STAR ONE - Victims of the Modern Age

STAR ONE - Victims of the Modern Age

2010 InsideOut Music

čas: 53:09/24:08/36 min
země původu: Nizozemí
styl: metal

Milovník science fiction, poctivého rock/metalu a především workoholik Arjen Anthony Lucassen je zpět, tentokrát s pokračováním svého nejmetalovějšího projektu STAR ONE. Abych řekl pravdu, druhdy inovátor celé rock/metalové scény nyní sype z rukávu jedno album za druhým a ačkoliv všechna charakterizuje hráčská, vokální či producentská maximální dotaženost, spatřuji jistý nepříjemný neduh a to nadprodukci. Ostatně se mu nelze divit, žije si svůj rockový sen na venkovské farmě, zajištěný díky stále úspěšnému prodeji jeho nahrávek (a to nepočítám přivýdělek coby producent) a pokud zrovna nekouká na TV, tvoří ve svém království Electric Castle hudbu.

Jistě si řeknete, že vydání jednoho alba ročně nemusím nutně označit za nadprodukci a jedním dechem dodávám, že se jedná spíše o "problém" subjektivního charakteru. Ale zcela upřímně, ještě stále žiji z opravdu vynikající poslední řadovky AYREON - "01011001", abych se pomalu překlenul k novému projektu GUILT MACHINE - "On This Perfect Day" (kdy mu až po delším čase začínám přicházet na chuť) a prásk, vychází další studiovka, tentokrát pod hlavičkou STAR ONE - "Victims of the Modern Age" a aby toho nebylo málo, opět s nadupaným bonusovým CD (tedy v souhrnu bezmála 80 minut muziky plus 36 minut videodokumentu "z natáčení"). Mě snad ten Arjen užene k smrti. A víte, co je na tom všem fascinující? Že se opět jedná o nadprůměrné dílo.

Přeskočím produkční aspekty alba, neboť Lucassen dosáhl ve své zvukové laboratoři prakticky na samotný vrchol rockmetalového zvukového inženýrství, a rovnou se podíváme blíže na samotný obsah dvou CD (v případě limitované edice) "Victims of the Modern Age". Lucassen si velmi potrpí na přirozeném organickém procesu nahrávání (viz dokument na druhém CD), tudíž všichni zúčastnění (krom kytaristy Garyho Wehrkampa - SHADOW GALLERY a Tonyho Martina - ex-BLACK SABBATH) nahrávali v Electric Castle osobně. Pokud si říkáte, jak lze dosáhnout pedantského maximalismu, tak vězte, že třeba bubeník Ed Warby drtil své bicí až 12 hodin v kuse, stejně tak zpěváci trápili své hlasivky skoro až do ochraptění (což se ale ve finále hodilo Danu Swanövi, který si občas na desce vysekl deathový growling).

Oproti minulosti si zpěváci své role přehazovali v rámci jedné skladby, tedy stejný princip rockové opery, jako v případě AYREON. A opět mohu jedině smeknout, neboť všichni odvedli bravurní výkon. Jsem rád, že hodně prostoru dostal oproti debutu hluboký hlas Dana Swanö, naopak až bardovsky vzletnou opozici zastal Damian Wilson (HEADSPACE, THRESHOLD). Takový zlatý vokální střed vyplnil leader SYMPHONY X Russell Allen a ženský element zastala osvědčená Floor Jansen (ex-AFTER FOREVER, REVAMP). Na bonusovém CD exceluje především Tony Martin (ex-BLACK SABBATH) v "Closer to the Stars", "Lastday" si pro změnu zase nazpíval Arjen svépomocí.

Po instrumentální stránce nahrávce vévodí nádherné "space" klávesy a to včetně analogových hammondek. Klávesové nástroje obecně tvoří poznávací znamení projektu STAR ONE. Naproti tomu kytary spíše účelně riffují, ovšem podobně jako klávesám i jim nechybí specifický "space" nádech. Kapitolu samu o sobě spatřuji ve famózním výkonu bicmena Eda Warbyho. Přestože se Ed rekrutuje spíše z deathmetalové scény, (nejen) na STAR ONE dokazuje, že mu prim náleží i v rámci heavy/power hájemství.

Za neméně sympatické považuji též tématické zaměření desky, již předchozí řadovka se točila kolem sci-fi snímků a v tomto trendu pokračuje taktéž novinka. Pokud vám "Victims of the Modern Age" připadá temnější a údernější, tak vězte, že zdrojem inspirace se tentokrát stala dystopická či post-apokalyptická fantastika. Schválně, zdali poznáte, jaké skladby vycházejí z filmů jako Matrix, Mechanický pomeranč, Planeta opic, Blade Runner, Cesta, 1984, Potomci lidí, Útěk z New Yorku či 12 opic.

sestava: sestava: zpeváci: Russell Allen, Damian Wilson, Floor Jansen, Dan Swanö, hostujííc zpěváci CD2: Tony Martin, Rodney Blaze, Mike Andersson, hudebníci: Arjen Anthony Lucassen - kytara, klávey, Joost van den Broek - klávesy, Gary Wehrkamp - kytara, Ed Warby - bicí, Peter Vink - baskytara
produkce: Arjen Anthony Lucassen
1. Down The Rabbit
2. Digital Rain