16.05.14 - 25.04.14 | 16:00 hod.

SOILWORK - The Panic Broadcast

SOILWORK - The Panic Broadcast

2010 Nuclear Blast

čas: 51:56
styl: modern melodic death metal

Devadesátá léta se přelévala do své druhé poloviny a nově nastartovaná vlna melodického deathu překonávala zažitá žánrová dogmata. Tehdy to ještě nebyla otázka trendu, stylu, jen se prostě tvořila moderní historie extrémního metalu, v níž měla takzvaná "göteborská škola" výsostné postavení. Když SOILWORK vydali svého času zásadní desku "The Chainheart Machine", nebylo již nejmenších pochyb, že právem náleží k aktuálním veličinám IN FLAMES nebo DARK TRANQUILLITY. Ovšem tohle byl jen stručný pohled do minulosti, ten hlavní subžánrový boom je dnes již dávno pasé.

A ono to vlastně všechno nabralo logický směr. Ač je melodic death pořád považován za vcelku aktuální žánr, nestihl (nebo spíš neměl možnost) se nějak zakonzervovat a neustálá evoluce hudebních postupů jej začala přizpůsobovat nárokům doby. Ať už jde o vliv zámořské metalcorové vlny nebo o souzvuky stále velmi populárních alternativních či industriálních směrů. Navíc když máte za zády takové labelové impérium, jakým je Nuclear Blast, nelze se divit, že SOILWORK na posledních dvou deskách poněkud bezostyšně, bezduše vytloukali vše, co chce dnešní posluchač – konzument slyšet. Předchozí album "Sworn to a Great Divide" pro mě bylo dvojnásob slabým, alternativou naředěným odvarem, sebevědomě zabaleným do senza prima kolonky modern metal. V důsledku toho jsem byl před prvním poslechem "The Panic Broadcast" výjimečně velmi skeptický.

Přišlo mi, jako bych místo přehrávače zapínal přístroj na měření EKG, očekávaje pouze monotónní, sotva přerušované pískání. Ale světe div se, první vteřiny úvodní skladby a tenhle resuscitovaný kardiogram řádně profackoval unavenou reprosoustavu. Nevídaná vlna energie, v těch bezmála původních, neurvalým thrashem broušených kolejích. SOILWORK žijí?! Nevím, jestli je to návratem kytaristy Petera Wicherse nebo druhou kytarou Sylvaina Coudreta, kterou sám Strid považuje za více technickou, každopádně aktuální zvuk má konečně zas trošku syrovější a přímočařejší ráz. Překvapivě i ten avizovaný "bluesový" styl některých riffů, o kterém jsem se dočetl v jednom rozhovoru, a který jsem bral s velkou rezervou, je v praxi docela čitelný (kupříkladu ve skladbě "Deliverance Is Mine" nebo rytmicky vyvážené "Night Comes Clean"). Více prostoru dostaly bicí, což hraje do karet právě tomu říznějšímu thrashovému pojetí melodeathu, který býval SOILWORK vlastní. Dokonce i ty všemoderní melodické prvky tentokrát nepůsobí toliko vynuceně – vkusně zakomponovaná akustika v úvodu "Let This River Flow", groovy střižené riffy a vyloženě hitový nápěv u "Epitome". Jistě, ve svém důsledku je "The Panic Broadcast" opět konzumní materiál do (ne)pohody, ale od obou předchůdců jej odlišují dvě zásadní složky – pestrost a přímočarost.

Době silného tria desek kolem "Natural Born Chaos" dávno odzvonilo, přesto by bylo hříchem zatratit nové SOILWORK jen proto, že se poslední léta snaží víceméně pouze nakrmit stále hladovější a náročnější strávníky. "The Panic Broadcast" je nad poměry komplexní, živelné album s perfektním zvukovým mixem Jense Bogrena (OPETH, KATATONIA). Materiál, který rozhodně nemíní posunovat hranice, bořit mýty, a který pravděpodobně časem vyprchá. Přesto mu dávám (s narážkou na název kapely) přívlastek "čistá práce".

sestava: Björn "Speed" Strid – zpěv, Peter "Vicious" Wichers – kytara, Sylvain Coudret kytara, Ola Flink – baskytara, Dirk Verbeuren – bicí, Sven Karlsson – klávesy
produkce: Peter Wichers
1. Late for the Kill, Early for the Slaughter
2. Two Lives Worth of Reckoning
3. The Thrill
4. Deliverance Is Mine
5. Night Comes Clean
6. King of the Threshold
7. Let This River Flow
8. Epitome
9. The Akuma Afterglow
10. Enter Dog of Pavlov
11. Sweet Demise (Bonus)

Zdá se, že navrátilec Peter Wichers dokázal v SOILWORK opět navodit žádoucí pohodu a jistotu. Po nevýrazném a upracovaném albu "Sworn to a Great Divide" se konečně můžeme těšit s tou samou kapelou, která dokázala natočit alba jako "Natural Born Chaos" nebo "Figure Number Five".

Právě k těmto počinům se novinka "The Panic Broadcast" úspěšně vrací. Nutno podotknout, že zde nedochází k žádné recyklaci nebo vytahování kostlivců ze skříně. Tahle deska je příliš osobitá na to, aby byla jen srovnávána s jejími úspěšnými předchůdci. Potěší, že můžeme konečně pocítit snahu jít po vlastním výrazu a opět trochu kupředu v hudebním vývoji. Lehký přesun k rockověji stavěným melodiím, vkusně zakomponované elektronické smyčky nebo nadstandardní forma Björna Strida za mikrofonem. Budiž to pozvánky k poslechu energií nebývale překypující desky!

hodnocení: 85 %
Jan Novák

70 %