KNUT - Wonder

2010 Hydra Head

čas: 39:54
země původu: Švýcarsko
styl: post-hardcore / sludge / math-metal

Such a bastard!

Zvolání zaslechnutelné ve skladbě "Fast Forward Bastard" je pro desku relativně činorodé, ale v pozadí se držící švýcarské kapely KNUT jednoznačně příznačné. Otcem "Wonder" je totiž energetická rozlétanost CONVERGE s trochou math-metalově rozsekané krve, zatímco matkou, která se později neváhala pelešit i s krajany ZATOKREV, musela být dcera NEUROSIS. Mimo rodokmen nestojí ani duo strýček bubeník z BEEHOOVER se svým pádným, byť mnohdy disharmonickým bubnováním a roztěkanci VIRUS, jejichž triko na promo fotce nosí Roderic Mounir, bubeník KNUT. Jaký to bastard!

Jen těžko bychom hledali kapelu, respektive nahrávku, která takto efektivně dokáže vystřídat útočnou překotnost prvních skladeb s valivostí těch navazujících, aniž by deska působila jako zmatený mišmaš, kterým kapela musela zaplácnout čtyřicet minut. Zatímco v začátku převažují agresivní polohy, které jsou podporovány i narušovány celkovou rozsekaností, druhá (zhruba) polovina alba je ovládnuta o poznání větší rozvolněností a dokáže zajít až do – v kontrastu s úvodem takřka neuvěřitelných – "dronových" poloh. Jelikož ale "KNUT umí", tyto veletoče jim mohou procházet, ba napomáhat celkové náladě alba, které zasahuje více živelností než do detailu promyšlenou strategií, jak dotlačit posluchače do rohu.

Její spontánnost i bezohlednost (náhlé konce skladeb, kdy jsou ty šestiminutové střídány dvouminutovými) vylučuje jakoukoliv vydřenost nahrávky, jejíž dopad je přes velikou proměnlivost jednoznačný: poslech navozuje pocit hrudníku zavaleného balvanem, po němž někdo nepředvídatelně poskakuje a prohlubuje i proměňuje celkové utrpení. "Wonder" je do značné míry rozlítaná deska, ale aplikovat na ni výstižný anglický obrat "all over the place" se prostě nehodí – právě pro její celkovou sílu, sice vyvolanou různými typy zaklínání, ale tím spíše schopnou probouzet pocity nebezpečí. "Wonder" možná není zrovna soustředěné dílo, ale zároveň má jasno v tom, odkud kam míří.

A KNUT na něm stvrzují svůj statut nepostradatelné kapely alternativního metalu, která je nicméně na to, aby se za nimi šikovaly řady následovníků, možná přece jen málo průbojná. Na kvalitě a svojskosti jejich hudby, ani na tom, že je "Wonder" sice nikam se nevnucující, ale taky odvážná nahrávka, to však nic nemění.

sestava: Didier Séverin – zpěv, elektronika, Tim Robert-Charrue – kytara, Christian Valleise – kytara, Jerome Doudet – baskytara, Roderic Mounir – bicí
1. Leet
2. Damned Extroverts
3. Suckers
4. Calamity
5. Ultralight Backpacking
6. Segue 1
7. Fast Forward Bastard
8. Lemmings
9. If We Cant Fly, Well Take the Boat
10. Segue 2
11. Wonder/ Daily Grind

Tuto nahrávku jsem nějaký čas přehlížel, snad z jistého pocitu nedůvěry. Jaké příjemné překvapení na mě však po vyslechnutí "Wonder" čekalo, se dá popsat skutečně jen stěží. Pokusím se tedy své pocity shrnout pouze do několika málo slov, které snad částečně vystihnou můj názor na tuto desku. Takže: hudba KNUT podle mého nachází přesný prostor mezi zneklidňujícími atmosférami řekněme takových NEUROSIS a hardcorovým chápáním chaotiků CONVERGE nebo BOTCH. A výsledek? Pohlcující...

75 %
Jan "Longgger" Dlouhý

Švýcary KNUT jsem měl odjakživa zařazené mezi kapely, z jejichž tvorby dýchá ten potřebný tvůrčí nadhled a zároveň snaha a chuť někam směřovat. Jako jedni z průkopníků moderního sludge na evropském kontinentu stihli za patnáct let existence ovlivnit nejednoho následovníka, takže mezi všemi stačí jmenovat pouze krajany KRUGER. Jestliže předchozí řadovka "Terraformer" (2005) táhla kapelu ponejvíce do mohutných post-metalových vod, novinka "Wonder" se naopak od prvopočátku zařezává do vědomí o mnoho přímočařejším, syrovějších zvukem. První čtyři skladby vyloženě překypují tou neurvalou, bezprostřední mathcorovou agresí a teprva pátá "Ultralight Backpacking" nabízí něco z rejstříku rozvážnějšího atmosferického sludge.

Suma sumárum, i když jsem desku nepřehrával s takovým údivem, který je zakotven v jejím názvu, přesto by se dala rozdělit do tří fází. V té první se KNUT dostávají zpět k podstatě a technické nespoutanosti své tvorby, v té druhé osobitě vstřebávají vlastní vývoj s ohledem na hudební atmosféru a konečně v té třetí nabízí příjemně energický žánrový (nad)standard. V jistém ohledu překvapil i zvláštní coverart od Aarona Turnera (ex-ISIS). Byť jsem si letošní novinku studentů KRUGER užil víc, nutno podotknout, že s aktuálními KNUT ji nelze fakticky ani pocitově srovnávat a to je vlastně jen a jedině dobře. Pokud tedy dáváte přednost údernosti nad mohutností, není upřímnějšího doporučení.

75 %
Jirka Jakoubě

70 %