06.09.16

LINKIN PARK - A Thousand Suns

LINKIN PARK - A Thousand Suns

2010 Warner/Supraphon

čas: 47:55
styl: electro/pop/alternativní rock

Nejnovější nášup od LINKIN PARK patří mezi nejvýlučnější nahrávky poslední doby. Jde o dílko s neobyčejně silným potenciálem nenechat člověka nezaujatým, ať už v jakémkoliv smyslu. Začíná to už ve chvíli, kdy otevřete booklet – zdánlivě nedbale rozmazaný shluk nepřehledných a málo vypovídajících černobílých koláží, ve skutečnosti příhodně zneklidňující otisk světa vystaveného ohrožení a chaosu; na dnešní "šetřivé" poměry navíc jde o docela poctivý štůsek papíru, ze kterého nakonec i ledacos vyčtete. Hned první věta jakési úvodní sleevenote od kapely k fanouškům říká, že LINKIN PARK ani tak nenatáčeli album, jako spíš po dlouhé měsíce bořili a znovu skládali dohromady celou kapelu. Následující poslech materiálu, který není v pravém smyslu koncepční, ale tematicky se točí kolem nukleárních hrozeb (odtud i název "A Thousand Suns" odkazující k explozivním zážehům), předchozím slovům mnohdy dodává na pravdivosti.

Za těch pár týdnů, co deska vyšla, jsem si k ní stihl vybudovat zvláštní a nevyrovnaný vztah, dost neobvyklý z hlediska přístupu, jaký ve mně obvykle vyvolávají hudební nahrávky na škále líbí – nelíbí, zajímá – nezajímá. Na jedné straně bych lhal, kdybych řekl, že mě tohle album upřímně baví, že mě nějak výrazně nadchlo. Vlastně mě chvilkami dost otravuje a dokud se můžu svobodně rozhodnout, nevím, co by mě dostatečně motivovalo vydržet ho poslouchat vcelku. Jenže je tu druhá stránka věci – nedokážu ho neposlouchat.

Věřím, že muzikanti v průběhu tvorby zažili spoustu napínavých chvilek a že kapela z celého procesu vyšla obměněná – často je například zpochybňována aktuální role bubeníka, když v tolika skladbách duní syntetické beaty. Přesto ponechme spíš stranou historky o tom, jak při cestování světem členové LP navštěvovali lokální studia a experimentovali se střípky zvuků – v kreditech díky tomu najdeme i odkaz na nouzovské studio Sono. Z hlediska posluchače bude přece jen praktičtější zůstat u samotné muziky, která je i bez okrasných historek okolo dostatečným námětem na dlouhou debatu s řadou otevřených konců.

LINKIN PARK už dávnou nejsou žádný nu-metal. Připouštím, že jsem patrně příliš dlouho žil se zafixovanou vidinou kapely, která na přelomu století psala dějiny moderně rockových trendů. Jenže už je dávno jinde. Nová, celkově čtvrtá řadovka vás nutí pohrávat si s myšlenkou, jestli se LINKIN PARK ještě vůbec vejdou do kategorie "rock". Stále jasně rozeznatelný rukopis písniček je zabalený do aranžmá koketujících se syntetickým či orchestrálním popem. Na jedné straně by se Bennington a spol. nejspíš rádi viděli na pódiích obrovských stadiónů (jinak by se nepouštěli do okázalého zdobení jak od MUSE a výpravných refrénů připomínajících třeba 30 SECONDS TO MARS). Na straně druhé je deska provrtaná elektronicko-hiphopo-etno prvky, které by v dřívějších letech patřily v lepším případě na remixové desky, nad kterými se dřív fanoušci regulérních alb ošklebovali. Nezanedbatelná část stopáže mi připomíná okázale našlehané předehry, které ale místo k výbuchu extáze vedou do ztracena. Fígl je ovšem v tom, že deska díky tomu působí celistvě (navíc tady naštěstí není problém s nějakou otravně vlezlou kýčovitou lepivostí) a vlastně se těžko hledají konkrétní věci k vytýkání.

