06.09.16

SOUNDGARDEN - Telephantasm

SOUNDGARDEN - Telephantasm

2010 A&M/Universal Music

čas: 51 min + 62 min + DVD
styl: hard rock / grunge

V souvislosti se seatlleskou vlnou grunge, která v první půli 90. let kompletně postavila na hlavu tehdejší dění na rockové scéně, se zpětně rýsují dva základní postřehy. Ne že by oba nebyly do značné míry zřejmé už dříve, ale časový odstup jim dodává na průkaznosti. Zaprvé je s ohledem na humbuk, který se tehdy kolem grunge rozpoutal, skoro až úsměvné, že v historickém důsledku šlo o sice nesmírně intenzivní a vlivnou, ale vlastně epizodní záležitost; právě od poloviny 90. let se navíc stalo téměř pravidlem, že se nastupující rockové trendy střídají s dříve nebývalou, skoro až postmoderně těkavou frekvencí. A za druhé (navzdory silnému generačnímu étosu, který grunge v sobě nesl, a vlastně i navzdory mnohým jednotícím výrazovým prvkům) se kapely zmiňované v rámci pověstné "velké čtyřky" co do hudebního výrazu i vnitřního naturelu nakonec dost odlišovaly.

Živelně punková a sebedestruktivně ikonická NIRVANA, flanelovým folkrockem nasáklí PEARL JAM, dunivě nevyzpyztatelní alternativci ALICE IN CHAINS… A samozřejmě nesmíme zapomenout na SOUNDGARDEN, kapelu ze všech zmíněných hudebně možná nejvynalézavější, ale vzhledem k výrazně hardrockovým až metalovým kořenům možná pro mnohé hůře uchopitelnou. Ostatně SOUNDGRADEN byli z celé grungové smetánky lidsky asi nejvíc nad věcí. A přestože i pro jejich muziku byla určujícím trademarkem tíživě zbytnělá melancholie, spíš než sebevražedné tendence a existenciální hrátky s drogami na ně sedělo tradičně rock'n'rollové pochlastávání a užívání si kreativního hudebnického života.

Podobně jako u kolegů se i jejich rukopis postupně posouval přístupnějším, řekněme snad i komerčnějším směrem a z hutných sabbaticky monstrózních hardrockerů se stávala mašinka na posmutnělé hitparádové perličky. Pokud laskavý čtenář dovolí trochu spekulativního "čtení mezi řádky", zdá se, že právě tato cesta do mainstreamu (byť po kvalitativní stránce určitě nelze hovořit o nějakém zaprodání se nebo ztrátě invence) mohla kapele sebrat v půli 90. let vnitřní jistotu a sílu vyvíjet se dál.

Po více než dekádě mlčení se v roce 2010 SOUNDGARDEN velmi pozvolna, váhavě a zprvu vlastně spíš shodou trochu náhodných okolností dali znovu do pohybu. Osobní historie členů za více než dekádu trvající odmlky jsou velmi barvité. Díky rodinnému zázemí těžce movitý Chris Cornell má za sebou umělecké tápání na sólové dráze, účinkování v AUDIOSLAVE (poněkud uměle znějícím i uměle při životě drženém projektu se členy RAGE AGAINST THE MACHINE) a navrch jako hořkou pointu strašné R&B album "Scream". Naproti tomu basák Ben Shepherd dokráčel sérií neúspěchů do pozice nesmírně talentovaného, ale živořícího losera, který čeká na každý dolar ze SOUNDGARDEN jako na smilování. Bubeník Matt Cameron si časem našel cestu k PEARL JAM, jejichž je dnes pevnou součástí a někdejší "domovskou kapelu" vnímá spíš jako zábavný vedlejšáček. A kytarista Kim Thayil s vizáží exotického démona na odpočinku působí dojmem, že si uvážlivě užívá každého dne a kteroukoli variantu, jak se věci vyvinou, přijme s pochopením.

V souvislosti s výše popsaným není asi náhoda, že čtveřice zkouší navázat na "tradiční hodnoty". Podle všech známých informací nebylo třeba v lidské rovině zahlazovat žádné hluboké jizvy, hudebně kapela na příležitostných (a pohříchu zatím dost ojedinělých) koncertech těží hlavně ze staršího drsnějšího repertoáru. Například z poloutajeného dubnového koncertu v seattleském klubu Showbox, který odehráli pod anagramním jménem NUDE DRAGONS, vzešel masivně znějící a až omračujícně ponurý klip ke skladbě "Beyond the Wheel", naopak na nejprovařenější hity z pozdní fáze kariéry vůbec nedošlo.

Celkově se toho ale zatím kolem návratu SOUNDGRADEN moc neděje. O albové novince se spíš spekuluje (Ben Shepherd by jistě nebyl proti), prakticky jediným opravdu hmatatelným výsledkem je ale zatím kompilační vzpomínka "Telephantasm". První várka šla do světa velmi neortodoxní cestou – jako příbalek k nejnovější edici hry "Guitar Hero". Sama o sobě ale tato jednodisková verze nenabízí nic závratného – jde spíš o jakousi chronologickou hitovou skládačku na cestu do auta (v dnešní době asi trochu diskutabilní zdůvodnění existence čehokoliv a působivý "vlčí" cover to těžko vytrhne). Ústředním lákadlem je nicméně singlovka "Black Rain", podle níž ale nelze tak snadno usuzovat, že by případný nový materiál zněl jako ryzí retro. Nejde totiž o vyloženou novinku. Historie si ji mohla pamatovat jako skladbu z desky "Badmotorfinger", ale kapele tehdy přišla moc dlouhá, nepřesvědčivě zaranžovaná a bez pointy. Současnou verzi tedy zdobí upgrade refrénu, dynamičtější kabátek a kratší stopáž. Skladba sice pořád zní hodně pamětnicky, ale jako náznak tvůrčí remise není marná.

Vedle základní jednodiskové verze si můžete pořídit "sběratelskou" verzi a to už je o poznání výživnější zážitek (seznam skladeb v infoboxu pod článkem odkazuje k audio stopám této verze) . Jednak se vám na přiloženém DVD otvírá přehlídka videoklipů (tradici nízko-rozpočtových psychedelických obskurností rázně prolamuje – zjevně v návaznosti na průlom komerční – ambiciózní a vydařené video k "Black Hole Sun"), také zvukový průlet historií kapely na dvou CD je však mnohem zevrubnější a s větší vypovídací hodnotou. Zaujme zejména rozjezd prvního disku, jenž je kompletně věnovaný období před "Superunknown" a nechybí na něm ukázky z raných EP a singlů. Řada známějších skladeb je pak připomenuta v lehce pozmě-něných či živých verzích.

Budoucnost je naopak zcela otevřená, tak se nechme překvapit, k čemu se tohle kvarteto ostřílených čtyřicátníků, kteří to na pódiu pořád umějí zahustit jako za starých časů, ještě dokáže dokopat. Jako nejbližší a nejreálnější výzva se jeví dlouho slibovaná kolekce B-stran a rarit.

sestava: Chris Cornell – zpěv, Kim Thayil – kytara, Ben Shepherd – baskytara, Matt Cameron – bicí
1. All Your Lies
2. Hunted Down