06.09.16

ALL THAT REMAINS - For We Are Many

ALL THAT REMAINS - For We Are Many

2010 Prosthetic

čas: 40:37
styl: melodic metalcore

Když po vydání předchozího rozporuplného řadového alba "Overcome" hlásal frontman ALL THAT REMAINS Philip Labonte, že kapela se tvorbou dostala přesně tam, kam chtěla, že jemu se deska líbí ze všech dosavadních počinů skupiny nejvíce a tímto směrem se chce ubírat, je s podivem, proč se kapela vrátila k osvědčeným postupům z let 2004 až 2006 a na páté řadové desce "For We Are Many" je všechno úplně jinak.

ATR upustili od experimentování a vrátili se ke své klasice jménem Adam Dutkiewicz. Tento producent jim zařizoval již dvě desky "This Darkened Heart" a "The Fall of Ideals", takže obě strany se při spolupráci již dobře znaly. První známkou staronového spojení je tedy návrat k původnímu lepšímu zvuku, neboť "Overcome" patřila jednoznačně ke zvukově (nikoliv muzikálně) nejhorším deskám v historii americké party.

Propagaci bylo věnováno mnoho času a ATR vypustili do světa nejprve skladbu "For We Are Many", jež rovněž zdobí album coby první plnohodnotná píseň. Začátek desky notně navozuje atmosféru z let 2004 a 2006, kdy ALL THAT REMAINS byli po tvůrčí stránce na vrcholu. Precizní nástup s riffováním a především zpěvákovým řvaním dokáže velice dobře navnadit posluchače, který si tak může klást otázku, zda nastolený standard vydrží celých čtyřicet minut.

Nevydrží. Připravte se na střemhlavý pád dolů. Zatímco zvuk u "Overcome" se vyznačoval plytkostí, stejné slovo lze aplikovat na téměř celou tvorbu kolem desky nové. ATR se nepochopitelně pouštějí do jakýchsi popových kreací, ve kterých navíc Labonte zní se svým čistým hlasem místy až trapně (viz například jeho úvod v jedné skladbě – "I am a man on the mission...").

Rytmus se mění, přechází se na jednoduchý mód založený na slokách a refrénu, přičemž ATR se jakoby po celou dobu hledají a pořádně nevědí, co mají hrát, neboť když už si člověk myslí, že hrají moc měkce a pateticky, zkouší nahodit drsnou metalcorovou image, což ale nefunguje. Při stále častějším poslechu si pak leckdo může uvědomit, že v podtextu těchto čtyřiceti minut je rovněž cítit zásah labelu.

V některých postupech kapela slaví úspěch, a to zejména když se najednou uchýlí do temnoty, představí lehký nános black metalu ("Dead Wrong"), případně se opře o zdánlivě jednoduchou kytarovou linku, která je však emotivní, velice dobře postavená a rozvinutá v zajímavou skladbu s osobním dotekem ("Keepers of a Fellow Man").

Tam, kde ATR před lety ještě vynikali, je nyní jejich slabina. Virtuózní metalová sóla, která přiváděla fanoušky do extáze, nyní do tvorby až na výjimky vůbec nezapadají a navíc místy děsivě ruší. Na co se však kapela může stále spolehnout, je ohromující hlasový rejstřík frontmana, který i přes časté výpady do čistých vod na tomto albu dokáže posluchače přivést k názoru, že řvát zkrátka umí a klidně i dlouho. Jeho pověstný growl, pěkně natažený do schválně zpomalené pasáže, či blackmetalové ječáky vytažené vysoko – to je možné prohlásit za klasický nadstandard ATR.

Někdy je ovšem i takový vysoký standard na škodu, obzvláště když se to ve studiu s mixováním přežene. Najednou tak ve sluchátkách slyšíte, jak Phil řve a zároveň čistě zpívá, což zní absolutně strašně, případně je možné častokrát zažít "nástrojovou hlukovou bublinu", do které jste chyceni v několika pasážích desky a vaše uši mají na kahánku, aby nezačaly krvácet.

To, že občas Phil luxusně zařve a sem tam se povede nějaká kytarová linka, neznamená, že člověk bude nadšený z celkového projevu a nechá se zmást sympatičností skupiny, protože, upřímně, z pouhé sympatie by si hudební nadšenec neměl pořizovat desky. Můžete si u tohoto skočit na koncertě, ale na cestách s takovým albem se budete chytat za hlavu.

Deska "For We Are Many" je výrazným krokem zpátky bez obav lze říci, že jde o nejhorší počin amerického uskupení v jeho historii, byť čísla v hudebním obchodním světě hovoří jinak. Zjednodušeně je možné na závěr uvést – nástroje hrají dobře, zpěvák zpívá hezky, ale výsledkem je nic neříkající patos.

sestava: Philip Labonte – zpěv, Mike Martin – kytara, Oli Herbert – kytara, Jeanne Sagan – baskytara, Jason Costa – bicí
produkce: Adam Dutkiewicz
1. Now Let Them Tremble
2. For We Are Many
3. The Last Time
4. Some of the People, All of the Time
5. Won’t Go Quietly
6. Aggressive Opposition
7. From the Outside
8. Dead Wrong
9. Faithless
10. Hold On
11. Keepers of Fellow Man
12. The Waiting One

ALL THAT REMAINS jsem měl v mysli vždy zakořeněné jako lehce nadprůměrnou metalcorovou sebranku a z jejich dosavadní produkce mě dokázala pobavit snad jen deska "The Fall of Ideals" (2006), na které se sice ochotně snažili hudebně přiblížit tehdy excelujícím KILLSWITCH ENGAGE, ovšem silné melodické refrény v kontrastu s nezastavitelnou intenzitou fungovaly náramně. Jenže hned na následující "Overcome" (2008) podle mého zahodili všechny své silné zbraně jako pověstné vidle do hnoje, zdůraznili ještě více líbivé refrény a opřeli svou muziku o kytary, které nevraždí, ale bohužel jen hladí. A já v tuto partu jednoduše ztratil důvěru.

Novinka je v mých očích tak někde na půli cesty. Skupina, uvědomujíc si úspěch, který jim minulé album přineslo (líbivost se prostě prodává), sice pokračuje v nastoleném trendu plném okázalých melodií, ale i když je album veskrze protkáno hlavně chytlavostí, má i cosi z energie jejich druhé desky "This Darkened Heart" (2004), za čímž stojí dost možná i návrat Adama Dutkiewicze (KILLSWITCH ENGAGE) na producentskou židli. Ve výsledku je vše nahráno natolik chytře, že se bude "For We Are Many" opět dobře prodávat. Pro mě tohle ale určitě není ukazatel kvality.

60 %
Jan "Longgger" Dlouhý

40 %