06.09.16

06.09.16

JALDABOATH - The Rise of the Heraldic Beasts

2010 Napalm Records

čas: 40:15
styl: folk metal

THE MEADS OF ASPHODEL mám rád pro jejich svérázný přístup-nepřístup k historickým tématům. Co čekat od projektu jejich bývalého kytaristy Jamese Fogartyho vystupujícího pod pseudonymem Jaldaboath jsem však netušil. Teď, když už mám naposloucháno, pro změnu nevím, co si o něm myslet. "The Rise of the Heraldic Beasts" je přesně tím albem, které při nutnosti bodového hodnocení staví recenzenta do prekérní situace.

Uhodilo mě TO ani ne po minutě. První kamarád, kterému jsem desku pouštěl, si TO uvědomil po prvním tracku, druhý TO zvolal po skladbě číslo tři. Tak mě ani nemělo překvapit, když jsem TO našel i v oficiální biografii. A totiž že JALDABOATH představují naprosto dokonalé hudební vyjádření montypythonovské poetiky absurdna a sarkasmu. Svatý grál ukutý za zvuků elektrické kytary a poťouchlých klávesových fanfárek. Některé dokonce dávají vzpomenout jiné filmové komiky, francouzské Bažanty či Sedmou rotu. Přestože Fogarty – pardon Grand Master Jaldaboath – vychází z metalu, skladby živí též až punková opovážlivost, již podporuje vysoko vytažená jednoduchá basová linka. A co teprve ten vypravěčsky afektovaný zpěv, s půvabným brrritským akcentem.

Těžko předpokládat, že budeme s pohanskou zarputilostí naslouchat veršům o jeptiškách zručných se sekerami anebo skandovat bujarý refrén "Bouchni si do biskupa!" (Bash the bishop/In his head/Bash, bash/Until he's dead), ovšem nenapadnutelné dosažení stanoveného cíle má i své posluchačské mínusy. Protože zatímco některé folkmetalové nahrávky posluchače pobízejí k bujarosti, poslech "The Rise of the Heraldic Beasts" si pro její humornou lehkovážnost (a nejspíš i snahu zesměšnit ostatní žánrové spolky, co se berou až příliš vážně) člověk nejlépe užije už pod vlivem. Alespoň tedy její první dvě třetiny, konče sedmou "Bring Me the Head of Metatron", v níž si Fogarty žádá skalpu svého bývalého spoluhráče z THE MEADS OF ASPHODEL Metatrona.

Ač je totiž podstatnou součástí takové "Jacques de Molay" opět triviální klávesový motiv, závěr alba už je zahalen v poněkud dramatičtějším obalu, připomínajícím právě Fogartyho někdejší působiště. Z úsměvných zvuků kláves se stávají alespoň na moment serióznější hammondy, z teatrálního přednesu temné deklamace, z Monty Pythonů se utrhne zneklidňující Gilliam. Vážně nevím, chvíli je to na formálních devadesát, jindy zase na pocitových šedesát…

sestava: Grand Master Jaldaboath – zpěv, kytara, klávesy, Sir Bodrick – baskytara, The Mad Monk – bicí
1. Hark the Herald
2. Calling on All Heraldic Beasts