06.09.16

THE SHADOW THEORY - Behind The Black Veil

2010 InsideOut Music

čas: 61:06
země původu: Rakousko
styl: progress

Někdy si říkám, jaký má smysl rozmělňovat svůj hudební talent na rozličné projekty, namísto rozvíjení domácí kapely. Pomineme-li fakt, že se jedná o svobodnou vůli každého hudebníka, tak i vidinu komerčního úspěchu můžeme v našem případě rovnou zamítnout. Ačkoliv Devon Graves patří bezesporu mezi respektované persony v oblasti progresivního metalu, tak jak jeho původní působiště PSYCHOTIC WALTZ (mimo jiné, skupina vloni uskutečnila reunion, Devon zde figuruje opět pod svým civilním jménem Buddy Lackey) či následné angažmá v DEADSOUL TRIBE stojí ve stínu známých žánrových kolegů. Odbornou kritikou velmi cenění PSYCHOTIC WALTZ poněkud sešli z mysli posluchačů s uplynutím devadesátých let, DEADSOUL TRIBE sice omladili sestavu, ovšem hudebně zůstalo vše při starém a podobný kompoziční rukopis nezapře ani nový projekt THE SHADOW THEORY. Vydání nového materiálu, jenž by se bez problému vyjímal na řadových albech obou skupin, pod hlavičkou třetí, se mi jeví jako poněkud kontraproduktivní. Protože však mám pro tvorbu Devona Gravese slabost, nemohl jsem si placku "Behind The Black Veil" nechat ujít.

Devon si opět celý materiál napsal sám a tudíž lze kapelní sestavu chápat spíše jako studiové hráče či koncertní výpomoc pro nadcházející turné. Sestavu tvoří hudebníci z různých koutů světa, pocházející jak z lokálních kapel, jež zkřížily Devonovi cestu na různých koncertních štacích, tak z těch etablovaných. Zatím neznámý kytarista Arne Schuppner se svojí prog-thrashovou bandou COMPLEX 7. předskakoval na turné DEADSOUL TRIBE, bubeník Johanne James proslul s významnými Brity THRESHOLD, baskytarista Kris Gildenlöw (bratr Daniela z PAIN OF SALVATION a jejich bývalý člen) kdysi využil Devonových služeb jakožto producenta pro svůj projekt DIAL a nyní se karty obrátily. Zajímavý příběh se váže k řeckému klávesistovi Demi Scottovi. Ten, jakožto profesionální muzikant a dlouholetý fanda DEADSOUL TRIBE a PSYCHOTIC WALTZ, jednoho dne zaslal Devonovi mail, zdali náhodou nehledá klávesistu. Devon byl po poslechu jeho dema natolik nadšený, že mu ihned odepsal, aby si sbalil kufry a odletěl za ním do Vídně připojit se ke kapele.

Leitmotivem alba a de facto celé kapely je nepřekvapivě sklíčenost v rozličných variacích, jedná se o koncepční příběh muže - rockové hvězdy - na vrcholu kariéry, ztraceného v bludišti života, zmítaného narkomanií. Když jednoho dne usíná u televize ještě s jehlou zapíchnutou v ruce, započne balancovat na okraji nevědomí a v drogovém rauši ho ovládnou noční můry. Po probuzení však krátký pocit úlevy, že se nachází v bezpečí domova, vystřídá ještě hrůznější pocit dezorientace, neschopnost rozlišit mezi snem a realitou, navíc z dáli se ozývají podivné zvuky - kroky v hale, hlasy ze tmy... začíná pořádná hororová duchařská jízda.

Po tematické stránce opět pěkná psychařina, jakou známe již z DEADSOUL TRIBE, hudebně THE SHADOW THEORY díky mírně syrovějšímu thrashovému výrazivu a celkově démoničtějšímu zpěvu inklinují spíše k PSYCHOTIC WALTZ. Pokud známe textový koncept, potěší, že díky různým zběsilým zvratům a změnám temp či barvy vokálu (nechybí ani velmi syrový skoro až murmurový přednes) ho hudba sugestivně vykresluje. Nicméně k dokonalosti má "Behind The Black Veil" krapet dále. Především z komplexního hlediska album staví spíše na lehce nadprůměrné kostře a opravdu mimořádné pasáže překvapí jen občas. Z těch opravdu povedených skladeb bych vyzdvihl "Welcome", v níž vynikne výjimečnost Devonova hlasu, dále svižnější "By the Crossroads", zde zase exceluje kytarista svěží sólovou kytarou a konečně, z celého hudebního směřování se vymykající závěrečná lehce avantgardní "A Symphony of Shadows" - inspiraci legendárními QUEEN samozřejmě nelze přeslechnout, zde Devon podává jeden ze svých nejlepších kariérních výkonů. Závěrečný cover "Sweet Dream" od JETHRO TULL nepřekvapí asi nikoho, neboť prvky této legendární kapely, včetně jejího signifikantního znamení - příčné flétny, nechybí ani v THE SHADOW THEORY.

CD "Behind The Black Veil" ponejvíce ocení fandové tvorby Devona Gravese a pravdou zůstává, že s každým dalším poslechem mírně uzrává. Jedním dechem však dodávám, že nejzajímavější atribut nahrávky zastává především zpěv v mnoha zajímavých variacích. Samotná hudba působí, až na výjimky, v rámci žánru spíše lehce nadprůměrně.

sestava: Devon Graves - zpěv, flétna, Demi Scott - klávesy, Arne Schuppner - kytara, Kristoffer Gildenlöw - baskytara, Johanne James - bicí
produkce: Devon Graves
1. I Open Up My Eyes