06.09.16

CHILDREN OF BODOM - Relentless Reckless Forever

2011 Universal Music

čas: 39:18
země původu: Finsko
styl: melodic death

Finští melodici CHILDREN OF BODOM zosobňují přesně ten typ kapel z ranku extrémního metalu (rozuměj jako alternativu ke konvenčnímu heavy metalu), které nejenže komerčně velmi prorazily, ale současně si zachovaly jak vlastní tvář, tak především výtečné skladatelské a hráčské schopnosti. V první řadě bych vyzdvihl skladatelský um, neboť zachovat si bezmála patnáct let albové emise natolik svébytnou laťku kvality balancující mezi mírou vtíravé melodičnosti a seriózními riffy rozhodně nepatří nejen v metalovém žánru mezi standard. Alexi Laiho za ta léta vyzrál v brilantního hudebníka, ve skutečnou rockovou osobnost. V jednom rozhovoru prozradil, že inspiraci nalézá v klasických kapelách osmdesátých let jako jsou kupříkladu EUROPE a musím uznale pokynout, že nalezl opravdu stylový předobraz.

Sedmá řadovka "Relentless Reckless Forever" opět mate svým poněkud infantilním vizuálem (i když svým způsobem pokaždé jinak zobrazený smrťák s kosou působí de facto osobitě podobně jako Eddie u IRON MAIDEN) a asi vzbudí a priori předsudky u odborných hudebních kritiků, nicméně nahlížíme-li na album (potažmo celkově CHILDREN OF BODOM) střízlivě či nezaujatě, nelze neuznat jeho mimořádné kvality. Počínaje vybroušenou produkcí (nahrávalo se až ve třech různých studiích, dokonce i v Los Angeles), jakou si kapela formátu CHILDREN OF BODOM naštěstí již může dovolit, konče opravdu rafinovanými a nebál bych se říci až technickými riffy. Je zajímavé, že si skupina získala takové široké spektrum fans (i těch, jenž extrémní metal systematicky nevyhledávají) a přitom hraje relativně náročnou muziku. Jedním dechem však dodávám, že skutečné hudební finesy nutno hledat při pozorném poslechu pod nánosem košatých melodií evokujících poněkud ostřejší heavy/power metalovou jízdu. A právě tento kontrast na Finech miluji, na posledních deskách přibyla i jistá dávka recese (tu korunoval cover "Party All the Time" od Eddie Murphyho). Třeba "Pussyfoot Miss Suicide" je de facto nefalšovaný rock'n'roll samozřejmě však v osobitém balení a la CHILDREN OF BODOM.

Stejně jako na předchozích počinech z posledního období se Finové nesnaží o produkování "rádiových" hitovek, nýbrž sází na vyznění jako celku a výrazně chytlavé pasáže (nad rámec jejich obvyklé hitovosti) rozprostřeli jakoby nahodile po celé ploše CD (snad s výjimkou otvíráku "Not My Funeral", jenž skupina našponovala tolika nápady skoro až k prasknutí). Tudíž se album stává opět trochu více atraktivnější, neboť již natolik šťavnaté riffy tu a tam přebijí ještě vychytanější. Nechtějte však po mně vypíchnutí nějakých příkladů, neboť ony vychytané pasáže obsahují prakticky všechny kompozice a je jen na posluchačových preferencích, jakou si sestaví stupnici hitovosti.

V oblasti "mainstreamového extrémního" metalu zastává deska "Relentless Reckless Forever" výsadní pozici, řekl bych, že i v rámci toliko pověstné finské melodické metalové scény stojí CHILDREN OF BODOM o krok napřed a své tehdejší souputníky nechávají povážlivě za zády. Finové dokazují, že mix řízného metalu a heavymetalové chytlavosti se špetkou recese nemusí vůbec znamenat kýčovitý propadák, nýbrž inteligentně a s nadhledem podaný osobitý hudební temperament. A pokud se ve finále setká i s vřelým přijetím fanoušků po celém světě, lze hovořit vskutku o báječné konstelaci.

sestava: Alexi Laiho - zpěv, kytara, Roope Latvala - kytara, Janne Wirman - klávesy, Henkka T. Seppälä - baskytara, Jaska W. Raatikainen - bicí
produkce: Matt Hyde a CHILDREN OF BODOM.
1. Not My Funeral