06.09.16

David Koller - Teď a tady

David Koller - Teď a tady

2010 Cox / Championship Music

čas: 30:32
styl: rock

Několik sezón od dosud platného odmlčení skupiny LUCIE je David Koller jejím nejživotaschopnějším protagonistou a ke svým padesátinám si nadělil nové album. Je to třetí v kariéře zaštítěné pouze jeho jménem a již čtvrté, pokud bereme v potaz také to, na jehož obalu je uveden KOLLERBAND. Přestože se na nový počin čekalo čtyři roky a ve finále se vybíralo z ohromného počtu skladeb, celý výtvor je až nečekaně krátký. Jen půlhodinová alba natolik známé persony obvykle netočí, přičemž tato strohost jakoby částečně poznamenala celou jeho náplň.

Hlavní představitel nahrávky již věru nemá potřebu dokazovat něco, co již v minulosti dávno dokázal. Dávno není chrličem velkých rozhlasových hitů, kterých za poslední desetiletku zplodil jen tolik, že by k jejich výčtu stačila jediná končetina a to by ještě některé prsty zůstaly neobsazené. Zde není hit asi žádný. Snaha o písňovou sdělnost sice přetrvává, namísto popově prvoplánové vlezlosti však úřaduje rocková dráždivost, nejednou přecházející až v náznaky čehosi alternativně vnímatelného. Přes zcela zjevnou srozumitelnost, kterou zhmotňuje především otvírák "Začnu s tebou", se další položky více či méně noří do decentních experimentů, v nichž se spíše strohé kytarové riffy úspěšně pojí s osvěžující rolí nenápadně, ale prospěšně aplikovaných elektronických prvků.

Sympatický přesun od velké ke střední firmě jakoby zohlednil komerční nepoužitelnost nabídnutého repertoáru, který přes veškerou melodičnost sice nesplňuje rozhlasové parametry, chvályhodně však naplňuje touhu po hudební nesvázanosti a snad i žahavosti. Ohnivě planoucím klipem vybavená píseň "Ty a já" je přesně tím kouskem, jehož hitová polovičatost je plně nahrazena zvukovou dramatičností. Zdánlivě související, ale ve skutečnosti zcela odlišné "Best of "Ty a já"" z dílny Oskara Petra je neméně nápaditý song, postavený na ostrém kontrastu řezavých kytar a odlehčených pasáží. Autorsky přispěl rovněž Ivan Král, který "Nech to být" opatřil slušivou jednoduchostí, zatímco textařsky se jinde zapojil třeba "vypsaný" Márdi nebo "Laura bez tygrů" Lenka Nová.

Titulní "Teď a tady" těží z ostřejšího kytarového nápřahu, ještě lépe ovšem dopadla "Prázdný místa", jejichž valivý rytmus si dobře rozumí s pestře poskládanými pěveckými motivy. Naopak zklamán bude ten, kdož očekával nějakou typickou pop-rockovou baladu, která tu není ani jedna. Pomaleji rýsovaná píseň "Chlapcům hoří oči" se totiž zrytmizuje v refrénu a klasickým ploužákům se příliš nepodobá ani "Zhasněte lampiony". Což není dokonce ani předělávka známé písně, nýbrž nový song, přestože je po zdlouhavém úvodu uvozen dobře známou frází. Kde nevládnou kytary, tam převládají elektronické rysy a programování Petra Kofroně, jímž se vyznačuje hlavně rytmicky neklidná "Extase", jeden z více důkazů toho, že na této desce rozhodně je co objevovat.

Nahrávka zní v podstatě jako třeba nechtěný, přesto srozumitelný výsměch celé šoubyznysové mafii, v níž jsou sledovatelnost, poslouchanost a prodejnost ty nejvyšší hodnoty. Naopak zde jde kupodivu pořád ještě o hudbu, v níž se dobře snoubí letitá rutina se schopností zkusit i něco nevyzkoušeného. Ústřední protagonista to obklopen kolegy zvládá s takovou profesorskou grácií, že téměř celá mladší generace pop-rockových zoufalců by se od něj mohla učit.

sestava: David Koller – bicí, kytara, perkuse, syntetizér, zpěv, Michal Pelant – kytary, zpěv, Marek Minárik – baskytara, Michal Nejtek - klávesy
produkce: Petr Kofroň
1. Začnu s tebou