06.09.16

DARK GAMBALLE - Pochyby

DARK GAMBALLE - Pochyby

2010 Redblack / X Production

čas: 44:36
styl: crossover

Vydávání nových počinů vyškovských DARK GAMBALLE patří rozhodně mezi největší jistoty tuzemské tvrděrockové scény. Přestože skutečné intervaly mezi alby byly většinou lehce kratší i delší, pohledem na letopočty je držena ničím nerušená dvouletá pravidelnost. A jelikož se tak děje již dlouhých dvacet let, aktuální nahrávka je desátým diskografickým příspěvkem.

Vzácné jubileum by si možná žádalo něco netradičního a speciálního, jenže ten, kdo by cosi takového očekával, může být lehce zklamán. Slušivý, dnes již však běžný digipak skrývá totiž další běžné album, kde skupina předkládá svůj běžný a osvědčený styl. Běžnost ale v tomto případě není míněna v rámci celé scény, ale pouze v kontextu posledních zhruba čtyř nahrávek souboru. Jakoby se pánové přestali vyvíjet a raději spočívají v úspěšně ustálené poloze. Nadále je to ten elektronikou protkaný crossover, stále však vnímatelný jako optimální kombinace kytarové tvrdosti a popové chytlavosti. Což na jednu stranu trvale funguje, ale na tu druhou budí, ehm, pochyby.

Oproti minulosti se sice nepodařilo stvořit tolik prvoposlechově silných hitovek, opakované zkoumání čerstvého materiálu ale přece jen přináší kýžené lahodné plody. Hned úvodní a také titulní "Pochyby" jsou docela výraznou písní, ještě lépe však zní pomalejší "Zhasínám", působivě kontrastní kombinace odlehčenosti a vypjatosti, podobně jako výrazově neméně proměnlivá "Nebezpečná výška", z jejíhož melodicky bohatého podloží vystřelují ostře řezavé ostny. Vedle těchto nenápadných vrcholů se však nijak neztrácejí ani tvrdší kousky "Noční štvanci" a "Hologram", popřípadě některé refrénové či jiné vokální motivy, plnící roli gradačních momentů. Oživením je také několik menších náznaků drsnějšího hlasu, vzdáleně upomínajícího sex'n'deathové počátky kapely.

Hudebně méně výrazné kusy jako "Žárovkář" nebo "Čistý?" zaujmou spíše slovy, jež však v konečném důsledku pozdvihují i onu zvukovou podobu. Velice inteligentní a mnohdy obtížně uchopitelné texty nabízejí řadu zajímavých pasáží, z nichž nejlépe vynikají ty, jež převažující básnění nahrazují kritickým postojem. "Vzbuď se, ucítíš pach rozkladu nad sněmovnou. Půlka v klidu spí a druhá trpí prašivinou." Ještě více textového ostří pak nabízí bonusové "Řekněte to", čili cover známé písně Jiřího Schmitzera, kde se to prdelemi jen hemží, ba i na jednu kurvu dojde. Hudební zpracování přesně podle očekávání zdařile podtrhuje již původní poměrně výbušný charakter.

Přestože na dvou místech probleskne gambalština, pánové nečiní návrat do své minulosti, ale nečrtají ani perspektivu výraznější změny. Ve svém již zakotveném stylu si ovšem vedou velmi nadprůměrně, včetně sebejisté interpretace a skvělého zvuku. Co je však imponující při obecnějším vnímání, může se jevit průměrněji v tom osobním. Soubor realizoval opět kvalitní album, které bez problémů předčí značnou část potenciální konkurence, leč v rámci dosavadní vysoce pozoruhodné tvorby jde o vcelku standardní, očekávatelný a proto nepřekvapující počin.

sestava: 10 – zpěv, Tom – baskytara, klávesy, zpěv, Gothyšh – bicí, Spajsi – kytara, Deady – kytara
produkce: Staňa Valášek, Tom, DARK GAMBALLE
1. Pochyby