06.09.16

06.09.16

BLUT AUS NORD - 777 - Sect(s)

BLUT AUS NORD - 777 - Sect(s)

2011 Debemur Morti Productions

styl: post black

Francie se již nějaké to léto nazpět stala jedním z prominentních exportérů blackmetalového žánru, troufám si však tvrdit, že v současnosti se tamní "černé" scéně daří nejlépe v jejích krátkých dějinách. Pomineme-li ojedinělé excesy, jako pálení kaplí, které si nejspíš nemůže odpustit žádná blackmetalová bašta a s nimiž neměly přední skupiny ani zdaleka co společného, vyrůstá francouzský black metal z poměrně kultivovaného podhoubí, jež však dává vzejít o to extrémnějším hudebním úkazům, z nichž jedním jsou bezpochyby normandští BLUT AUS NORD, tedy přeloženo z němčiny a ignorujíce při tom absenci členů podstatných jmen "Krev ze severu".

Osmé řadové album v pohříchu již sedmnáctileté historii skupiny nese tradičně zapeklitý název "777 – Sect(s)" a na pultech obchodů se objevilo ve druhé polovině letošního dubna. A co že nám to germanismů milovní Francouzi tentokráte servírují? Předně připomeňme, že BLUT AUS NORD nikdy příliš nehověli poetickým titulům skladeb a výjimku nečiní ani tentokrát. Čísla jedna až šest v jejich případě postačí, alespoň bude každému hned jasné, o čem je vlastně řeč. Tedy samozřejmě o porci extrémní temné psychedelie, vyčarované pomocí bazálních prostředků, jaké blackmetalový žánr skýtá: obskurních melodií zkreslených kytar, hutné basy a poměrně členitých bicích, podpořených ovšem patřičnou dávkou elektroniky, která se snad jako jediná vymyká ze seznamu ingrediencí honosících se známkou "true". Pánové na nic nečekají a hned s úvodní skladbou vykládají karty na stůl - neskutečně chaotická změť motivů, držená pohromadě strojově neúprosnou rytmikou, vytváří dokonalý disharmonický propletenec, určený striktně jen otrlým povahám. A když v závěru skladby běsnění pomine a nade vším zavládne chladné, odlidštěné industriální prázdno, fajnšmekři pochopí, že se právě stali svědky něčeho mimořádného. To druhá skladba v sobě soustředí přeci jen objemnější porci melodiky, místy až rozjímavé (sic!) a především se v ní dere na povrch vokál. U něj bych se na okamžik zastavil, neboť máte-li zafixované rané BURZUM coby vrchol extrémního pojetí blackového skřeku, vnitřně se připravte na změnu starých pořádků. Tohle je zkrátka něco tak šíleného, zběsilého a zlověstného, že se všichni strašáci do zelí s litrem warpaintu na obličejích musí zákonitě hanbou propadnout do nejmučivějších pekel. Výtečně, BLUT AUS NORD!

Úvod třetí skladby, nejkratší z celé šestice, tedy obdařené stopáží "pouhých" necelých pěti minut, evokuje nálet švadrony rozlícených sršňů (bez jakýchkoliv negativních konotací), zatímco čtyřka, mimochodem s bezmála dvanácti minutami nejrozsáhlejší, se může pyšnit téměř "godfleshovským" pochodovým motivem, obaleným rafinovanou kytarovou změní, k níž drží BLUD AUS NORD trademark. Ani pátá položka nezklame, představujíce nezaměnitelný zvukový guláš z kuchyně Luciferova dvorního kuchaře, a mimochodem, vokál, který se tu znovu projevuje v plné síle, atakuje co do zvrhlosti příčky okupované legendárním Attilou Csihárem z MAYHEM.

Poslední dárek z letošní Satanovy nadílky přeci jen poněkud ubere na razanci, jak se na rozlučku sluší a patří, a ve vás, patříte-li ke ctitelům nejčernější černé, zůstane vzácný pocit naprostého uspokojení tužeb, srovnatelný snad jen s polibkem luzné tmavovlásky plných rtů, a to ještě kdo ví.
Zkrátka a dobře, BLUT AUS NORD upekli mimořádně chutný dort k ďáblovým narozeninám a námitky nechť vznesou jiní. Já na něm vady neshledávám.

sestava: W.D. Feld - bicí, klávesy, programování; Vindsval - kytara, zpšv, GhÖst - baskytara
produkce: BLUT AUS NORD