06.09.16

THERION - Sitra Ahra

THERION - Sitra Ahra

2010 Nuclear Blast

čas: 61:11
styl: sympho/operatic metal

Mohu-li některou kapelu označit vskutku za progresivní, tak švédské veterány THERION. Ostatně kolik znáte metalových skupin, co rezignovaly na konvenční vokál a daly přednost zpěvům operním? Tím se dostáváme k poněkud důležitému zjištění, označit all-star projekt Christofera Johnssona jako sympho metal se jeví nepřesné, THERION produkují spíše operní rock/metal. Odmyslíme-li si totiž opulentní vokální variace, vcelku nic jiného nám nezůstane a v případě novinky "Sitra Ahra" bych se nebál hovořit o poctivém (moderním) hard rocku s přesahy do heavy metalu (či naopak). A tím se dostáváme k důvodu, proč mnoho posluchačů přistupuje ke švédskému ansámblu s despektem.

Přibližně po vrcholný počin "Vovin" (fanoušci prominou, ale "Theli" stojí v mnoha aspektech kvalitativně krapet níže) jsme u THERION mohli spatřit přirozenou progresi od syrového death metalu až po onen operní (či chcete-li oficiální škatulku sympho) metal. Následující počiny charakterizuje, co se týče žánrového vývoje, de facto jistá stagnace. A v tomto bodě si lze položit dvě otázky: očekáváte u THERION stále překotný vývoj anebo si libujete v jejich současné sympho/operatic poloze? Odpovíte li na druhou otázku kladně, pak vás ani "Sitra Ahra" nemůže zklamat.

Pokud u současných THERION působí něco poněkud přežile, tak jejich ideologie, vycházející opět z blízkovýchodní mystiky, především kabaly. Samozřejmě, osobně jsou mi podobná filozofická témata sympatická, ale nějak mi nepasují k hudbě, která dnes působí všelijak, jenom ne mysticky. "Sitra Ahra" zní, podobně jako předchozí výtečné dvojCD "Gothic Kabbalah", nesmírně hitově. THERION si dokážu představit i jako poměrně mainstreamovou záležitost a myslím, že jen málokoho (i nemetalistu) jejich hudba urazí, kupříkladu jako poslechová kulisa v autě.

Ať se to někomu líbí nebo ne, THERION produkují veskrze přístupnou, jasně čitelnou až tradicionalistickou muziku. To nic nemění na faktu, že muziku poctivou, kvalitní a pokud si někdo může myslet, že i uměleckou, proč ne. Rozhodně však v jejich tvorbě nehledejte nějaké elitářství, to z ní pár slok v hebrejštině či variabilní vokály (nechybí teatrální deklamace Snowy Shawa ani deathový murmur od Mika "Belphagora" Hakoliho) nedělají.

sestava: Christofer Johnsson - kytara, klávesy, Thomas Vikström - zpěv, Christian Vidal - kytara, Nalle "Grizzly" Påhlsson - baskytara, Johan Koleberg - bicí; hosté: Waldemar Sorychta – kytara, Snowy Shaw - zpěv, Lori Lewis – sólo soprano, Linnéa Vikström - zpěv (v "Sitra Ahra", "Kings Of Edom" a "Hellequin"), Marcus Jupither - zpěvs (v "Hellequin"), Petter Karlsson - zpěv (v "2012"), Mika "Belphagor" Hakola - murmur (v "Din") a další
produkce: Christofer Johnsson
1. Introduction/Sitra Ahra
2. Kings Of Edom