06.09.16

MOGWAI - Hardcore Will Never Die, But You Will

2011 Rock Action Records

čas: 53:00
země původu: Skotsko
styl: post-rock

Post-rockoví věrozvěsti, skotští MOGWAI, přicházejí po delší odmlce se sedmým studiovým počinem "Hardcore Will Never Die, But You Will". Na skupině nejvíce kvituji, že ať nahrají sebevíce rutinní záležitost, vícero poslechů opět prokáže, že rodáci z Hamiltonu disponují přirozeným hudebním talentem a lakonicky řečeno, opět jim vše baštím i s navijákem. Aby ne, když MOGWAI začali hrát ryzí post-rock již v době, kdy samotný žánr, jak ho známe dnes, ještě neexistoval, ovšem za nejdůležitější považuji fakt, že ať Skotský kvintet natočí cokoliv, ihned registrujeme jejich charakteristický rukopis, což nepatří v rámci post-rockového žánru zdaleka k samozřejmosti.

Pokud natolik svojská kapela jako MOGWAI natočí již sedmé album (a to nepočítám různé soundtracky či nespočet EP), nelze očekávat neustále neotřelý a mimořádně originální přednes. Chlapi by se mohli v klidu uchýlit k přímočarým písničkovým kytarovkám a nikdo by nemohl říci půl slova, o to více potěší, že i po tolika letech jim v žilách koluje touha experimentovat a jakési vnitřní nutkání je pohání dostát svého výjimečného uměleckého statusu i v roce 2011, tedy po více než patnácti letech působnosti na scéně.

Na "Hardcore Will Never Die, But You Will" se mísí suverénní hráčské a kompoziční rutinérství, ovšem s touhou nesklouznout k fádnímu hudebnímu standardu. Třeba úvodní introdukce "White Noise" sice zosobňuje ten nejtypičtější "mogwaiovský" rukopis s důrazem na jejich signifikantní poznávací znamení - naléhavé piáno, kde kdo by řekl, že se jedná, v rámci jejich diskografie, o mix klišé a kýče, ale jedním dechem musím dodat, že tento model doposud nebyl nikým jiným překonán a opět dokonale zafungoval i na novince. Navíc chuť experimentovat zosobňuje hned následující "Mexican Grand Prix" stavějící na elektronickém minimalismu a zefektovaných vokálech, nejenže se jedná o novum v rámci diskografie MOGWAI, ale opět o dokonale funkční tah. Ostatně minimalistická (retro) elektronika tvoří jakýsi leitmotiv alba, uznávám, že různým "atari" či "midi" názvukům holduje dnes každá druhá indie skupina, avšak v podání MOGWAI vše zní neskutečně svěže a přirozeně. Vzpomeňme třeba v tomto kontextu ještě na stěžejní "George Square Thatcher Death Party" (opět obohacenou o silně zefektovaný zpěv). Naproti tomu příjemný protipól tvoří velmi seriózně znějící kompozice jako "Letters To The Metro", kde naopak dominuje suverénní piáno a téměř až jazzově melancholická kytara.

Skupina nezapomíná ani na poctivý syrovější přímočarý rock, skoro by mě ani nevadilo, kdyby celá deska byla vystavěna jen z podobných neskutečně bezprostředních "odrhovaček" jako "Rano Pano" či především jasné hitovky "San Pedro". MOGWAI s bravurou dokážou minimalismus přetavit v maximalismus, punkové vypalovačce vtisknout artové vyznění, ale především zůstávají sami sebou, nehledí napravo ani nalevo, kašlou na trendy, neboť oni trendy vytvářejí. A kolik znáte jiných stylotvorných kapel?

sestava: Dominic Aitchison – baskytara, Stuart Braithwaite – kytara, Martin Bulloch – bicí, Barry Burns – kytara, klávesy, John Cummings – kytara
produkce: Paul Savage
1. White Noise