06.09.16

06.09.16

MINCING FURY AND GUTTURAL CLAMOUR OF QUEER DECAY - Devolution

2010 United Guttural

čas: 32:30
styl: grind

MINCING FURY (a nechť mi to kapela odpustí, nicméně její plný název v recenzi opravdu používat nebudu) představují na české scéně zajímavý fenomén. Kapela existuje snad patnáct let, ale předvedla se pouhými třemi plnohodnotnými alby (splitka nepočítaje). Těžko byste ale hledali grindera, který ji nezná. V její sestavě se vystřídala řada "es" známých z jiných kapel (PIGSTY, SPINELESS FUCKERS, ALIENATION MENTAL). Jako jedni z prvních na české grindové scéně si troufli angažovat zpěvačku. A tak bych mohl pokračovat.

Po raketovém vzestupu na začátku desetiletí, kdy se kapela vyšvihla na samotný vrchol scény, nastal určitý útlum. Angažmá členů v dalších projektech mělo za následek určitou fluktuaci a po posledním albu "7" se na dlouhých pět let odmlčela. Nyní se vrací zpět na scénu s novou deskou "Devolution" a za sebe můžu prohlásit, že je to návrat ve velkém stylu.

Jednu věc hned na začátek. Pokud čekáte kvanta nového materiálu, může vás "Devolution" zklamat. Když nepočítám úvodní track (tvořený známou melodií z filmu "Requiem for Dream") a závěrečný cover "Heterosexual Testosterone Compressor" od COCK AND BALL TORTURE, tvoří nové skladby necelých 12 minut na desce. Zbylá čtvrthodinka tvoří průřez historií kapely. MINCING FURY nahráli staré skladby znova, takže možná budete překvapeni jejich vyzněním.

Album bylo nahráno v Otynově vyškovském studiu Davos (kde jinde…), a zvuku se nedá naprosto nic vytknout. Ne náhodou má proto deska podobnou kvalitu jako poslední PIGSTY. Kdo si myslí, že grindcorová deska musí mít zastřený zvuk připomínající bublání špatně utěsněného kanálu, bude nepříjemně překvapen. Kvalita nahrávky je skutečně excelentní a umocňuje zážitek z perfektní muziky.

Co se té týče, nelze MINCING FURY nic vytknout. Reefovo hrdelní chroptění se doplňuje s Milcuntovým kvikotem, zpěváci týrají své hlasivky do extrému a výsledek je parádní. Trojice Had (baskytara), Motorák (kytara), Zahradník (bubny) jejich hrdelní exhibici poskytuje vynikající hudební doprovod, sahající od grindu před death až po hardcore/punk. Stylová variabilita však není na úkor koherence; kluci sice překračují stylové hranice bez jakýchkoliv ohledů, ale se smyslem pro celkovou razanci. S výjimkou různých humorných vložek se album odehrává ve svižném tempu a rychle se sype dopředu. Samotné vložky sahají od lidové písně, přes hlášky z českých filmů, až po projev opraváře traktorů Luboše, zvěčněný na serveru Youtube, a asi se nad nimi pořádně zasmějete. Celé album se nese v tomto duchu a výsledkem je našlapaná půlhodinová kanonáda brutality a humoru, která vás chytne a nepustí.

Booklet přiložený k albu také potěší. Romantický motiv na přebalu (původem pocházející tak z konce 19. století), může působit na někoho stejně divně, stejně jako již zmíněné "Requiem for Dream" v intru. Oba prvky však podtrhují absurditu alba; navíc obraz dámy, spatřující sebe sama v zrcadle jako opici, odkazuje na název alba ("devolution" jako návrat k primitivnějším formám života). Příznivci grindu a prasečin by se nicméně neměli nechat zastrašit "načančaným" povrchem; pod ním se nachází klasický mix fotek z pijatyk, koncertů a jiných příjemností, připomínajících nástěnku ve vršovickém hostinci U Starech hadrů.

sestava: Reef – zpěv, Milcunt – zpěv, Motorák – kytara, Had – baskytara, Zahradník – bicí
odkaz: bandzone.cz/mincingfuryagcoqd
1. Requiem for a Fury