06.09.16

SOLEFALD - Norrøn Livskunst

SOLEFALD - Norrøn Livskunst

2010 Indie Recordings

čas: 54:01
styl: post black

Filozof Michel Foucault předložil ve svých Dějinách šílenství tezi, podle níž se šílenství objevilo až poté, co byla ustavena psychiatrie a vznikly blázince. Ve světle pozdějších zkušeností je rozhodně nezbytné tuto větičku poupravit. O pravém šílenství lze mluvit až od chvíle, kdy se z dalekého severu poprvé ozvali SOLEFALD. Nestydatě potrhlá smaženice black metalu a ryzí avantgardy, na níž jsme si v podání svérázného dua zvykli, pokračuje zářezem nazvaným "Norrøn Livskunst". Deskou, obsahující deset skladeb, lišících se od sebe často jako den a noc, zároveň však jakýmsi záhadným způsobem tvořící smysluplný celek. Ostatně podobný kompoziční přístup tak nějak patří k trademarku kapely.

V momentě, kdy se mi ve sluchátkách poprvé ozval otvírák "Song til Stormen", téměř jsem podlehl dojmu, že poslouchám rozjímavé Islanďany SÓLSTAFIR, ježto se ohledně mluvených pasáží poněkud inspirovali v polní kuchyni RAMMSTEIN. Opravdu, na poměry SOLEFALD vzácně seriózně vyznívající úvod první skladby, by snad mohl zavdat předčasným soudům, že se nám potomci Vikingů nevídaným způsobem zklidnili. O tom, že něco takového doopravdy nehrozí, nás však brzy přesvědčí titulní "Norrøn Livskunst" s těžko popsatelnou kytarovou pasáží (třeba slyšeti), a pochybovače s definitivní platností dorazí následující "Tittentattenteksti", jejíž vokální složku bych popsal jako řízený kýč, a která, v rámci posluchačstva, bezpečně oddělí skalní fanoušky psychedelického klaunství od (na dané poměry) mentálně konvenčnějšího zbytku. Nebudu zastírat, že se řadím spíše do druhé skupiny a třetí skladbu proto považuji za nejslabší položku tracklistu, ačkoliv kratičký refrén má i pro mě cosi do sebe.

Ke štěstí konzervativněji založeného posluchače zamíří SOLEFALD hlavně ve zbytku desky svou bárkou do klidnějších vod. Zejména pětku "Eukalyptustreet" bych si nechal zahrát, chtěl-li bych pozvat černovlasou jižanskou romantičku na večeři do lampióny osvětlené restaurace nad kotvištěm gondol někde v Rio de Janeiru. Určitý "jižanský" prvek desku zřetelně protkává, což sice poněkud kontrastuje se zeměpisným původem kapely, na druhou stranu, v rámci avantgardy se můžeme dočkat prakticky čehokoliv.

Z konkrétních skladeb bych vyzdvihl ještě hříčku s mnohé prozrazujícím názvem "Stridsljod (Blackabilly)" a byť se obvykle ke svérázným interpretacím notoricky známých motivů stavím skepticky, tady to funguje. Stejně jako v případě skladby "Hugferdi" - v jádru poměrně tradiční folkmetalová hopsačka, avšak zajímavou ji činí bizarní aranže a rytmika, nikoliv nepříbuzná receptuře avantgardně metalových šlechticů ARCTURUS .

SOLEFALD si protentokrát zcela odpustili komplikované rytmické zlomy a zvraty, což hodnotím jako jisté minus, neboť navzdory vší hudební rozmanitosti a odvaze kombinovat zdánlivě zcela neslučitelné vlivy, působí progrese poněkud nedotaženě. Album sice nabízí širokou žánrovou paletu i demonstraci instrumentální zručnosti, zároveň však z velké části plyne v rytmu takřka konvenčním.

Soudě podle množství výtek, které jsem na adresu SOLEFALD vznesl, by se mohlo zdát, že "Nørron Livskunst" patří mezi desky přinejlepším průměrné a v kontextu tvorby slovutného dua se jedná o nemalé zklamání. Pravdou zůstává, že mne album zaujalo spíše v několika konkrétních momentech, než jako celek a rozhodně si čestné místo na seznamu nevydobylo. Zároveň se však jedná o instrumentálně dotažené dílko s profesionální produkcí, z něhož v každé vteřině čiší znalost řemesla, suverenita. V kontextu metalové ztřeštěnosti však disponují noví SOLEFALD potřebným nadhledem, na rozdíl od kolotočářského pojetí většiny dekadentních akrobatů v pitvorných oblečcích, což představuje klad, který by rozhodně neměl zůstat neoceněn.

František Novotný

sestava: Lazare - zpěv, syntezátory, bicí, Cornelius - zpěv, kytara, baskytara
produkce: SOLEFALD