06.09.16

06.09.16

TŘI SESTRY - ... z garáže / Fanánek & SYNOVÉ VÝČEPU - Miluáju chána

2011 EMI (TŘI SESTRY) / vlastní náklad (SYNOVÉ VÝČEPU)

čas: 38:11 / 40:20
styl: pub punk rock

Kolem živého Fanánka i neživého Sahuly se toho v posledních letech děje tolik, až to není hezké. Stačí si jen zrekapitulovat události posledních šesti let. Sesterské dvacáté jubileum vedle řadovky "na eXX" podpořil oslavný festival na Džbáně, jenž se stal každoročním pravidlem a pod názvem "20 let naživu" vyšel nejprve obrazově a pak i zvukově. Poměrně zbytečné výběrové trojalbum "Platinum Collection" následovala reedice čtivé Fanánkovy knihy "Tak to bylo, tak to je…", společně s kapelou DIVOKEJ BILL připravené vánoční koledy "Rocková nadílka" a především řadovka "Mydlovary", limitovaně doplněná o neúplnou sbírku klipů a posléze totéž v bonusové "extra akční" verzi. Sesterský věčný satelit Sahula mezitím vydal své poslední synovské dílo "Chlapecká 4", protože než stačil zplodit "Nouzovej východ" a knihu "Vojel jsem je všechny", umlátila jej dvojice mladíků, což se stalo záminkou k vydání benefiční výběrovky "Dřív jsem byl hodnej hoch…". Fanánek souběžně vydal sólovku "Jevany", pěvecky se ujal Sahulových pohrobků, narychlo vypotil špotákovský singl "Čtvrtá sestra" a nakonec jej a zároveň také VISACÍ ZÁMEK uvítala "Beatová síň slávy", z níž pořízený záznam vyšel zvukově, obrazově i společně. Sesterské "Lázničky" byly zvěčněny dokonce i na vinylu, následovány Diestlerovou staronovou knihou "25 let ve 25 obrazech", trafikovou sbírkou "Best Of Video" i videozáznamem "25 let na Džbáně", jenž v trojdiskovém kompletu "Super Lázničky" doplnila nejen zatím poslední album, ale i neřadový počin "…z garáže", letos vydaný také samostatně. Fanánkovi mezitím vyšla kniha "Járo, kakao!" a aktuálně připravil svůj synovský debut "Miluáju chána".

Pokud se z toho někomu zamotala palice, není divu. Za šest let vyšla dvacítka titulů o celkovém počtu patnácti zvukových a šesti obrazových disků, jednoho vinylu a tří knih. A to ještě v záloze číhá loňský megakoncert z Tesla Arény, popřípadě další "Beatová síň slávy", do níž bude tentokrát uvedena celá kapela. Skalní fanoušci zřejmě nevědí, kde na to všechno vzít.

TŘI SESTRY – ... z garáže

TŘI SESTRY zplodily speciální garážové album, které vyšlo již loni jako součást trojdiskového kompletu "Super Lázničky", ale letos se dostalo na trh i zcela osamoceně. Kdo by ovšem očekával návaznost na zvukově syrové a neučesané demo z roku 1988, může být úměrně svému založení zklamán či naopak potěšen zněním, které poměrně přesně vystihuje obalový nápis "Luxusní underground". Ať už se totiž nahrávalo kdekoliv, zvuk má bezmála studiové parametry a nahrávka se ani hudebně či textově nijak zvlášť neliší od běžné sesterské tvorby posledních let. Jde tedy o obyčejný ostřejší bigbít s punkovými kořeny, které nejvíce připomíná úvodní obstojná palba "Neházej pivo", v jejímž rychlém tempu vydrží také písně "Zabij bobra" a "Nešpory". Naopak "Nádraží" a "Fenka na Klamovce" jsou spíše z kategorie volnějších hitovek, jakých se kapele povedlo už vícero, když především ta první jmenovaná disponuje nadprůměrně melodickým účinkem. Hůře dopadá "Španělsko", jemuž se nedaří navázat na kdysi tolik osvědčené popěvky s folklórním nádechem. Ještě více do počtu se zdá být hit "Modlitba pro partu", zde v naprosto nezajímavé živé verzi coby "Modlitba pro Rosu", a to pouze proto, že v ní má kytarové prsty fotbalista Tomáš Rosický. Tím však disk nekončí.

Fanánek & SYNOVÉ VÝČEPU je kombinace, která poprvé zaujala drobnou přítomností na koncertním počinu "Beatová síň slávy". Podruhé se toto spojení zjevuje v závěrečné fázi sesterského garážového alba. Zejména Sahulova pozůstalost "Nouzovej východ", původně zamýšlená jakožto titulní píseň jeho již nerealizovaného alba, má docela působivou atmosféru, nicméně vydržet se dá i Fanánkův produkt "Zlatá II". Stejně jako šestiminutová "Sahulovo Směska", připomínající některé synovské či sesterské hitovky dávnějších let, pod které se podepsal legendární úchyl, a to včetně někdejšího kovárenského výletu do Vídně či nebožtíkova životního riffu v samém závěru.

hodnocení: 50 %

Fanánek & SYNOVÉ VÝČEPU – Miluáju chána

Fanánkovo převzetí Sahulovy kapely může zavánět kalkulem, ale vůči pozůstalým členům souboru jde o asi nejlepší možné řešení a netřeba toto téma dále probírat. Rozhodně však lze diskutovat o úrovni nově vzniklé nahrávky, kdovíproč realizované pouze akustickým způsobem. Již poslední Sahulova alba byla nemastná neslaná a to aktuální v této nemilé tradici žel pokračuje. Ne že by tu nebylo něco málo slušných písní, včetně těch známých již z přídavné části garážovky, jenže akustické provedení dopadá v tomto případě lehce jednotvárně. Zvláště těm nejrychlejším písním jako "Hlavní město sebeklamu" a "Hodina slaboduchů" by důraznější kytarová razance prospěla, ale i tak patří k těm lepším, podobně jako pokus o hokejovou hymnu "HC Litoměřice" nebo místopisný kousek "Ukrajina". Přestože drtivou většinu textů si Fanánek napsal sám a ze Sahulova dědictví je toho zde poskrovnu, umírněná vtipnost nezapře své textařsky osvědčené autory. Občasným mezipísňovým zpestřením jsou sborově zpívané úryvky ze Sahulových starých hitovek, gradující skrze závěrečné "Sovy v mazutu", v nichž nesmrtelný sahulovský duch ožívá naplno. Jinde však převládá matný a nevýrazný dojem. Ale přestože se album podle očekávání moc nepovedlo, poslouchat se dá. Písňový základ lze označit jako ucházející, zatímco jeho provedení coby poněkud nešťastné a propříště nedoporučitelné.

hodnocení: 30 %

sestava: TŘI SESTRY – M.Meloun, Magistr Pivo, Alexander Kremrole, Kokot Starý, Marcela, Magor, Žížala, Vanes Mae; Fanánek & SYNOVÉ VÝČEPU – M.Meloun, R.Meloun, Malý meloun, Velký Meloun, Svatý Otec / Lou Fanánek Hagen, Rosťa Cerman, Pavel Žmulín Musil, Martin Kupec, Hubeník Johnny
TŘI SESTRY – … z garáže
1. Neházej pivo
2. Zabij bobra