06.09.16

JAMES LABRIE - Static Impulse

JAMES LABRIE - Static Impulse

2010 InsideOut Music

čas: 59:01
styl: progress

Pokud nějaký projekt člena DREAM THEATER z poslední doby může směle konkurovat domovské kapele, tak sólovka Jamese LaBrieho. Slovy chvály jsem nešetřil u minulého počinu "Elements of Persuasion" a opět jimi nebudu šetřit ani u druhého pokračování (ryze pod hlavičkou LaBrie) "Static Impulse". Prakticky za jediný kosmetický detail považuji název projektu usurpující si jen jméno zpěváka (chápu marketing je marketing), neboť ve skutečnosti se ani tak nejedná o čistokrevnou sólovku, ale o regulérní týmový projekt, neboť jak LaBrie rád v rozhovorech zdůrazňuje 50% materiálu vzešlo z partitury klávesisty Matta Guilloryho a v neposlední řadě nesmíme též zapomínat na významný podíl kytaristy Marca Sfogliho (mimochodem též disponuje sólovou nahrávkou), jenž vdechl desce specifický "jižanský" temperament. A ať jsem ve výčtu členů spravedlivý, výtečně zní též rytmika, o kterou se postaral jak bývalý Halfordův baskytarista Ray Riendeau, tak švédský bubeník par excellence Peter Wildoer, jenž prošel mnoha významnými spolky jako DARKANE, PESTILENCE či ARCH ENEMY, ovšem na "Static Impulse" si napřič některými kompozicemi střihl, světe div se, též deathový murmur. Všechna tato zpestření svědčí o jediném, James LaBrie se rozhodně nebojí experimentovat a lze říci, že v jeho projektu nyní můžeme očekávat prakticky úplně cokoliv.

Kouzlo CD "Static Impulse" spočívá především ve faktu, že James LaBrie a spol. se nesnaží nijak exhibovat, dokonce i Marco Sfogli se oproti minulosti překvapivě drží při zemi, a namísto opulentních riffů se soustředí na vyznění skladby jako celku. Výsledkem této sympatické politiky se stala přirozeně znějící nahrávka. Ta sice nepostrádá velkou dávku rockmetalového tradicionalismu, ovšem vyvažovaného progresivními nuancemi jako již zmiňovaným murmurem (překvapivě nepůsobící v opozici LaBrieho přirozeného zpěvu nijak rušivě ani kontraproduktivně) či moderně znějícími klávesami a různými samply.

A jak nakonec dopadl samotný frontman James LaBrie? Osobně se domnívám, že zvěsti o jeho hlasových indispozicích se jeví jako poněkud nadnesené. Sice se nepouští zas tak často do závratných výšek jako v devadesátých letech u DREAM THEATER (ale občas i na ně dosáhne), na druhou stranu rozhodně nemohu jeho, spíše civilní, poloze nic vyčítat. Spíše jsem uvítal, že se neuchyluje k syrovější thrashové poloze jako na posledních počinech své domovské formace.

Vypíchnout určitou stěžejní kompozici se jeví jako poněkud tvrdší oříšek, neboť nahrávka zní nesmírně konzistentně. Určitě hned otvírák "One More Time" se hlouběji vryje do paměti díky nápaditým vokálním linkám. Osobně jsem si oblíbil též další hitovku "Mislead" v níž dominují Sfogliho sekané riffy. Na žádném LaBrieho albu nemůže chybět ani emocionální dynamit (úmyslně neříkám balada) a "Euphoric" tento vzorec naplňuje vrchovatě.

I přes určité množství oněch tradicionalistických kompozic, nacházejících se v druhé půli kolekce, které celkové vyznění alba v zásadě neposouvají, lze s čistým svědomým "Static Impulse" označit za nadprůměrné dílo významně obohacující žánrový kolorit nahrávek roku 2010. Snad jen příště bych se nebál ještě více přitlačit na pilu v oněch (na poměry předchozí tvorby) nekonvenčních zpestřeních a teď nemám na mysli pouze vokální variabilitu, nýbrž též ještě masivnější zakomponování elektroniky do výsledných aranží.

sestava: James LaBrie – zpěv, Marco Sfogli – kytara, Ray Riendeau – baskytara, Peter Wildoer - bicí, murmur,Matt Guillory – klávesy, doprovodný zpěv
produkce: James LaBrie
1. One More Time