06.09.16

KEEP OF KALLESIN - Reptilian

KEEP OF KALLESIN - Reptilian

2010 Indie Recordings / Nuclear Blast

čas: 56:54
styl: epic black/thrash

Občas se člověk musí silně bránit snadnému verdiktu. Co si také mám myslet o albu, jehož autorská kapela se nazvala podle postavy z fantasy románu, které smrdí na sto honů epickým kýčem a z jehož bookletu na vás civí černý drak? Skutečný šťoural ještě může připomenout účast KEEP OF KALESSIN v jisté soutěži, jejíž jméno nesmí být mezi pravověrnými následovníky metalového undergroundu vysloveno ani z legrace.

O to větší následuje překvapení, když "Reptilian" strčíte do přehrávače. Ano, vše, co jsem napsal výše, je pravda: album je skutečně o dracích a epika z něj stříká proudem. Ale to vše jen tvoří atmosférické pozadí k black/thrashovému běsnění, které člověka pohltí obdobně jako pověstný dračí oheň. A zde nepřeháním ani trochu, KEEP OF KALESSIN vypustili na svět parádní nářez.

Po úvodních tónech "Dracon Iconography" vám doslova vybuchne do ksichtu smršť rychlých riffů a thrashových blastbeatů, které vás, kromě atmosférických pasáží (a velice často i v nich), budou doprovázet po necelou hodinu alba. Občas blackový příkrov spadne zcela a úplně a vy budete vystaveni nelítostné thrashové palbě. Řekl bych, že na žádném z dřívějších alb nevyniklo Vylovo agresivní bubnování více. Sakra, ten chlap je blázen!

Nejlepší však na "Reptilian" je, že jeho energie nijak netrpí ani v atmosférických pasážích. Ty mají na albu silnou úlohu a zvláště vyniknou v opusech, jako je druhá "Awakening" nebo předposlední "The Divine Land", která pro mne asi představuje vrcholný kus z alba. Kapela je sehraná a předvádí to posluchači tak, že působí jako kompaktní těleso. Všechny aranže jsou přirozenou součástí hudby, nikoliv odváděním pozornosti od hudby samotné. Není třeba se bát, ani bombastický orchestrální kýč, ani laciné chytání za city, ani nějaké samoúčelné kytarové onanie se nekonají. KEEP OF KALESSIN po létech praxe pravděpodobně vědí, že takové průhledné triky nepotřebují. Epickými momenty vrcholí rychlé, agresivní pasáže, a nový nářez následuje včas, než se atmosféra zvrhne v kýč.

A co ta hopsačka "The Dragontower", mohl by se někdo ozvat. Ano, ta je bezesporu vděčným terčem pro lacinou kritiku. A ano, ta píseň má hitový potenciál toho druhu, s kterým by se mohla protlačit do mainstreamu (a mám pocit, že právě s ní KEEP OF KALESSIN vystoupili v oné nejmenované soutěži). Jsem však přesvědčen, že ji kapela nahrála z části jako experiment, z části jako legraci. Kdyby se chtěla podbízet sedmnáctiletým "nerdům", nebude jim na zbytku alba servírovat takovou řezbu.

Každá píseň má dost výrazný ksicht, který jí dává osobitost. Všechny tracky jsou chytlavé a bezesporu dobře složené, ať už se vám to líbí nebo ne. A nesmí se zapomenout ani na skvělý zvuk; bez něj by zážitek z alba byl poloviční. Takhle musí "Reptilian" zaujmout snad kohokoliv, kdo má trochu otevřenou mysl. Ortodoxní metalisté můžou prskat na všechny strany, ale je to tak. "Reptilian" je působivý a svým způsobem geniální epos, který pod melodikou schovává vysoce brilantní nálož.

sestava: Thebon - zpěv, Obsidian Claw - kytary, baskytara, klávesy, zpěv, Wizziac - baskytara, zpěv, Vyl - bicí
produkce: Obsidian Claw
1. Dragon Iconography
2. The Awakening
3. Judgement
4. The Dragontower
5. Leaving the Mortal Flesh
6. Dark as Moonless Night
7. The Divine Land
8. Reptilian Majesty

Vážím si skupin, které charakterizuje osobitý zvuk, tedy tzv. "vlastní ksicht" a přesně mezi ně patří Norové KEEP OF KALESSIN. Kvartet se nesnaží napodobovat své kolegy z branže, naopak registruji urputnou snahu vymanit se z nějakého zavedeného žánrového koloritu. Na pátém studiovém počinu již nelze hovořit ani o ryzím black metalu, na singlovce "The Dragontower" skupina dokonce zabrousí až k heavymetalové hravosti. Jistě, milovníky ortodoxní podoby černého kovu KEEP OF KALESSIN nepotěší, potěší však posluchače nehledící na škatulky a požadující pohodovou středně tvrdou a především hlavně melodickou muziku s kvalitním zvukem a v tomto ohledu vycházejí Norové maximálně vstříc.

hodnocení: 75 %

80 %

74 %