SEPTICFLESH - The Great Mass

SEPTICFLESH - The Great Mass

2011 Season of Mist

čas: 43:35
země původu: Řecko
styl: symphonic death/dark metal

Zavolejte proti stěnám opuštěného studia slova "symfonický death metal" - místo ozvěny se vám vrátí jméno řecké legendy tuto ne právě tradiční fúzi vyznávající. A nyní ta podstatná zpráva: 17. dubna 2011 zaplály ohně na oltářích zapomenutých starověkých chrámů, dávní bohové sestoupili z kosmických dálek na zem a posvátná hrůza dopadla na zástup posledních věrných. Dlouho očekávaná deska SEPTICFLESH "The Great Mass" konečně vyšla.

Za střízlivější perspektivy bychom mohli SEPTICFLESH označit za takové deathmetalové DIMMU BORGIR. Pravda, jejich tvorba disponuje ve srovnání s produkcí Norů propracovanější kompozicí, pasážemi náročnějšími na techniku hry i pestřejší škálou temp a rytmů, základ však stále tvoří majestátní melodie evokující soundtracky epických velkofilmů, orchestrální intra a mezihry, poctivý hrdelní řev, místy zpestřený čistým zpěvem, sem tam nějaké to sólo - a to je v zásadě celé. Problém, který SEPTICFLESH obvykle dovedou s přehledem řešit, spočívá v zakomponování všech ingrediencí do jediného působivého celku, který vás přinutí vkládat CD do přehrávače zas a znovu.

Tedy, z jakých modliteb a rituálních úkonů se skládá "Velká mše"? Hned úvodní "The Vampire from Nazareth" nenechá nikoho na pochybách, že tohle jsou staří dobří SEPTICFLESH. Vysoký ženský nápěv, nějaké ty smyčce, vzápětí nástup hromovládných bicích, následovaný ultratvrdým riffem a už se jede. Od této chvíle záleží vše na tom, máte-li náladu užít si přelet nad slavnými bojišti řecko-perských válek se vším všudy. Brutální kytary čas od času vystřídá subtilnější pasáž tak, jak jsme zvyklí, snad těch melodických vokálů (včetně ženských) tentokrát páni muzikanti nadělili povícero, pročež snad místy můžete na okamžik zapochybovat, zda náhodou neposloucháte THERION. Po většinu času se však SEPTICFLESH dávají poznat těžko zaměnitelným rukopisem, k němuž patří podkreslení growlingu bezeslovným chorálem i mohutná válečná zaburácení, nesená na skeletu strojově přesných bicích a rytmiky vůbec.

Připadne-li mi nelehký úkol označit několik skladeb, které svou působivostí či důmyslností vynikají nad ostatní, zmíním trochu paradoxně ty, jež se celkovému konceptu alba mírně vymykají. Taková je titulní "The Great Mass of Death", v níž zazní avizovaný ženský pěvecký příspěvek, čtvrtá "Five-Pointed Star" s plíživě zlověstnou střední pasáží či sedmička "Rising", jejíž refrén a kytarová vyhrávka mi dosti překvapivě evokuje jistou legendární hard rockovou skupinu, jež si tímto slovem pojmenovala svou nejslavnější desku. Ano, řeč je samozřejmě o RAINBOW a jejich experimentech s "dávnověkými" motivy, což je samozřejmě jinak docela odlišná kapitola. Do třetice si dovolím upozornit na závěrečnou "Theriantrophy", skladbu s nejvíce písňovou strukturou a nemalým hitovým potenciálem.

Mene tekel ufarsin SEPTICFLESH odvedli kus práce hodný jejich dvacet let budované pověsti a stvořili desku, která málo koho překvapí, (nejen) fanoušky však bezpochyby potěší. Navzdory absenci vyloženého superhitu, jakým byla na tři roky starém "Communion" skladba "Lovecraft's Death", totiž deska přinejmenším na čas funguje coby spolehlivý zlepšovač nálady a dobíječ energie. Snad jediné významnější minus ji lze přičíst, totiž, že hrozí postupným oposloucháním.

sestava: Spiros Antoniou - growling, baskytara, Christos Antoniou - kytara, samply, orchestrizace, Sotiris Vayenas - kytara, melodický zpěv, klávesy, Fotis Benardo - bicí; host: Androniki Skoula - soprán
produkce: Peter Tägtgren
1. The Vampire From Nazareth
2. A Great Mass Of Death
3. Pyramid God
4. Five-Pointed Star
5. Oceans Of Grey
6. The Undead Keep Dreaming
7. Rising
8. Apocalypse
9. Mad Architect
10. Therianthropy