Kdyby nic jiného, musí se ocenit, jak se LINKIN PARK jako hudební organismus vyvíjejí. Proměna je to přirozená, desku od desky se dá vysledovat jasná návaznost a tvorba kapely si zachovává zřetelnou integritu napříč diskografií i v rámci jednotlivých nahrávek. To, že pak u některých posluchačů vyvolávají rozporuplné reakce, je jen dalším dokladem životaschopnosti a v jistém smyslu podnětnosti jejich snažení. I na poli komerčního popu se jim daří vytvářet počiny, o kterých se dá sáhodlouze debatovat. Druhá věc je časová trvanlivost nahrávek – když si dnes pustíte starší řadovky, je až zarážející, jak vedle novinky zestárly. A bude proto zajímavé za tři či pět let sledovat, jak v tomhle směru obstojí "A Thousand Suns".

sestava: Chester Bennington – zpěv, Mike Shinoda – zpěv, kytara, klávesy, Brad Delson – kytara, Dave Farrell – baskytara, Rob Bourdon – bicí, Joe Hahn – DJing, samply
produkce: Rick Rubin, Mike Shinoda
1. The Requiem
2. The Radiance
3. Burning in the Skies
4. Empty Spaces
5. When They Come for Me
6. Robot Boy
7. Jornada del Muerto
8. Waiting for the End
9. Blackout
10. Wretches And Kings
11. Wisdom, Justice, And Love
12. Iridescent
13. Fallout
14. The Catalyst
15. The Messenger

Ortodoxní příznivci LINKIN PARK se můžou klidně stavět na hlavu, ale nic nezmění na tom, že "A Thousands Suns" představuje nejzajímavější počin v historii této kapely. Jistě, nejde o metal, ale upřímně řečeno, jakýkoliv z dřívějších počinů LINKIN PARK má s metalem společného asi totéž, co vltavský parník s KMS Bismarck.

K nahrávce se proto musí přistupovat s tím, že se jedná o chilloutový experiment, který se diametrálně liší od dřívější tvorby kapely. Představte si, že by někdo smíchal dohromady desku "Civilization" od FRONT LINE ASSEMBLY s poslední deskou Devina Townsenda a soundtrackem k hollywoodskému velkofilmu a občas do toho ještě přidal pár dalších příměsí (počínaje old-schoolovým rapem přes folk až po projev M. L. Kinga). Výsledek proto může působit chaoticky a je mi jasné, že pro mnohé z příznivců dřívější tvorby bude zcela nestravitelný. Místo osvědčené kombinace kytarových riffů a líbivých melodií dostanou naservírováno mnohavrstevné, chaotické a zcela nekonvenční album, postavené především na elektronických samplech, které, světe zboř se, není na první poslech.

Chester ukazuje, že kromě polohy zamilovaného puberťáka má poměrně široký hlasový rozsah, velký prostor dostal i rapující Shinoda. Navíc jsem po asi patnácti posleších dospěl k názoru, že přes znatelný úbytek kytar má "A Thousand Suns" mnohem rockovější atmosféru než starší desky.

Na druhou stranu si LINKIN PARK vzali až moc velké sousto, umím si představit, že tak dvě, tři skladby měli radši vynechat. Je sice dobře, že se tak zavedená kapela odvážila překročit svůj stín, pustit svůj stokrát zrecyklovaný model k vodě a zaexperimentovat si bez ohledu na přízeň fanoušků; ale mám trochu pocit, že se kapela necítí na novém poli úplně jistě. Přesto jsem přesvědčen, že "A Thousand Suns" je jednoznačným krokem dopředu, bez ohledu na tisíce zamítavých reakcí, které se na tuto desku bezesporu sesypou.

70 %
Jakub Němec

70 %