06.09.16

PORCUPINE TREE - The Incident

PORCUPINE TREE - The Incident

2009 Roadrunner Records

čas: 75:57
styl: psychedelic progressive rock

Přiznám se, že mi trvalo velmi dlouho uchopit jubilejní desátý studiový počin britských druhdy psychedeliků PORCUPINE TREE. Přitom se jedná o skupinu, jež by neměla vyvést věrného fanouška (za něhož se dlouhá léta považuji) z rovnováhy. Ačkoliv "The Incident" stylově nijak zásadně nevybočuje z koloritu alb vydaných v nultých letech, přesto se, co se týče výsledného dojmu, poměrně značně vymyká z kapelní diskografie.

K poněkud rozpačitému vyznění nahrávky asi nejvíce přispěl samotný zvuk. Nejenže kytary znějí, překvapivě, místy skoro až metalově zatěžkaně, nýbrž se celým počinem vine nesmírně pochmurně depresivní nit. Tento trend lze pozorovat od alba "Lightbulb Sun" a především jeho komerčně úspěšného nástupce "In Absentia", nicméně skoro až ocelový chlad charakterizují poslední počiny "Deadwing" a "Fear of a Blank Planet" (bohužel se tento odlidštěný digitální sound stal v podobném žánru trendem). Spacerockovou hřejivost starých psychedelických klenotů z období "Signify" bychom tedy v současnosti u PORCUPINE TREE hledali marně, avšak nikdy bych nečekal, že skupina zabředne tak hluboko do temných slují. Na druhou stranu, pochmurný nádech alba, pokud nepočítám občasné světlé výjimky v podobě subtilních intermezz jako "Great Expectations", "Kneel and Disconnect" či "Your Unpleasant Family", dokonale souvisí s příběhem, jenž se k němu váže. Steven Wilson jednou uvízl v dopravní zácpě, způsobené automobilovou nehodou (odtud i název desky) a jakmile se pomalu blížil k policejnímu perimetru, zasáhla ho událost natolik, aby si uvědomil, že slovo "nehoda" není příliš výstižné pro něco tak destruktivního a traumatického, pro lidi, jichž se přímo týká. V zápětí měl pocit, že duch onoho zemřelého vstoupil do jeho auta a usedl na sedadlo vedle něj. Je ironií osudu, že natolik depresivní událost Wilsona vybičovala k hledání dalších "nehod" v tisku, jako třeba příběhy o evakuaci dospívajících dívek z náboženské sekty v Texasu, o rodině, terorizující své sousedy či o plovoucím těle v řece, nalezené rybáři.

Prokousávání se natolik skličujícími tryznami, navíc na ploše dvou CD, skutečně může vyvolávat pocity zmaru, přesto s každým dalším poslechem "The Incident" odkrývá další a další zajímavá zákoutí. Od dob "In Absentia" zřejmě podruhé PORCUPINE TREE vsadili na techničtější struktury skladeb, Wilson si doslova užívá řezavé riffy, dokonce natolik, že třeba úvodní z "Occam's Razor" slyšíme na albu vícekrát v podobě leitmotivu. V kontrastu vůči drásavému riffování ční, jak akustickou kytarou protkané, již zmiňované krátké mezihry, tak regulérní skladby jako snad jediná "rádiovka" "Time Flies" či melancholický závěr prvního CD "I Drive the Hearse", ponejvíce evokující psychedelickou uvolněnost nahrávek z poloviny devadesátých let minulého století. Kapitolou samou o sobě je titulní dusný experiment "The Incident" postavený na kontrastu téměř až industriální elektroniky a hutné kytary - vystřižené jak z pera Trenta Reznora.

Dvoudisk "The Incident" přináší opravdu velkou porci poněkud hůře stravitelných PORCUPINE TREE. Díky cílené koncentraci zasmušilých emocí může počin zaujmout i tvrděrockově orientované posluchače. Každopádně ve výsledku mohu jedině kvitovat, že se Steven Wilson v záplavě tolika svých projektů stále nespokojí jen s rutinně odvedenou prací a nebojí se nahrát třeba nebývalé depresivní album, jaké by v případě jeho domovské kapely očekával asi málokdo.

sestava: Steven Wilson - zpěv, kytara, klávesy, Richard Barbieri - syntezátory, klávesy, Colin Edwin - baskytara, Gavin Harrison - bicí
produkce: PORCUPINE TREE
CD1