Řekové si splnili svůj sen a nahráli album zcela oproštěné od kompromisů. Právě jisté limity jsem spatřil prakticky na každé desce, v začátcích vázla produkce i bubeník, později se skupina nemohla rozhodnout, zdali hrát majestátní sympho metal, na nějž však neměla potřebné prostředky, a nebo raději přímočařejší melodic death metal. Nakonec vše vyústilo v rozpad skupiny. Reunion v podobě "Communion" se více než vydařil a při nahrávání nástupce si skupina asi řekla: "Dost! Rozjedeme to opravdu na plno." Symfonické aranže již nesuplují klávesy, ale byl přizván rovnou regulérní orchestr - pražští filharmonici, bubeník se nespokojil jen s maniakální kanonádou, ale přizval si též různé perkusisty, zpěvák se nespokojil jen s (jinak výtečným) growlingem, ale přizval si též sopranistku Androniki Skoula či kolegu Sotirise pro melodické vokální party a celý ansámbl nekoučuje nikdo menší než slovutný Peter Tägtgren. A tím to nekončí přátelé, pakliže bych jásal blahem kdyby se jednalo "jen" o sloučení death metalového základu se symfonickým orchestrem, tak SEPTICFLESH přidávají jakousi přidanou hodnotu v podobě zcela svébytného výraziva - počínaje signifikantními kytarovými efekty, konče dokonalou harmonii mezi tvrdostí a melodičností, tedy bezmeznou temnotou a záblesky naděje. Dejte do rukou velmi talentovaným muzikantům vše, nač si ve studiu vzpomenou a vznikne dokonalý klenot. Nevím jak ještě lépe lze nahrát sympho dark/deathmetalové album než "The Great Mass". A právě v tom tkví jediný problém, jak na něj naváže samotná skupina v budoucnu či obecně žánroví kolegové. Laťka byla nasazena proklatě vysoko.

hodnocení: 100 %

Jméno jako Peter Tägtgren je už samo o sobě jistou zárukou úspěchu. K tomu zavedená značka, velká podpora fanoušků, skladatelské kvality a osobitý zvuk a máme skvělou desku na světě. Trochu jsem se obával podobnosti s "Aealo" od ROTTING CHRIST, ale to se naštěstí nenaplnilo a obě partičky si jdou svou vlastní cestou. Na "The Great Mass" nejsou ty klasické řecké motivy, které vládnou poslední desce od ROTTING CHRIST, SEPTICFLESH loví svou epičnost a monumentálnost v jiném rybníčku.

Nová deska SEPTICFLESH je symfoničtější, temnější a trochu méně melodická (co se kytar týče), než její předchůdce "Communion". Právě orchestrálními prvky, které mají na svědomí opět naši čeští krajané, je album silně protkáno. Skoro až jsem měl dojem, že samotný orchestr má na vynikajícím výsledku více než poloviční podíl. A to mě mírně zaráží. SEPTICFLESH jsou ikonou atmosférického deathu a můžou si tak dovolit různé vylomeniny, ale na "The Great Mass", ač album zní výborně, postrádám více toho metalu. SEPTICFLESH jsou pro mě pořád více kapelou metalovou než symfonickou. A právě metal, i když samozřejmě složen a zahrán výborně a bezchybně, byl orchestrem trochu zahnán do kouta. A to je škoda. Očekával jsem trochu vyrovnanější hru mezi kapelou a orchestrem. I když po několikerých posleších tento pocit zeslábl, úplně nevymizel. Doprovází orchestr kapelu, nebo je tomu naopak? Na druhou stranu musím vyzdvihnout vokály, jak ty čisté Sotirisovy, tak klasické hrubé od Spirose. Jsou perfektně vyvážené a určitě patřím mezi ty, kteří čistý vokál u SEPTICFLESH podporují a podporovat budou. Jak jsme dříve mohli bez nich žít? Já být slečna, tak už měním kalhotky.

"The Great Mass" je výborná deska, za kterou stojí tuny práce a výsledek je hmatatelná kvalita, jak bylo očekáváno. Celou stopáží se nese hutná atmosféra a posluchač má možnost popustit uzdu své fantazii a nechat ji patřičně se vyřádit. Ale s označením jako deska roku bych určitě nepospíchal. Je teprve duben a jen v prvním pololetí nás čeká ještě nový, velmi očekávaný počin od PRIMORDIAL a z extrémnějších vod třeba ANAAL NATHRAKH nebo švédský SHINING.

hodnocení: 85 %
Ondřej Komárek

80 %