CLOUDKICKER - Beacons

CLOUDKICKER - Beacons

2010 vlastní náklad

čas: 43:46
styl: instrumental post-metal/math metal

Potěšení z uskutečněné hudební touhy

Neúnavný instrumentalista Ben Sharp nás nechal vydechnout sotva pár měsíců a už nám servíruje svůj další počin, tentokráte ve formě regulérního dlouhohrajícího alba. Stejně jako o jeho předešlých nahrávkách, se i o novince dá mluvit jako o zajímavém moderním metalovém díle.

Nejprve si to ale shrňme. Před časem jsme ryze individuální projekt představili v rubrice "Na vlně nadšení", tehdy jako zcela nezávislou one-man show, v níž jistý americký snílek předkládá náhodným posluchačům své muzikantské představy a touhy. Na jeho nahrávkách se mu podařilo spojit paralelní světy progresivního metalu a současného post-metalového boomu v  čistou metalovou harmonii bez limitů. Právě ona muzikantská svoboda a upřímnost je také ústředním motivem nového alba "Beacons", pohybujícího se v obdobných stylových mantinelech jako Sharpova dosavadní tvorba. Za dva roky, ve kterých stihnul posluchače obšťastnit hned pěticí vlastních nahrávek, je právě novinka možná tím nejzásadnějším momentem v krátké historii CLOUDKICKER. Z nenápadného projektu by se mohla stát vyhraněná záležitost pro milovníky minoritního hudebního žánru.

Přes poněkud nejednoznačné stylové označení to s novými písněmi Sharpa není posluchačsky zase až tak náročné. Již dávno nelze jeho projekt ocejchovat pouze levným označením "instrumentální verze MESHUGGAH". Sharp povýšil svou tvorbu na poměrně unikátní záležitost snoubící přirozeně množství vlivů a jednoznačně potvrzuje svá slova, že hudba je jeho milovaný koníček a psaní a nahrávání vlastních skladeb si neuvěřitelně užívá. Dává si stále vyšší cíle a pokrok je s každým dalším albem také slyšitelný.

"Beacons" je pomyslným vrcholem ledovce. Sharpovi se dokonale podařilo vlastní hobby proměnit ve vyjádření uměleckých ambicí a definitivně zacílit na posluchače, kteří se nechávají rádi obklopovat náladově bohatými písněmi. Oproti minulosti už aktuální dílo nevyhlíží jako jeden velký experiment, nýbrž jako poutavých a emociálně bohatých pětačtyřicet minut individuální představivosti a přemýšlivosti. Písně se obratně přemisťují od optimistických nálad po záchvěvy melancholie a melodie jsou zde jako tekutina, která se rozlévá do všech stran.

Novinka je v mých očích nejúchvatnější deskou pod hlavičkou CLOUDKICKER. Netroufám si odhadnout, kam až podivuhodný multiinstrumentalista může v budoucnu ve svých muzikantských představách zajít, ale doposud dokázal vždy pouze příjemně překvapovat. Probudit v posluchačích radost je úkolem hodným mistrů a Benu Sharpovi se to novinkou "Beacons" maximálně podařilo.

sestava: Ben Sharp (B.M. Sharp) – všechny nástroje
odkaz: myspace.com/cloudkicker
1. We Are Going to Invert...
2. Here, Wait a Minute! Damn It!
3. We're Goin' In. We're Going Down.
4. Oh, God.
5. I Admit It Now. I Was Scared.
6. We Were All Scared.
7. Push It Way Up!
8. ...It's Just Wide-Open Field.
9. It's Bad. We're Hit, Man, We Are Hit.
10. Amy, I Love You.
11. Untitled

Je přinejmenším zvláštní, kterak si "obývákový umělec" Ben Sharp za těch (vyloženě) pár let dokázal podmanit specifickou odnož instrumentálního technického metalu, a to i přes fakt, že jeho desky vznikají takříkajíc "na koleni".

Letošní řadová novinka "Beacons" je pozoruhodná už svým velmi neotřelým coverartem. A neméně překvapivý je i její obsah, neboť se jím CLOUDKICKER bezostyšně posouvá do nanejvýš atmosférických, progresivních vod, tematicky poměrně vzdálených debutové desce "The Discovery" (2008). Tehdy se ještě Sharp držel schématu technika-atmosféra-technika, kdežto dnes komplexně míchá intenzivní dojmy i funkční melodie.

"Beacons" tudíž představuje formát desky, která není právě lehce stravitelná, přístupná, ovšem o to více vděčná a podmanivá. CLOUDKICKER se zkrátka rovná čiré touze po kreativní seberealizaci, která se nevymlouvá na nuzné podmínky a dokáže naprosto upřímně konkurovat kapelám s masivní podporou mamutích labelů. Ovšem jen v tom případě, dostane-li od posluchačů rovnocennou šanci.

hodnocení: 80 %
Jirka Jakoubě

80 %