06.09.16

06.09.16

CRADLE OF FILTH - Darkly, Darkly, Venus Aversa

2010 Peaceville

čas: 62:26
styl: heavy/black

Minimálně jedno nelze britské kolébce hnusu upřít - jejich neutuchající neúnavnost, řídící se heslem: za každou cenu táhnout metalový kočár dál. V sestavě se vystřídali, krom Daniho, všichni členové, personální rošády dokonce došly tak daleko, že dříve odchozí (či vyhozený) muzikant, jako kupříkladu Paul Allender, po letech opět jakoby nic nastoupil do rozjeté mašiny a rovnou se stal klíčovým autorem hudby. Stejně tak působí poněkud zvláštně, že bubeníka našla kapela až v České republice (výkonu Martina Škaroupky naopak všechna čest). Tím vším chci říci jediné, CRADLE OF FILTH již dávno nejsou uměleckou formací bořící metalové stereotypy nekonvenčním přístupem k černému kovu, jako v polovině devadesátých let minulého století, nýbrž regulérní zaměstnání, obnášející krom nekonečných koncertních šňůr jednou za čas vydání studiového alba. Jen tak, aby se neřeklo, neboť CD (popř. nějaké live DVD) se od etablované metalové skupiny očekává. Na tom všem bych neviděl nic zvláštního, podobný metalový sen si žije mnoho interpretů, nicméně přibližně od desky "Midian", kterou považuji za poslední, jakžtakž umělecky upřímnou, se CRADLE OF FILTH nedaří zamaskovat totální tvůrčí vyhoření.

Samozřejmě neočekávám, že Daniho partě se bude navždy dařit nahrávat klenoty jako "Vempire", Dusk... and Her Embrace" či dejme tomu ještě "Cruelty and the Beast", ale že až tak okatě sklouznou do rutinního tvůrčího procesu (namísto adjektiva "tvůrčí" se lépe hodí substantivum "řehole") předpovídal jen málokdo. Soudného posluchače musí odradit již doslova strašný přebal korunovaný neméně infantilním název novinky "Darkly, Darkly, Venus Aversa" vystřiženém jak z nějaké dětské říkanky. Nechci se opakovat, jako v minulých recenzích, ve smyslu, že o nějakou technickou ekvilibristiku u CRADLE OF FILTH nejde, ani nikdy nešlo. Nepřičítám minusové body faktu, že díky jednoduchým a jasně čitelným strukturám skladeb deska nemůže zaujmout vyzrálejší tvrděrockové posluchače (vždyť se jedná jen o trochu extrémnější formu heavy metalu), ale díky jeho nekonceptuálnosti, jež považuji za největší negativum všech desek po tzv. zlaté éře (snad s výjimkou "Damnation and a Day").

Pokud jistou koncepčnost tvoří texty, tak hudebně se jedná o striktně separátní, snadno uchopitelné (extrémní) písničky. Sofistikovaná, až narativní teatrálnost opusů z devadesátých let, jaké jsme mohli směle označit za "litanie zatracení, smrti a temné erotiky", se přetransformovala v přímočaré vypalovačky, snažící se alespoň náznakem evokovat dávno vyčpělého ducha. Naproti tomu zvuk, hráčské výkony a celková produkce se drží osvědčeného nadstandardu. Ale k čemu to všechno, když se cílovou skupinou současné tvorby CRADLE OF FILTH stali spíše začínající metalisté, jež může oslovit kýčovitá estetika, připomínající spíše "progamerské" přebaly počítačových grafických karet?

Nepomohlo ani angažmá talentované klávesačky Ashley Ellyllon odejivší z naopak ambiciózně našlápnuté družiny ABIGAIL WILLIAMS. Ta sice vdechla nahrávce "Darkly, Darkly, Venus Aversa" trochu svěží esence, díky po dlouhé době pořádně znějící klávesové orchestrizaci, ale veškeré její snažení sráží ona striktně heavymetalová šablonovitost, v duchu jasně čitelné písničkové struktury s až sebeparodujícími refrény (v tomto ohledu je jasným odstrašujícím aspirantem na antihit "Lilith Immaculate"). Nejvíce však lituji samotného Daniho, který za bezmála dvacetiletou řvounskou kariéru téměř nadobro přišel o hlasivky. Paradoxně nejhorší výkon podává hned v úvodní "The Cult of Venus Aversa", ačkoliv se stále snaží o polohy, jimiž před patnácti lety natolik učaroval, ve výsledku se jedná o jakési přiškrcené monotónní frázování jak od nějakého nepovedeného revivalu z Horní Dolní.

CRADLE OF FILTH práci recenzentům velmi ulehčují, neboť, stejně jako minule, jsem přesně tušil, co od novinky očekávat. Když už skupině chybí hudební upřímnost, živit se jako metaloví muzikanti navíc v extrémnějším ranku není vůbec špatná bilance. V hudebním magazínu však nehodnotíme ekonomické aspekty interpretů. "Darkly, Darkly, Venus Aversa" díky novicce Ashley sice tentokrát vychází krapet lepší verdikt, než v případě předchozí studiovky, ve výsledku se však jedná o plytký a nudný počin, avšak díky kvalitní produkci a výkonům se chtě nechtě nacházíme v mírném nadprůměru.

sestava: Dani Filth - zpěv, Paul Allender - kytara, James McIlroy - kytara, Dave Pybus - baskytara, Ashley Ellyllon - klávesy, doprovodný zpěv, Martin Škaroupka - bicí
produkce: Scott Atkins, Doug Cook a Dani Filth
1. The Cult of Venus Aversa