06.09.16

ABBAND - Grizzly

ABBAND - Grizzly

2010 TTT Aleš Brichta

čas: 48:08
styl: heavy metal

Přestože to leckomu může být k smíchu, Aleš Brichta se na stará půlstoletá kolena rozhodl dobýt svět a zhruba dvacet let od anglické verze arakainské prvotiny, vydané v roce 1994 pod názvem "Thrash!", spáchal další čistě anglicky nazpívanou nahrávku. Použil pro ni personálně obměněný ABBAND, který za poslední dvě sezóny opustilo rovnou pět členů, takže vedle frontmana zůstal jediný, přičemž trojici nových posil dominují kytaristé z kapely MOTORBAND. Pro tuto nahrávku, údajně předznamenávající nějaké zahraniční aktivity, byl oprášen svého času k ledu uložený název GRIZZLY, který před osmi lety používala Brichtova krátkodechá formace, kterou si dotyčný chtěl nahradit tehdy opuštěný ARAKAIN. Aby se to pro jistotu pletlo ještě více, ačkoliv má být výraz "Grizzly" chápán jen coby název alba, jeho obalově dominantní umístění a navíc v podobě původního kapelového loga může v mnohém a hlavně neznalém posluchači vyvolávat zmatek. Takže různí lidé to můžou chápat různě - jako album skupiny GRIZZLY, které nahrál ABBAND, jako album souboru, který pro tento účel paralelně užívá obou názvů, popřípadě a možná nejsprávněji jako album formace ABBAND, které dostalo název "Grizzly", shodou okolností používající název i logo bývalé takto zvané kapely.

Ať už je to tak či onak, nic to nemění na základním faktu, že nahrávku tvoří anglicky nazpívaný a nově nahraný výběr písní ze starších desek, doplněný o četné covery či řekněme autocovery, tedy skladby použité z dalších projektů zúčastněných členů. Abbandovský repertoár zde zastupuje "Peklo už čeká" (2006) pod názvem "Good News From Heaven", "Poslední legionář" (2006) coby "The Last Legionary" a dokonce i ten prokletý "Deratizer" (2009) jakožto "Send Them To Hell". Ze starších sólovek došlo na "Než přijde ráno" (1996), čerstvě "Stop The Morning", a přítomny jsou i obě nejslavnější balady, tedy "Barák na vodstřel" (1994), aktuálně "Grains Of Sand", a také "Dívka s perlami ve vlasech" (1994), zde patrně v původní verzi "Pearls In Her Hair" (1969) od maďarské kapely OMEGA. Vyloženým coverem je "Ride The Sky" (1970) od německých LUCIFER'S FRIEND, značně evokující hitovku "Immigrant Song" od LED ZEPPELIN, kterou shodou okolností nahrál ARAKAIN před šestnácti lety. Od něj tady není nic, hodně však překvapuje zařazení balady "Lucie" (1991) od LUCIE, nově nazvané "Sleep Sweet Lucien".

Ze spolupráce s tragicky zemřelou Pavlou Kapitánovou byl použit nejznámější song "Nevěřím" (1996), přetavený na "Don't Believe", zatímco úspěšná fotbalová hymna "Nechte vlajky vlát" (2000) projektu HATTRICK dostala název "Born To Win". Kapela obou kytaristů MOTORBAND poskytla stále nedávné "Heart Of The Machine" (2009) a naprostý závěr obstarává alespoň jedna věc od GRIZZLY, jmenovitě "Není nutný plakat" (2002), tentokrát nazvané jednoduše "Grizzly".

Jenže pokud se výběr písní pro tuto nahrávku jeví pestře a promyšleně, s úrovní čerstvého pojetí je to již slabší. Nejenže nové verze nedosahují atmosféry originálů, ať vlastních, polovlastních nebo cizích, ale důsledkem jejich neinvenčního provedení celek splývá do lehce zatuchlého odéru starších dekád, čímž jeho protagonisty usvědčuje z faktu, že kvalitní instrumentace není vším. Takže přestože mnohé přítomné skladby patří mezi solidní klasiky nejen českého bigbítu, výsledný pocit z tohoto výtvoru se mění v nepříjemný dojem jeho částečné zbytečnosti.

Zatímco hudba docela ujde, vrchol všeho nevkusu představuje neskutečně kýčovitý obal, na němž řve ukřižovaný a kovem opásaný medvěd, obklopený alejí křížů. Nakreslené je to možná hezky, jinak však jde pouze o strašlivé metalové klišé. Obaly drtivé většiny Brichtových desek jsou víceméně otřesné až směšné a tento jen podtrhuje tuto smutnou skutečnost.

sestava: Aleš Brichta – zpěv, Libor "Máča" Matějčik – kytara, Zbyněk Haase – kytara, Karel Adam – baskytara, Klaudius "Klauda" Kryšpín – bicí
produkce: Aleš Brichta, Petr Kovanda
1. Good News From Heaven