06.09.16

ENSLAVED - Axioma Ethica Odini

ENSLAVED - Axioma Ethica Odini

2010 Indie Recordings

čas: 58:25
styl: post black/progress

Pokud můžeme určitou kapelu, která na počátku 90. let minulého století spoluutvářela dnes tolik ceněnou skandinávskou metalovou scénu, prohlásit za jednu z nejnevyzpytatelnějších, tak Nory ENSLAVED. Kdo by tenkrát pomyslel, že druhdy natolik žánrově transparentní družinu, oslavující ve své tvorbě nordickou mytologii natolik sugestivní formou, že se zapříčinila o vznik celého specifického subžánru vikinského black metalu, ani ne za další dekádu působnosti jen stěží žánrově zařadíme. Za ta léta jsme si zvykli u ENSLAVED na leccos, třeba svébytný konglomerát syrového metalu s psychedelickým "sedmdesátkovým" rockem. Ostatně typického skandinávského metalového naturelu se skupina urputně drží až do současnosti, stále přítomné blackové výpady podpořené dozajista neslábnoucím energetickým Grutleho skřehotem lze považovat za jeden z trademarků spolku. Stejně jako severskou mytologii stále náležící ke klíčovým tématům lyriky, přestože se více přiklonila k metaforické nejednoznačnosti, podobně jako hudební směřování.

Řekl bych, že ručně kreslený obal dokonale ilustruje neuchopitelnost současných ENSLAVED. Motivu sice dominuje realisticky zobrazená hlava muže, avšak zasazená do výrazné abstraktní koláže – velmi působivé. Pregnantně vyzní též název aktuálního CD – "Axioma Ethica Odini". Jinými slovy, jedenáctá studiovka výtečně prezentuje srážku starého s novým, tradicionalismu (viking black) s modernou (progress, avantgarde). Jedním dechem dodávám, že devítka skladeb se nedostává pod kůži snadno, neboť jak již název alba "Axioma Ethica Odini", hodící se spíše pro nějakou vědeckou práci, napovídá, ENSLAVED sázejí skoro až na matematicky komplikované struktury skladeb. Na první poslech jsem přičítal určitou nepřístupnost až sterilnost kompozic jisté dávce rutinérství, stejně jako mohou zavánět kalkulem skoro až okaté variace Herbrandova melodického a Grutleho blackového vokálu. Pohlédneme-li na album z jiného úhlu, zjistíme, že výše zmíněné atrakce si ENSLAVED osvojili již mnohem dříve (snad s jediným rozdílem, že Herbrandův zpěv dostal na novince překvapivě hodně prostoru a to napříč všemi kompozicemi). V čem tedy spočívá pověstné jádro pudla?

Je jím zvuk. Již fakt, že se nahrávalo ve třech rozdílných studiích, napoví, že si skupina s produkcí patřičně vyhrála. Paradoxně se však z reproduktoru neline ultramoderní sound, jímž se pyšní komerční či trendové metalové squadry, na druhou stranu nelze hovořit ani o specifické organičnosti vzešlé z dřívějších sessions ve studiu Grieghallen. Opět bych poukázal na příměr z předchozího odstavce. Zvukově se ENSLAVED pohybují především na dnes tolik moderní retro vlně podobně jako třeba OPETH s "Watershed". Neočekávejte však vyloženě analogovou hřejivost, spíše určitou snahu evokovat stará dobrá sedmdesátá léta pomocí současné studiové technologie, leč aplikované v rámci možností nezávislé hudební scény.

sestava: Grutle Kjellson – zpěv, baskytara, Ivar Bjørnson – kytara, klávesy, efekty, Arve Isdal – kytara, Herbrand Larsen – klávesy, zpěv, Cato Bekkevold – bicí
produkce: Ivar Bjørnson, Grutle Kjellson a Herbrand Larsen
1. Ethica Odini
2. Raidho
3. Waruun
4. The Beacon
5. Axioma
6. Giants
7. Singular
8. Night Sight
9. Lightening

I přes mnohokrát potvrzenou genialitu kapely, která si pomalu začala vydobývat status nezpochybnitelnosti, je třeba hodnotit střízlivě. Ač zní chytlavě a velice příjemně, nemá v sobě "Axioma Ethica Odini" onu silnou esenci dělající z předchozích desek neoposlouchatelné kusy. Skladby sice okamžitě baví, s dalšími poslechy ale tolik nerostou, což je dohromady s přílišnou délkou (rozmělňující tolik originální náboj) důvodem k hodnocení, jaké je na ENSLAVED nízké. Jiní však stále můžou leda plakat…

hodnocení: 70 %
Tomáš Kouřil

85 %