06.09.16

SILENCER - Death - Pierce Me

SILENCER - Death - Pierce Me

2001 Prophecy Productions

čas: 49:03
styl: black

SILENCER je v blackové oblasti obzvláště ojedinělé dílo, bohužel. Album "Death – Pierce Me" není hudba na skotačivé červencové odpoledne u vody. Hlavní postava projektu, zpěvák Nattramn, určitě nebyl při nahrávání alba psychicky stabilní osobou a album o tom nejen hovoří, ale přímo to křičí do světa a vtlouká do podvědomí. O kytary se postaral JohnDoe (známý též jako Leere), bývalý člen skvělých švédských SHINING, jež v našich končinách poslední dobou čile koncertují a o bicí neméně zkušený Steve Wolz, známý například z uskupení BETHELEM.

Samotný název alba "Death – Pierce Me" je takřka doslovný. Při poslechu do vás smrt pomalu ale jistě proniká. Celá nahrávka je čistě depresivní. A depresivní v pravém smyslu tohoto slova. Při poslechu vyvstávají myšlenky o zkaženosti a bezmocnosti dnešního světa. Pokud jste nikdy neměli sebevražedné sklony, SILENCER vás přinutí o této "možnosti" alespoň přemýšlet. A pokud je v době poslechu mít budete, šance na probuzení zítra ráno se značně snižují. Nattramnův havraní vokál nemůže nechat i toho sebemenšího flegmatika bezcitným, protože jeho naléhavost a bezprostřednost se přímo vrývá pod kůži a celkový temný blackmetalový zvuk typický svým neúprosným tempem odpočítává minuty do posledního výdechu člověka. Samotné texty, i když po většinu času těžko srozumitelné, jsou plny bolesti, bezradnosti a touhy po ukončení života. Tady nemá Satan a jeho vyznavači prostor, to pravé peklo je v lidské duši. Autentičnost alba více než názorně dokládá fakt, že sám Nattramn byl nedlouho po nahrání desky nucen nastoupit psychiatrickou léčbu v sanatoriu.

Z osobních zkušeností vím, že nepřipravený a netrénovaný posluchač nebude schopen poslechnout si jednu celou skladbu, natož celé album. Depresivní dojem umocňuje i zdařilá amatérská kombinace songu "Sterile Nails And Thunderbowels" se záběry z neméně kontroverzního a depresivního filmového snímku "Begotten". Avšak absolutní zážitek se mi dostavil, když jsem toto video sledoval pod vlivem psychotropních látek za hluboké zimní noci. Tyto faktory posunuly subjektivní zážitek ještě o kousek dál a pokud patříte mezi jedince, jejichž mysl a žaludek nezná svých hranic, toto "vylepšování" celkového dojmu z alba "Death – Pierce Me" je právě pro vás tou nejlepší cestou, jak dosáhnout absolutního vcítění se do Nattramnovy tvorby, do jeho myšlenek, pocitů, bolestí a celkového psychického rozpoložení.

Žádná z metalových (i jiných) nahrávek ve mne nevzbudila tak depresivní a bezvýchodné myšlenky a pocity, jako právě deska od SILENCER. K celkovému velice pochmurnému dojmu dopomáhají vcelku zapamatovatelné monotónní riffy a dunivé bicí, které atmosféru desky nejen podtrhávají, ale přímo umocňují a zároveň posluchače zatloukají do země. Ale ne milosrdně, jak to známe například od francouzské GOJIRY, nýbrž pomalu a s co největší bolestí a utrpením. Tak, aby se každý nedobrovolně vtělil do Nattramnova utrpení a zoufalství a prožil si tu bolest společně s ním. Depresivní black metal již v roce 2001 získal svou ikonu, bohužel dodnes nedoceněnou a neobjevenou. První a jediné album SILENCER se může právem pyšnit nálepkou jednoho z nejšílenějších a nejdepresivnějších hudebních počinů, které spatřily světlo našeho ponurého světa. Osobně ho řadím mezi ta díla, která svou psychikou a náladou člověkem citelně pohnou, a to ne prvoplánově a účelově, nýbrž celkově a zažírá se do nejniternějších fragmentů lidství samého. Svým způsobem působí i odpudivě, šíleně a zvráceně.

sestava: Nattramn – zpěv, Leere - kytara, baskytara, Steve Wolz – bicí
odkaz: myspace.com/silencerswe
1. Death - Pierce Me