provedení, dostávám subžánrový standard, nenucený a ve své podstatě zábavný. "III" nikoho nepřesvědčuje, že je lepší, než doopravdy je a možná i proto se k ní lze s chutí znovu a znovu vracet.

70%
Jirka Jakoubě

60 %