06.09.16

06.09.16

OCEANSIZE - Self Preserved While the Bodies Float Up

2010 Superball Music

čas: 55:05
styl: post-rock

CD "Frames" z roku 2007 lze považovat za hozenou rukavici všem těm mladým post-rockovým kapelám, snažícím se svést na trendové vlně. Manchesterští rodáci totiž ke své tvorbě přistupují zcela netrendově a namísto líbivých popěvků, zabalených do trochu intelektuálnějšího rockového výraziva, si klestí cestu trním, aby posluchače atakovali jedním rafinovaným nápadem za druhým, nebojíc se uchýlit třeba až ke skličujícím těžkotonážním metalovým riffům. Nečekal jsem, že se podaří výtečný opus "Frames" v dohledné době překonat, ale ani, že následující o dva roky novější materiál, zvěčněný na EP "Home and Minor", přinese takové rozčarování. Šestice skladeb působí jako naprostý protipól oproti entuziasmem prosycené řadovce. Ani by mně nevadilo, že se jedná o komorní nekonfliktní kytarovky, ale ať jsem EP poslouchal stále dokola, nebyl jsem schopen zaznamenat byť jediný zajímavý nápad, nějaký motiv či třeba nápěv, jenž posluchače obohatí. Jakoby skupina najednou začala závidět komerční úspěch jiným nekonfliktním spolkům jako třeba MUSE a snažila se zacílit na nevyhraněné posluchače.

Když se o rok později na pultech objevil nový řadový počin (čtvrtý v pořadí) s poněkud krkolomným názvem "Self Preserved While the Bodies Float Up" a neméně nejednoznačným avantgardním obalem, OCEANSIZE mi uštědřili další překvapení. Jakmile se z reproduktorů začaly linout velmi zatěžkané riffy, jak vystřižené z partitury jistého Justina K. Broadricka, raději jsem se pozorněji zahleděl na přebal, zdali se opravdu jedná o tu samou kapelu, co nahrála "Home and Minor". Je tomu skutečně tak, otvírák "Part Cardiac" zabředává prakticky až k sludgeové sklíčenosti, jen zmar a chlad, Mike Vennart, jindy natolik křehký, nyní s naléhavostí v hlase lamentuje nad zkažeností dnešní mládeže, konkrétně oživuje vzpomínky na hrůzné běsnění studentských střelců ve školách. Následující "SuperImposer" se již nese v o poznání poklidnějším duchu, kytary a hlavně rytmika sice nezapřou příjemný spád, ale líbivé "cinkavé" klávesy se snaží navodit pocit klidu a míru. "Build Us A Rocket Then..." jakoby se snažila evokovat progresivnější tvář kapely, dovedenou prakticky k dokonalosti na "Frames", bohužel se nacházíme tak v půli cesty. Závěr kompozice jakoby nejlepší momenty z předchozí řadovky spíše vykrádal, na místo, aby na ně navázal či je rozvíjel.

Odvážný otvírák "Part Cardiac" se nakonec ukázal jako osamocený jedinec, nenalézající v dalších jedenácti skladbách adekvátního sourozence. Bohužel, kolekce "Self Preserved While the Bodies Float Up" z velké části navázala na ono bezpohlavní EP "Home and Minor", neboť stejně vatovitě působí jak "Ransoms", "A Penny's Weight" tak třeba "Pine". Uznávám, že albové provedení těchto "indie" ploužáků disponuje krapet větší invencí, díky pestřejším aranžím, tudíž ve výsledku vyzní méně minimalisticky, přesto nedosahují patřičné energie prvních tří velmi slušných kompozic. V tomto koloritu poněkud nepatřičně působí katarzní "Silent / Transparent" s překvapivě epickým finále, anebo i dynamická "It's My Tail And I'll Chase It If I Want To" poněkud okatě vklíněná mezi velmi subtilní oddechovky.

"Self Preserved While the Bodies Float Up" se pro mě jeví jako poněkud kontroverznější dílko obsahující jak výtečné kompozice tak i neskutečný, mainstreamově znějící balast. Jakoby se OCEANSIZE nemohli rozhodnout, zdali jít naproti většinovým posluchačům odkojeným MUSE či RADIOHEAD či se částečně zavděčit fanouškům jejich tvorby po "Frames". Dvěma pánům však sloužit nelze, snad na to časem kvintet přijde.

sestava: Mike Vennart - zpěv, kytara, baskytara, Steve Durose - kytara, doprovodný zpěv, Steven Hodson - baskytara, klávesy, kytara, Gambler - kytara, klávesy, Mark Heron - bicí a perkuse
produkce: OCEANSIZE
1. Part Cardiac