06.09.16

ORBS - Asleep Next to Science

ORBS - Asleep Next to Science

2010 Equal Vision Records

čas: 66:42
styl: progressive space rock

Rozhlížíte se kolem sebe nebo jen sobecky kopírujete zažité životní stereotypy? Spousta lidí hořekuje, že doba a svět jsou dnes špatné, pokřivené, ale už si neuvědomují jednu zcela zásadní pravdu. Svět není ta anonymní masa předmětů a pravidel, co nás obklopují, svět jsme především my sami a bez dostatku vlastní vůle nemůže dojít k zásadním změnám. Stejné je to i s hudbou – pokud ji vnímáte černobíle, nikdy se nedokáže rozvinout do všech směrů barevného spektra, nikdy nedokáže žít naplno a pohltit hranice, které ji nesmyslně vymezují. Jenže teď jsou tady ORBS, americký all-star projekt, který se rozhodl přetavit niternou vůli v konkrétní činy.

Ústřední role v tomhle příběhu hrají kytarista Dan Briggs (BETWEEN BURIED AND ME) a osobitá klávesistka Ashley Ellyllon (ex-ABIGAIL WILLIAMS, CRADLE OF FILTH), což už samo o sobě navozuje dojem zajímavé zápletky. K nim se postupem času přidávají zpěvák Adam Fisher a bubeník Clayton Holyoak z post-hardcorových FEAR BEFORE THE MARCH OF FLAMES (později už jen FEAR BEFORE), sestavu ještě doplňuje basák Chuck Johnson. Tři roky pak trvalo vypointovat komplexní, kompoziční příběh pojmenovaný "Asleep Next to Science", ve kterém se silně odráží hudební odkazy všech zmíněných formací, jakož i osobité prožitky a názory jednotlivých aktérů. Hodina hledání odpovědí na ty zásadní otázky lidského bytí, které daleko přesahují povrchní materiální vnímání života.

ORBS vkusně vybočují z jakékoliv žánrové jednoznačnosti, přesto pokud bych je měl nějak fakticky vymezit, jedná se o kombinaci progresivního rocku, devadesátkového pojetí space rocku a soudobých vlivů post-kultury. Zejména vokál Adama Fishera, v jistých polohách dotažený do bezmála ženských kontur, přimíchává do již toliko barvité esence odér moderního post-hardcoru. "Asleep Next to Science" je posluchači nezvykle přístupná, otevřená a přesto si dokáže udržet maximální pozornost. Třebaže jednotlivé rytmické a melodické přechody nejsou tak výrazné a kompaktní jako u zmíněných BETWEEN THE BURIED AND ME, mají schopnost příjemně gradovat a posouvat jednotlivé skladby směrem k jedinečnému uměleckému zážitku. Dominantní, silné klávesové linky podtrhují melodramatické vyprávění, zjemňují a upokojují rozbouřené emoce, a přesto nejsou patetické ni přehnaně melancholické. V každé minutě, každém okamžiku dostáváte královskou porci působivé moderny, prosté bezduchých klišé a laciných efektních kliček. Nejsilnějším okamžikem desky se pro mě stala předposlední skladba "Lost at Sea", kterou by šlo bizarně popsat jako mix sázeného post-metalového riffu a ústředního motivu znělky seriálu Cirkus Humberto z pera Karla Svobody. Jedinou výhradu mám k délce desky samotné, která mohla být klidně o nějakou čtvrthodinku kratší – album by neztratilo nic ze své lyričnosti, naopak by některé okamžiky nepůsobily zbytečně roztaženě. Přesto jsou ale ORBS na svém debutu vše, jen ne všední.

"Asleep Next to Science" si nezajišťuje přidané hodnoty komplikovaným skladatelstvím. Naopak je toliko autentická, spontánní a v mnoha ohledech optimistická, že probouzí chuť vracet se k ní znovu a znovu. Silné nápěvy, charismatické melodie a perfektní zvuková produkce Jamieho Kinga (ano, stojícího též za BETWEEN THE BURIED AND ME) dělají z téhle desky jedno z nejpříjemnějších překvapení roku. Posbírat odvahu k dílčí změně alespoň hodiny vlastního života nebylo ještě nikdy tak snadné jako právě teď.

sestava: Adam Fisher – zpěv, kytara, Dan Briggs – kytara, Chuck Johnson – baskytara, Ashley Ellyon – klávesy, Clayton "Goose" Holyoak – bicí
produkce: Jamie King
odkaz: myspace.com/orbsband
1. Sayer of the Law
2. A Man of Science
3. Megaloblastic Madness
4. The Northwestern Bearitories A: We the Animal
5. The Northwestern Bearitories B: Kid Cancer
6. People Will Read Again
7. Something Beautiful
8. Lost at Sea
9. Eclipsical

Jsem opravdu rád, že jsem se dočkal alba tohoto projektu, který ve mně budil poměrně dlouhou dobu zvědavost už jen svým personálním obsazením. Spojit zajímavé osobnosti ze světa progresivního metalcoru, mathcoru a dokonce i black metalu v progresivní rockovou formaci se podařilo deskou "Asleep Next to Science" poměrně vkusně a s rozmyslem.

Rozruch ale měla samozřejmě vyvolat především odlišnost, s jakou měli muzikanti přistoupit ke svému debutovému počinu. Možná jsem očekával ještě větší stylovou rozmáchlost, přeci jen při pohledu na jména účinkujících se nabízela maximální šance experimentovat. Z nahrávky tak lze sice cítit uvolněnost i silné momenty, ale očekávání byla možná ještě větší. Bylo by však pošetilé hodnotit kapelu pouze na základě silné muzikantské základny. Na to je hudba na "Asleep Next to Science" až příliš dobrá a v rámci dnešní progresivní rockové scény bude rozhodně budit pozornost svou téměř až nadpozemskou atmosférou i silnými nápady.

Shrnutí je tak z mého pohledu více než zřejmé. Zdánlivě nesourodý projekt různorodých osobností hudebně skvěle drží pohromadě, skladby lákají svou atmosféričností i chytlavými okamžiky, a kdyby se nejednalo o metal/hardcorovou superskupinu, zřejmě bych hodnotil ještě o stupínek kladněji. Takhle jsem se setkal s vynikající deskou, která mě upřímně baví, ale ke stálicím mého přehrávače po dalších x let zřejmě patřit nebude.

75 %
Jan "Longgger" Dlouhý

85 %