A TRAITOR LIKE JUDAS - Endtimes

2010 Swellcreek Records / Soulfood

čas: 36:29
země původu: Německo
styl: metalcore

Nenápadnost se někdy cení

Desetileté výročí je významnou událostí a je třeba si ho pořádně užít. Letos je tomu právě deset let, co se německá parta A TRAITOR LIKE JUDAS dala dohromady. Vedle stálic tamní metalcorové scény HEAVEN SHALL BURN, CALIBAN nebo třeba MAROON vyrostla v zaběhlou a respektovanou formaci, která pokaždé dokázala přijít se zajímavou muzikou, jež potěší především fanoušky chtivé energického metalcoru. Přestože se kvalitou zmiňovaným uskupením vyrovnala, hrála tato pětice vždy spíše příslovečné druhé housle, zatímco čelní příčky zajišťující smlouvy s velkými labely, tisíce fanoušků i stovky příležitostí vystupovat na významných metalových i hardcorových festivalech se jí obloukem vyhýbaly.

Muzikanti ale nikdy nežehrali na nespravedlnost, stále se soustředili jen na sebe a muziku, která jim přirostla k srdci – a právě díky tomu si dokázali vydobýt nejenom mé sympatie. Jenže ani mnoho odehraných let skupinu nezachránilo od personální pohromy. Na účtu měli A TRAITOR LIKE JUDAS před aktuální "Endtimes" dvě kladně přijímané řadové desky, jedno EP a split s kámoši UNDER SIEGE, na nové album se ale čekalo předlouhých pět let, ve kterých se udála změna, která přímo volala po vzniku úplně nového uskupení. Celá původní pětice se totiž rozhodla kapelu opustit a na její místo nastoupila parta nová, neokoukaná a s mnoha inovativními nápady. Nováčci se rozhodli ponechat si původní název a šířit věhlas této skupiny dál. Poslech aktuální desky pak napovídá, že se rozhodli určitě správně.

První, co trkne znalé A TRAITOR LIKE JUDAS je nový vokál. Jasper očividně zapadnul do kapely výborně a svým zpěvem je mi dokonce podstatně bližší než předchozí frontman Björn Decker. Jeho hlas je pestřejší, rozmanitější a v mnoha směrech i více nakloněný melodiím, což považuji rozhodně za přínos. Němci v minulosti hudebně platili za možnou alternativu k poněkud nepochopitelně do nebes vynášeným CALIBAN, mnozí je také přirovnávali k Američanům UNEARTH, nynější podoba jejich skladeb ale spoléhá na motivy, které proslavily zejména australské metalcoristy PARKWAY DRIVE (tj. gradované okamžiky, silné mosh pasáže, nespočetně chytlavých melodií a především žádná monotónnost). Hudebně se tedy A TRAITOR LIKE JUDAS vzdalují tradičnímu německému metalcorovému schématu a spoléhají spíše na hitovější potenciál svých písní.

Podbízivost je nejpodlejší forma, jak přilákat pozornost, ale to naštěstí není případ této party, která si i přes zcela novou členskou základnu přisvojila tradiční přístup a priority, které skupinu zdobily v době jejich počátků. Kapela možná stále zůstane v pozadí a bude trpělivě vyčkávat na svou šanci, muzika pro ni ale je a bude přesto hlavně zábavou. Novinka "Endtimes" je výrazným návratem kdysi velmi slibné kapely, která touto kvalitní deskou, doufám, ještě zdaleka neřekla poslední slovo.

sestava: Sören – kytara, Jasper – zpěv, Kevin – kytara, Tille – baskytara, Jochen – bicí
odkaz: myspace.com/atraitorlikejudas
1. Intro