LUNATIC SOUL - Lunatic Soul II

LUNATIC SOUL - Lunatic Soul II

2010 Kscope / Mystic Productions

čas: 50:41
země původu: Polsko
styl: chill-out/tribal ambient/acoustic

Multitalentovaný Mariusz Duda, jinak frontman progresivistů RIVERSIDE, se roku 2008 představil se svým debutovým sólovým albem "Lunatic Soul" a nutno zdůraznit, že nadmíru povedeným. Mile mě potěšilo, když o dva roky později vyrukoval s nástupcem lakonicky pojmenovaným "Lunatic Soul II". Pokračování mě uhranulo ještě krapet více než předchůdce a mně nezbývá než konstatovat, že Mariusz Duda patří mezi absolutní velikány světové progrockové scény. Prakticky jediné, co ho limituje v širším (komerčním) prosazení se vedle ikon jako Steven Wilson nebo Daniel Gildenlöw je zřejmě jen místo původu, tedy post-komunistické Polsko (naštěstí se ale vše začíná obracet k lepšímu, RIVERSIDE vydává nejrespektovanější žánrový label InsideOut a LUNATIC SOUL skvěle našláplý Kscope). Kvalitou svých děl však výše jmenovaným směle konkuruje, ba co více, v některých aspektech je i přesahuje.

Na LUNATIC SOUL se mi nejvíce zamlouvá jejich žánrová nejednoznačnost, chtělo by se jednoduše říci, že se jedná o RIVERSIDE bez metalové, respektive rockové fazóny. Pravdou zůstává, že krom dokonale emotivního a jaksi ryze upřímného zpěvu pojí Dudův projekt s domovskou kapelou především jisté signifikantní hudební postupy, nechci říci vyloženě riffy (o nich hovoříme zejména v souvislosti s rock/metalovou elektrickou kytarou), neboť kytary v LUNATIC SOUL slyšíme pouze akustické a převážně podpořené dojímavým piánem či ambientním podložím (žádný z těchto nástrojů však nedominuje, avšak dotváří svébytný celek). Ve skutečnosti nejsou LUNATIC SOUL zcela prostí rock/metalových atributů, sice zde neuslyšíte elektrickou kytaru, avšak třeba bicí kupříkladu v "Suspended In Whiteness" zní ryze rockově, stejně tak lehce teatrální zpěv v "Asoulum" by klidně mohl figurovat na klasických "sedmdesátkových" hard-rockových počinech nebo závěr "Escape From Paradice", byť zahraný bez tradičních rockových instrumentů, nezapře ryze progrockové manýry. Stručně řečeno, Duda se inspiruje všude možně a síla LUNATIC SOUL tkví právě ve specifickém způsobu podání, dokazuje, nakolik je rock, potažmo metal variabilní a tvárný, že i jeho velmi neortodoxní poloakustické provedení ho stále evokuje.

Novum oproti domovské kapele (avšak dominující též na debutu) spatřuji především v nasazení trancovních či tribal perkusí, nebo obecně, lehce worldmusic názvuků. Ačkoliv tyto pasáže (především úvodní "The In-between Kingdom" nebo šamanská instrumentálka "Limbo") svým podáním inklinují k atmosféře kultovních DEAD CAN DANCE nebo neméně legendárního Petera Gabriela, za nejdůležitější považuji fakt, že svou kvalitou se jim zcela vyrovnají. Opět musím před Dudou smeknout, neboť neznám mnoho interpretů, jenž by natolik věrohodně uchopili tento magický hudební směr. Vymyslet dnes zcela neotřelý hudební motiv stojící současně pevnýma nohama na zemi snad ani není možné, nicméně třeba nesmírně uhrančivá kompozice "Transition" se tímto směrem směle vydává. Její počátek charakterizuje minimalistické piáno, avšak ve svém intimním přednesu přesto vzdorující tajuplným dark-ambientním zvukům v pozadí, vše občas pročísnou hypnotické samply či zklidňující flétna, opravdu neskutečně sugestivní přerod těla v duši, jak pěje Duda svým podmanivým zpěvem.

CD "Lunatic Soul II" považuji za takový privátní hudební klenot, album, které sice neokupuje ani žánrové hitparády, přestože působí kvalitativně a překvapivě i zvukově velmi vychytaně. Proč by však měl Mariusz Duda řešit podobné aspekty, když LUNATIC SOUL je odrazem jeho duše a ta si přeje především jen tak plynout, stejně jako jeho hudba. Zkuste díky ní též prozřít.

sestava: Mariusz Duda – nástroje, zpěv + hosté
produkce: Mariusz Duda
1. The In-Between Kingdom