06.09.16

06.09.16

DRAKAR - Let Draka / The Flight of the Dragon

2011 I Hate (2CD)

čas: 41:12/40:47
styl: heavy metal

Zahájit lze osobní vzpomínkou. Když jsem si před již dvaceti lety, někdy začátkem roku 1991, odnášel z jedné olomoucké prodejny gramofonových desek tehdy čerstvě vydané elpíčko se zelenomodrým obalem s letícím drakem, jen spíše mlhavě jsem tušil, o co vůbec jde. Sice jsem tehdy měl z nějakého rozhlasového pořadu na magnetofonovou kazetu nahrané písně "Tunelem zpátky" a "Dvojník", jenže výrazné obalové nápisy "dragon music of prague" či "mystic metal" přece jen zaváněly čímsi na svou dobu tajemným, neobvyklým a nepoznaným.

Pražský DRAKAR stál ve své době spíše na okraji zájmu tehdejších metalistů. Tuzemskou tvrdou scénu tehdy zcela ovládal thrash metal či black metal, pomaloučku se začal prosazovat death metal, naopak cokoliv odlišnějšího se nacházelo mimo výraznější pozornost. A tak zatímco v Nizozemsku nebo Belgii tento soubor dosáhl jistého uznání, u nás se ocitl ve výrazném stínu tradičněji laděných kapel. Odstup dvou dekád zjevně svědčí o tom, že nezaslouženě.

Podobný styl u nás tehdy zřejmě nikdo jiný nehrál. Přes zjevné hardrockové až heavymetalové kořeny se charakterističtějším rysem jevil silný odér tajemnosti, záhadnosti či mystičnosti, někdy vystřelující k bezmála speedthrashovým nářezům "Dvojník" a "Zrada a pomsta", jindy ovšem odlehčený relativně poklidnějšími songy "Poslední křížová výprava" a "Siam". Zvukovými intermezzy proloženou nahrávku sice brzdil průměrný zvuk nebo nevýrazný a jakoby podivně zmutovaný zpěv, vše však vynahrazovala skvělá kytarová práce hlavního protagonisty Ivana Sekyry, jehož výrazně osobitý hráčský a tvůrčí styl měl punc jisté originality a nabízel řadu netradičních pasáží či melodických sólových kreací, jak o tom svědčí dodnes působivá vrcholná skladba "Démon uchvatitel".

Deska byla tehdy vydána v české i anglické verzi. Pozdější další počin vyšel pouze na kazetě a vyšuměl do prázdna, stejně jako existence kapely. Dlouhé mlčení přerušil teprve poměrně nedávný koncertní návrat, v jehož rámci se obě jazykové varianty debutu dočkaly společného kompaktního vydání, o což se s vícero odklady postaral švédský vydavatel. Novou edici zdobí původní obal, obstojně zpracovaný booklet i konečně přiznané jméno odlišného bubeníka dvou písní, nechybí ani dobový videoklip, snad jenom ty odlišně pojaté mezipísňové spoje a mezery u anglického disku působí poněkud nepatřičně. Přesto lze pochválit opětovné šíření díla, jež potěší nostalgiky, možná zaujme pár nových posluchačů, ale především je čímsi stále dobře poslouchatelným.

sestava: Ivan Sekyra – kytara, zpěv, Martin Ježek – kytara, Vítězslav Benek – baskytara, Michal Trůka – bicí, Karel Jenčík – bicí
CD 1
1. Drak vstává každou noc