06.09.16

ARAKAIN - Homo sapiens..?

ARAKAIN - Homo sapiens..?

2011 2P Production

čas: 51:53
styl: heavy/thrash

Česká metalová legenda ARAKAIN pustila do světa nové album, jež je třináctým řadovým a celkově již dvaadvacátým, pokud se ovšem odmyslí několik málo reedičních vydání. Vůbec poprvé jde o digipak, který nevypadá špatně, byť na dnešní poměry vcelku standardně a nepřekvapivě. Totožně lze vnímat i samotnou hudební náplň, což však v případě téměř tři dekády fungující kapely značí nejen opětovné přešlapování na místě, ale také potvrzení trvale slušné formy.

Velezkušený soubor již asi necítí potřebu překvapovat čímsi objevným, své věrné posluchače ovšem umí krmit víceméně pravidelnými přísuny docela chutné hudební stravy. Po minulém časově až příliš vydatném pokrmu je tento chvályhodně střídmější, žel také nepatrně skoupější na skutečně výživné chody, kterých aktuální jídelníček tentokrát mnoho nenabízí.

Úvodní píseň "Marat" představuje kvalitní tvrdě melodický standard a tedy zdařilý rozjezd alba, které posléze rozběsňují thrashmetalově našláplé nářezy jako "Forsage", "Archa" či titulní "Homo sapiens". Všechny však tempově rozmělňuje jistě chvályhodná, leč ve výsledku možná až příliš všudypřítomná snaha o kompoziční pestrost, takže ledaskdo může volat po alespoň nějakém intenzivně přímočarém rachotu, čemuž se zde přibližuje snad jen nejdrsnější palba s úsměvně kuriózním názvem "Zádrhell". Naproti tomu "Lysohlávky" náleží mezi spíše umírněnější heavyrockové skladby, byť i odtud vystřelují thrashově žahavá chapadla. Také zdánlivě baladicky rozjeté "Nikdy se nevzdávej" brzy ztvrdne, takže výraznější zvolnění přináší teprve finální fáze nahrávky, jmenovitě odlehčené písně "Pokání" a "Čas", jejichž nevýraznost však zastiňuje hardrockově hutný "Valčík in the sky".

Skutečnost, že album disponuje kvalitním zvukem, profesionální produkcí, skvělými instrumentálními výkony či bravurním zpěvem Honzy Toužimského, je nejen očekávatelná, ale také zcela potvrditelná. Něco podobného by bylo možné prohlásit i na adresu řemeslně zručných textů, pokud by ale netrpěly povážlivým stupněm názorové sterility. Při pozorném čtení bookletu sice nějaké myšlenkové náznaky zaznamenat lze, při pouhém poslechu se však slova mění v nudně nevzrušivou kulisu, jež nenadchne. Zatímco někdejší zpěvák kapely Aleš Brichta uměl a stále umí své texty prodchnout určitým postojem či názorem, byť třeba nepříjemně kontroverzním, nynější verše pánů Urbana a Kuba jsou jen matnou přehlídkou velkých slov a skoro až bezobsažných frází o ničem.

Příští rok skupina oslaví třicet let své existence. Toto album je sice na jednu stranu pokračováním linie nepatrně slabších předvýročních počinů, takže v rámci trvale vysokého standardu kapely představuje skoro neznatelný pokles, v obecnějším kontextu však jde pořád ještě o lehký nadprůměr a potvrzení toho, že nejčinorodější českou metalovou legendu zatím neradno odepisovat.

sestava: Honza Toužimský – zpěv, Jiří Urban – kytara, Mirek Mach – kytara, Zdeněk Kub – baskytara, Zdeněk Kub – baskytara, Lukáš "Doxa" Doksanský - bicí
1. Marat
2. Forsage