FALKENBACH - Tiurida

FALKENBACH - Tiurida

2011 Napalm Records

čas: 44:25
země původu: Německo
styl: viking folk metal

"Ách... FALKENBACH". Na tento německý one-man projekt bych už málem zapomněl, přitom v dobách mého ortodoxního metalového mládí jsem přelomový debut "...En Their Medh Riki Fara...", a dodnes nepřekonaného následovníka "...Magni Blandinn Ok Megintiri...", poslouchal prakticky denně. Bez nadsázky lze o FALKENBACH hovořit jako o kultovní záležitosti, vždyť počátky tvorby Vratyase Vakyase sahají až k roku 1989, nicméně, díky prakticky nulové kompoziční evoluci (pokud nepočítám nasazení akustických bicích od třetího počinu), poněkud zůstal ve stínu převážně skandinávských kolegů, jež se nebojí nejen progrese, ale ani masivní propagace. FALKENBACH se naopak drží pěkně při zemi, preferují až ortodoxní hudební konzervatismus, prakticky nekoncertují, neřeší nějaký marketing a v neposlední řadě, též albová kadence je spíše sporadická. Letošní novinka "Tiurida" vyšla dokonce po celých dlouhých šesti letech, prakticky bez jakékoliv mediální pompy. Kterého jiného, mnohem více kultovního interpreta vám Vakyasova politika připomíná? A ano, stejně jako v případě BATHORY tomu tak asi musí být, neboť přese všechnu zastydlost se každé album FALKENBACH nakonec poslouchá výtečně, v případě páté řadovky "Tiurida" lze zaregistrovat v rámci přesně definovaných mantinelů i jistý vývoj.

Alespoň co se týče studiové práce, lze o FALKENBACH hovořit jako o regulérní kapele, Vakyas již nebazíruje na heslu "udělej si vše sám" (i za cenu jistých kompromisů jako třeba v případě bicího automatu, ten jsem však spíše kvitoval) a na desce "Tiurida" překvapivě angažoval až čtyři spoluhráče obstarávající všechny obvyklé rockové instrumenty. Těžko jednoznačně konstatovat, zdali právě díky této skutečnosti deska zní nebývale plně, především v minulosti vyloženě syrové primitivní kytary nyní produkují nebývale barevné melodie. Folkmetalovou atmosféru dokreslují poměrně časté akustické vybrnkávačky v kontrapunktu s vyloženě hravými klávesami evokujícími (či suplujícími) tradiční nástroje.

V jistém kontextu lze o CD "Tiurida" hovořit jako o reminiscenčním albu, nikoliv v kontextu zvuku, ten naopak svou překvapivou čistotou a hutností předčí všechny předchozí počiny a zcela se vyrovná žánrovým souputníkům, avšak co do poměru živelnějších blackových výjezdů, či chcete-li zemitějšího pagan metalu ("Time Between Dog And Wolf", "In Flames") a uvolněnějších okázalých hymen, zahraných ve středním tempu, kde dominuje Vakyasův bardovský zpěv ("...Where His Ravens Fly...", "Runes Shall You Know"). No a samozřejmě nechybí ani naléhavá instrumentálka "Tanfana" či v pozitivním duchu pojatý závěr v podobě rozkošné (skoro)instrumentálky "Sunnavend". Velmi silná kompozice prezentující jak klidnější, tak i vitálnější tvář kapely, se skrývá v podobě bonusu "Asaland " (znovu nahraná kompozice z dema "Læknishendr") v rámci limitované edice. Pro milovníky vinylů připravil Napalm Records limitovanou emisi 350 kusů černého LP, 250 bílého LP a 100 kusů zlatého LP, obě verze obohacené o poutavý přebal (odlišný od CD vydání). Myslím, že tato nabídka se neodmítá.

sestava: Vratyas Vakyas - zpěv, nástroje; hosté: Tyrann - zpěv, Hagalaz - kytara. klávesy, Boltthorn - bicí, Alboin - baskytara
produkce: Patrick Damiani
1. Intro