06.09.16

BURZUM - Fallen

BURZUM - Fallen

2011 Byelobog Productions

čas: 47:41
styl: black

Hledejte nejkontroverznější projekt na evropské metalové scéně a naleznete BURZUM. Tísnivé i svůdné dědictví kostelních věží planoucích co smolné pochodně, krvavé šlépěje vrahovy, dlouhé stíny nacionalistických a rasistických vyhlášení, to všechno přispělo ke zrození kultu, který si po celém světě získal stejně oddaných fanoušků jako zavilých nepřátel. Opusťme však pohřebiště dávných činů a vydejme se po stopách nejnovějšího překvapení, jež Varg Vikernes posluchačům nachystal, sedmiskladbového alba zvoucího se "Fallen".

Tedy, hned fragment z obrazu Williama Bougureaua, tvořící obal CD, napoví, že tentokrát bude cosi jinak. Neznámo kam zmizel onen, řečeno s Demlem, řev zatracencův, třesoucí se rukou črtaná melancholie, drásavý emoční apel, který snad dokázal věrný fanoušek vystopovat ještě na předchozím počinu "Belus". Stejně jako ve vizuálním ztvárnění i v hudbě samé převažuje klid, kultivovanost projevu a závany křehké romantiky, vliv dříve u BURZUM nevídaný, nyní však decentně šeptající zpoza každého zákrutu Vargovy hudby.

Šeptá ostatně už intro "Fra Verdenstreet" a na vlnách uměřeného, snad poněkud neosobního, stále však naprosto sebevědomého pesimistického proudu se plavíme až k závěrečné experimentální směsici zvuků neznámého původu, pojmenované "Til Hel og Tilbake Igjen", tedy po našem "Do Helu a zase zpátky". Skoro jako od Tolkiena, že? Ostatně, kde že si to Varg vypůjčil vlastním životem dýchající název celého projektu? Fantaskní atmosféra se deskou prolíná rozhodně nejintenzivněji od časů "Hvis Lyset Tar Oss" a dost možná, že nejpůsobivěji za léta existence BURZUM vůbec. Slyšte čtyřku "Vanvidd" a posuďte sami. Na druhou stranu, nalezneme i pasáže, které jako by si do Vikernesovy hlavy našly cestu z dílny avantgardních provokatérů SOLEFALD a hovořím zejména o čistě zpívaných refrénech (jaký to div!), tvořících neoddělitelný prvek, bez nějž by "Fallen" rozhodně nebylo "Fallen". Především to, co uslyšíte ve třetí "Valen", se snad nedá nazvat jinak, nežli pop-rockovým vokálem a jen vinou neskutečné náhody či mimořádného umu autorova vše i s blackovou složkou tvoří vcelku působivý koktejl. A do třetice všeho obsahuje "Fallen" i takový zářez, jakým je "Enhver til Sitt", nejvíce se blížící legendární výpovědi o tom, co se děje, nežli nás světlo uchvátí. Opět v duchu romantickém se nese předposlední "Budstikken", nejdelší položka tracklistu, během níž citlivé duše po deset minut vzpomenou snad posledních okamžiků sličného Baldra, byť o této trudné události složil kdysi Varg skladbou zcela odlišnou.

Sečteno a podtrženo, "Fallen" odhaluje nečekaně zkrocenou, kultivovanou až intelektuální tvář BURZUM, na hony vzdálenou tryznám z hlubin černých severních hvozdů i ambientímu rozjímání o slávě Ódinova trůnu Hliðskjálfu. Varg potvrzuje známou pravdu, že nejen brutalitou a skřeky živ je black metal. K minusům desky lze logicky započítat ztrátu oné primární nespoutané energie, prýštící z "Filosofem" a částečně ještě z "Belus", stejně jako snahu uspokojit jak ortodoxní, tak experimentální tábor posluchačstva. Přes to všechno vytvořil Varg působivé dílo, jež nepostrádá uměleckou hloubku a bezesporu zasluhuje kredit významně nadprůměrný.

sestava: Varg Vikernes - vše
produkce: Varg Vikernes
1. Fra Verdenstreet