PRIMORDIAL - Redemption at the Puritan's Hand
ABYSS doporučuje

2011 Nuclear Blast

čas: 63:58
země původu: Irsko
styl: pagan/black

Vystoupení irských PRIMORDIAL na třináctém Brutal Assaultu patřilo mezi ta nejlepší z celého festivalu a skupina tak nekompromisně potvrdila svou neochvějnou pozici na světové scéně. Deska z roku 2007 "To The Nameless Dead" patří mezi má nejoblíbenější alba vůbec a na jejího následovníka jsem se opravdu těšil. Nejnovější počin keltských PRIMORDIAL "Redemption at the Puritan's Hand" z letošního dubna pro mě bylo nejočekávanější album prvního pololetí a již při prvních tónech jsem věděl, že čekání se vyplatilo.

Album otevírá skladba "No Grave Deep Enough". Akusticky vybrnkávaná melodie je po chvilce podpořena pochodovým rytmem bicích a jednoduchou basovou linkou, aby se po přesně sto vteřinách otevřela brána, která nás charakteristickým zvukem PRIMORDIAL vpustí na hodinovou výpravu po irských pláních, na cestu plnou bojů o Irskou republiku. Jakmile se ozve úžasně barevný a plný vokál Nemtheangy, už není záchrany a deska pohltí vše v dosahu reproduktorů.

PRIMORDIAL se na novince drží svého osobitého projevu, který ničím novým nepřekvapí, což ale neznamená, že by deska nudila. Naopak, skladatelsky jde o mistrně zkomponované a propracované veledílo, které při každém dalším poslechu buduje hlubší a intenzivnější atmosféru a tím i výrazný, dlouhotrvající hudební zážitek. Textově jde i na "Redemption at the Puritan's Hand" o vytříbenou práci a čtení textů při poslechu hudby ještě více umocňuje výsledný dojem z dobře odvedené práce.

Album se, stejně jako jeho předchůdci, většinu času nachází v příjemně mrazivém středním tempu, kdy je na vše dostatek času a skladby se svou délkou neklesnou pod šest minut. Samozřejmostí jsou dlouhá intra a postupné zvyšování intenzity vlastního sdělení, všechny prvky do sebe nádherně zapadají, doplňují se a fungují v dokonalé harmonii. Nad tím vším se vznáší již zmíněná vynikající vokálová linka, která je v kombinaci s texty i takovým nosným prvkem tvorby PRIMORDIAL.

Atmosféra alba je pochmurná, chladná a svůj boj zde svádí bezvýchodnost na straně jedné s odhodláním na té druhé. Pátá "The Mouth of Judas" jen podtrhuje tuto atmosféru svým až depresivním vyzněním, kolébá se v pomalém tempu a je asi nejintenzivnější skladbou na desce, nenápadně se vstřebává pod kůži a přenáší chlad po celém těle.

Vynikajícím způsobem pak dějovou linku podpoří v šesté "The Black Hundred" zvláštně pojatý zpěv, který mi evokuje až církevní chorály. Poslední skladba "Death of the Gods" uzavírá album citátem irského nacionalisty Patricka Pearse o předzvěsti konce Repubilky, která se pět let po jeho smrti v roce 1921 ukázala jako pravdivá, Irsko bylo rozděleno. Tím zároveň končí i výprava novodobými irskými dějinami, kterou nám deska "Redemption at the Puritan's Hand" procítěným a vlasteneckým způsobem naservírovala.

Ač se může zdát, že 64 minut je na album až moc, v tomto případě to neplatí. PRIMORDIAL posluchače nenásilně, a přitom účinně tlačí kupředu, a než se vzpamatuje, výprava je u konce a nutkání pustit si album znovu se jen těžce překonává.

"Redemption at the Puritan's Hand" je ucelené dílo, které nepostrádá nic, co by deska roku měla mít. Výborná atmosféra, literárně rozvedený patriotismus v textech, pronikavý vokál, unášející melodie a bravurní zvuk. PRIMORDIAL několik let tvrdé práce a zapálení přeměnili v hudební skvost, který je pro mě tím nejlepším za poslední rok, a troufám si říct, že v následujících šesti měsících tuto desku nic nepřekoná.

sestava: A.A. Nemtheanga - zpěv, Ciáran MacUiliam - kytara, Micheál O'Floinn - kytara, Pól MacAmlaigh - baskytara, Simon O'Laoghaire - bicí
1. No Grave Deep Enough
2. Lain with the Wolf
3. Bloodied Yet Unbowed
4. God's Old Snake
5. The Mouth of Judas
6. The Black Hundred
7. The Puritan's Hand
8. Death of the Gods

Tak je to tady. Irští PRIMORDIAL, pro mne horký kandidát na nejpodceňovanější kapelu všech dob, vyplodili po čtyřleté přestávce další desku. Podobně jako u předchozí "To the Nameless Dead" se mi "Redemption at the Puritan’s Hand" během prvního poslechu dostalo pod kůži… a klidně to přiznám otevřeně, posledních pár dnů jsem na téhle desce doslova závislý. PRIMORDIAL jsou tak extrémně osobití, že si je na scéně nemáte šanci splést s nikým jiným. Zároveň dokáží vytvořit skutečnou tsunami emocí, která posluchače stáhne pod hladinu a už nepustí ven.

Deska "Redemption at the Puritan’s Hand" je proměnlivá jako irské počasí a neodbytná jako IRA. Během několika chvil se promění z naléhavého hymnického eposu do melancholické, citlivé, nadpozemsky lehké, a přitom tak tíživé muziky. Vše doprovázené charismatickým hlasem Alana "Nemtheangy" Averilla, jednoho z nejlepších metalových zpěváků současnosti, který svým projevem ještě umocňuje dojem z jinak vynikajících textů. A zrovna u této kapely je textová stránka nezanedbatelnou částí celkového obrazu. PRIMORDIAL se netopí ani v krvelačných bitvách, ani v chlastu, a sveřepě vyvolávat ducha pohanské éry taky nemají zapotřebí. V kontrastu se všemi tragédiemi, které si Irsko v historii protrpělo, by nějaké mytické halekání nad vypitými rohy medoviny znělo uměle, nevýrazně a v celkovém kontextu naprosto pitomě. O to více je pak tvorba PRIMORDIAL originální a přitom hluboce keltská… jde o melancholickou lyriku o naději, smrti a skutečné lidské nezávislosti.

Album není přístupné na první poslech a nepochybuji o tom, že jej mnoho žánrových fanoušků prostě nestráví. PRIMORDIAL na žánrová klišé zkrátka kašlou. Ale ať se různí pivní pohani, břichatí bojovníci a uhrovaté divoženky staví třeba na své parohaté hlavy, na skutečnosti nic nezmění. "Redemption at the Puritan’s Hand" je velmi intenzivní a sugestivní album, které přesahuje veškerou potenciální konkurenci nejméně o dvě třídy.

hodnocení: 100 %
Jakub Němec

100 %