DAGOBA - Poseidon

DAGOBA - Poseidon

2010 XIII Bis Records

čas: 43:19
země původu: Francie
styl: groove metal

Příslušnost francouzských metalistů DAGOBA do společnosti současných top kapel typu GOJIRA nebo HACRIDE jsem vždy akceptoval, ale nikdy jsem se ní nemohl úplně ztotožnit. Mé dosavadní zkušenosti s touto kapelou bych přirovnal k věčnému očekávání něčeho zásadního nebo výjimečného, čeho se mi však nedostávalo. U jejich dosavadní tvorby a živého představení mi vždy oproti výše zmiňovaným chyběla jakási přidaná hodnota, něco, co by mě opravdu srazilo do kolen. To se však zásadně mění s novinkou nazvanou "Poseidon".

Ta sice nijak zásadně nevybočuje z cesty nastolené dvěma předešlými počiny "What Hell Is About" a "Face the Colossus", ale za pomoci toho nejlepšího z obou je zásadně převyšuje. Vzdaluje se jim především v kompoziční propracovanosti a tím, jak rafinovaně jsou jednotlivé skladby vystavěny a naaranžovány. DAGOBA se v roce 2010 inspiruje spíše ve svých počátcích a vkládá do nich všechny zkušenosti, které doposud s jednou výjimkou trpělivě sbírala zásadně jako předkapela.

Hudebně se Francouzi oproti minulému počinu vzdali početných prvoplánových melodií a skryli je do rafinovaně vystavěných riffů. I když se můžeme ve většině skladeb setkat i s klávesami, které podporují jednou epickou, podruhé chladnou industriální atmosféru, jedná se o album plné agresivity, zvukové hutnosti a zatěžkanosti. Výjimku by snad mohla tvořit singlová skladba "Black Smokers" nebo devítka "Shen Lung", které jakoby vypadly z dílny SOILWORK. Nutno podotknout, že v druhé polovině desky DAGOBA lehce zvolňuje tempo a melodiím se dostává nepatrně většího prostoru.

Co na této desce považuji za více než podstatné je pak rytmická sekce, v mnoha případech poháněná a doplňovaná syntezátorem. Svou intenzitou a silou projevu mi velmi připomíná dvojici Stroud/Hoglan z poslední řadovky FEAR FACTORY. Zdvojená baskytara, nekompromisní výpady kopáků a spousta zajímavých breaků, přechodů nebo zasekávaček. To je motor, který žene tuto desku kupředu. Místy mi přijde, že až s přílišnou intenzitou a trochu tím zastírá hru kytary. Jako geniální se pak jeví využití syntezátoru v deathově industriálních pasážích, kde působí naprosto přirozeně, celou skladbu nakopává a ještě více dokresluje tolik chladnou a mechanickou atmosféru.

Přestože Francouzi nepřicházejí s ničím zásadně novým, myslím, že touto deskou na svou stranu získají i ty, kteří se na jejich působení doposud dívali spíše skepticky. Podařil se jim dle mého názoru onen krok kupředu, kterým se vymanili z okovů průměrnosti a přízviska nadějné kapely. Na světě je mnoho a mnoho nadějných kapel, které jsou něčím výjimečné, ale buď nemají štěstí nebo přicházejí v nesprávnou chvíli a zůstávají nepochopeny. Toto naštěstí není případ těchto Francouzů.

sestava: Shawter – zpěv, syntezátor, Izakar – kytara, Werther – baskytara, Franky Constanza – bicí
produkce: "Brew" Varea
odkaz: myspace.com/dagoba