VISACÍ ZÁMEK - Klasika

VISACÍ ZÁMEK - Klasika

2010 EMI

čas: 48:23
styl: rock/punk

"Punk nikdy neumře, je naším mottem", zpívá Jan Haubert.

Lze VISACÍ ZÁMEK označit jako punk? Odpověď může znít kladně i záporně. Jak dokazuje minulý počin "Punk!", šlágr "Známka punku", tričko "Punk forever" či slogany "Rok punku!" a "Old Punx Not Děd!", soubor se k tomuto stylu vždy hlásil, byť jej pojímal s velkým nadhledem, což ortodoxním punkerům zcela logicky může vadit. Hardcore-punkoví radikálové mají ve zvyku prosazovat v prvé řadě punkový přístup a ten je zde popřený například čárovým kódem, copyrightem či logy jako EMI, OSA a dalšími. Při vědomí čistě hudebních hledisek zjevně punkové rysy vystopovat lze, ještě prvořaději však nutno mluvit o běžném tvrdém bigbítu. A mimochodem, on i punk se průběhem času vyvíjí, zatímco v tomto případě připomíná tak trochu zkamenělou relikvii. Na což ale tato zasloužilá formace má jistě právo. Ostatně, radikální hardcore-punkeři jsou zkamenělí neméně.

Asi jen přetěžko lze od osmadvacet let neměnné sestavy očekávat něco jiného než naprostou klasiku, vetknutou do názvu alba. Na novou řadovku těchto pánů se již minule čekalo pět let a stejně je tomu také nyní. Nejspíš už nelze žádat mnoho tvůrčí aktivity od kapely, jejímž protagonistům je "Padesát", jak o tom vypovídá velmi povedená vstupní položka. Jinou výbornou hitovkou je "Notorikova omluva" a opakovanými poslechy rozkvétají i songy "Hodně je aut", "Shopping Revolution Reggae" či "Štěstí".

Potenciál největšího trháku má však "Prezident", který je nejen vyobrazen na zadní straně obalu, ale zejména drze zesměšněn prvoplánově úderným sloganem "prezident je buzna!", což takto postižený antiekologický magor může označit jako "opravdu, ale opravdu zlá, nepěkná a falešná slovíčka". Této rychlejší písni konkurují i další punkově svižné vypalovačky "Punkstore" a "Zkurvená zkušebna", jimiž jakoby si pánové potřebovali dokázat, že jsou pořád ještě punk a že umějí použít i nějaké to sprostější slůvko. Pro někoho možná křeč, nicméně v rámci kompletu pořád ještě to lepší. Stejně jako odvázaná "Rumová vánice", ačkoliv ty její v textu skryté časové odpočty moc nesouhlasí. Spíše jen kuriozitou je krátká báseň "Gramofon" od trvale oblíbeného Morgensterna.

Přestože lze pochválit kvalitní zvuk i dlouhodobě drženou osobitost výrazu, album je zbytečně dlouhé a některé méně výrazné songy jako "Praha 2009", "Hodně smutnej příběh" či "Navigace" jsou jen do počtu. Žel v tomto směru byla lepší minulá řadovka, na níž fungovalo téměř vše. A podobný megahit, jakým byla a je "Známka punku", se tentokrát vymyslet nepodařilo.

Pokud se nové album zařadí do kontextu vlastní tvorby, pak nejspíš nemá na pradávný "Žofín", hitové retro "02 Start", nepatrně alternativnější "Sex", nečekaně zdařilý "Punk!" či výroční koncert "25 let". Spíše jej lze přiřadit k těm ostatním deskám, v jejichž konkurenci však sehrává důstojnou roli. Přičemž v rámci současného melodického punku, co vydávají Cecek nebo Papagájův hlasatel, jde o rozhodně respektovatelnou záležitost, kterou obhajují hlavně ony letité zkušenosti.

"Takhle si to užíváme, když je nám padesát. Kurva drát."

sestava: Jan Haubert – zpěv, Michal Pixa – kytara, Vladimír Šťástka – baskytara, Ivan Rut – kytara, Jiří Pátek – bicí
1. Padesát