06.09.16

KYLESA - Spiral Shadow

KYLESA - Spiral Shadow

2010 Season of Mist

čas: 76:13
styl: sludge metal

KYLESA, rodáci ze státu Georgia, v poslední době nebývale stoupají v kurzu, a to zcela právem. Do puntíku totiž naplňují definici amerického vidění moderního heavy metalu. Ten charakterizuje syrový vokální projev - ani brutální growling ani thrashový ječák, syrovější riffy - ani vyloženě ortodoxně monotónně sludgeové ani přehnaně technické, a vše podtrhuje šťavnatá rytmika ve středních tempech (v případě KYLESY díky angažování dvou bubeníků ještě šťavnatější). Někdo by mohl namítnout, že trendovost obecně zabíjí muziku, nicméně pokud je dnešním trendem žánr, jenž KYLESA produkuje a to s bravurou, jsem všemi deseti pro to, aby se onoho stylu držela zuby nehty.

Na páté studiové nahrávce "Spiral Shadow" kvintet vychází maximálně vstříc těm posluchačům, jimž vadil monotónní a řekněme dřevnější sludgeový projev starších počinů. Výrazová tvář skupiny se v tomto aspektu docela proměnila směrem k, chcete-li, zapamatovatelnějším melodiím, místy dokonce šlapou na paty i matadorům žánru MASTODON. Výraznější změnou neprošel prakticky jen Phillipův charakteristický syrový zpěv a tvoří nejmarkantnější pojítko se starší tvorbou. Více vokálního prostoru získala kytaristka Laura, osobně však nejsem příznivcem toho, když se žena uchyluje k nemelodickému zpěvu, ten její ostatně považuji na nahrávce za jediný rušivý element.

Alfou omegou počinu je již zmíněná melodičnost a tu registrujeme prakticky napříč celou hudební náplní, až transovými bicími tandemu McGinely /Newberry počínaje a kytarovými sóly konče. Pokud jsem na předchozích CD musel po rafinovanějších melodiích pátrat v houštinách kytarového lomozu, na "Spiral Shadow" se mi jich dostává na stříbrném podnosu. Kupříkladu o takové "Don't Look Back" či "To Forget" lze s čistým svědomím hovořit jako o psychedelickém rocku, zde sludgeová zemitost již rozhodně nemá místo. Musím však zdůraznit, že se ani nedá hovořit o nějakém komplexním vyměknutí (ostatně KYLESA nikdy nehrála vyloženě nasraně tvrdou muziku, spíše ostřejší psychedelický post metal), nýbrž o frézování dříve na hrubo vytvarovaných kontur.

"Spiral Shadow" se nesnaží aspirovat na největší žánrovou desku, v tomto ohledu si skupina zachovává své, řekněme, skromnější výrazivo, čímž si de facto šetří mnoho prostoru k vývoji do budoucna. Prostor k experimentům se skýtá všude, kytary mohou ještě více sólovat či melancholicky vybrnkávat, zpěváci se mohou naučit konečně melodicky zpívat a klávesy by si určitě zasloužily více prostoru. Otázkou však zůstává, zda chce jít kvintet tímto směrem. KYLESE to již nyní velmi sluší a jistý konzervatismus určitě kvituji více, než křečovitou progresi.

sestava: Phillip Cope – kytara, zpěv, Laura Pleasants – kytara, zpěv, Carl McGinely – bicí, Tyler Newberry – bicí, Corey Barhorst – baskytara, klávesy
produkce: Phillip Cope
1. Tired Climb