06.09.16

ŠKWOR - Drsnej kraj

ŠKWOR - Drsnej kraj

2011 Supraphon

čas: CD – 44:43 / DVD – 84 min
styl: nu-metal-rock

Pražské seskupení ŠKWOR připravilo další album, překvapující jeho přechodem k firmě, jež bývá často považována za nějakou přežívající relikvii z minulého režimu. Ve skutečnosti ale funguje natolik hbitě, že by leckterá česká pobočka nadnárodní firmy mohla závidět. Základ sice tvoří bohatý archiv, někdy však zpestřovaný i aktuálnějšími interprety a soubory.

Jedním z nich je tedy kapela, která chrlí jedno album za druhým a již bezmála celou dekádu si udržuje vysokou hladinu popularity. Společně se jmény jako KABÁT, ARAKAIN, ALKEHOL, HARLEJ nebo DOGA lze sice mluvit o domnělé "české rockové elitě", ovšem pouze podle ekonomických ukazatelů, daných velkou oblíbeností u pivem zmožených návštěvníků všech těch Czech Rock Blocků, Nocí plných hvězd a podobných čím dál zatuchlejších podniků. Jak ale naštěstí ukazují jinými metodami činěné výzkumy, skutečné vrcholy českého rocku či metalu jsou někde jinde.

Zde sice k nim chybí zřetelně hodně, ovšem na druhou stranu není třeba mluvit ani o průseru. Kapela pohybující se na rozhraní kabátovské bigbítové lidovosti a nu-metalové pseudoprogresivity se jistěže může opřít o skvělý zvuk nebo suverénní a sebejisté provedení, což činí nezbytný bytelný základ, ten však sám o sobě nemůže stačit. Manévrovací prostor mezi tím, co u nás produkují řekněme KABÁT či COCOTTE MINUTE, sice lze považovat za dostatečný rozlehlý na to, aby nemuselo být vyloženě nutné shazovat produkci souboru narážkami na vesnické agrozábavy, přesto jejich specifický odér nejednou zavane. A pokud jde o ty takzvaně moderní elektronické prvky, jejich hodně nevýrazný způsob užití již nemá s progresivitou několik let téměř nic společného.

Zahajující "Kámen" se tváří jakožto ucházející singlovka, stejně tak "Ty lhát mi smíš", již z předloňské výběrovky známé a zde nově nahrané "Tak to jsme my", titulní "Drsnej kraj" či popově líbivější "Dík". Chvályhodně střídmá stopáž písní patří rozhodně mezi klady, nikoliv však jejich zbytečně velký počet. Zvláště druhá půlka nahrávky trpí kompoziční bezradností a opakováním mnohokrát již opakovaných postupů. Většina skladeb disponuje neúčinnou a monotónně neměnnou snahou o tvrdost a drsnost, spočívající v dunivě silovém riffu, jenž postrádá jakoukoli nápadidost. Schopnost dynamicky pracovat s odstíněním jemnějších a ostřejších pasáží je sice potěšitelná, k lepšímu výsledku ale nevede. Dobře však dopadl závěrečný cover "Stíny a mráz", vkusně pracující se slavnou melodií tragicky zahynulého zpěváka Falca, který se obracet v hrobě rozhodně nemusí.

Celkovou podprůměrnost korunují texty. Zatímco kabátovský Špalek se občas blýskne vtipnou perlou, zde píšící zpěvák Hrdlička se pohybuje na pomezí křečovitosti a kritické bezzubosti, což dokumentuje třeba neskutečně jalová "Banda komiků". Opravdovou a hlavně uvěřitelnější nasranost nutno hledat spíše u hardcore-punkerů, zatímco v tomto případě vládne slovní krotkost, nešikovně maskovaná do pouhého zdání rebelie, zředěné a otupělé až běda.

Součástí slušivého digipaku je též koncertní DVD, zachycující loňské vystoupení v pražské čtvrti Kbely. Zvukově velmi podařený a obrazově slušný záznam předkládá běžný koncertní set, doplněný výrazně propípaným úvodním pohledem do šatny a několika nepříliš zajímavými otázkovými vstupy, z nichž se toho divák moc nedoví. Program do značné míry odpovídá předchozí výběrovce, nabízí proto hlavně hitovky, jež v této koncentraci působí lépe než kterákoliv z posledních řadovek. Na přípravu té zatím poslední nahlíží bonusový příspěvek "ŠKWOR On Ice", jehož těžištěm je dvojice koncepčně totožných klipů "Velkej kámen" a "Sama", kde kapela simuluje hraní na nástroje v prostředí ledové plochy. Což skvěle vystihuje hlavní a převládající rys této skupiny, kombinující profesionální perfekci a suverenitu s nádechem tvůrčí a kompoziční nudy a vyčpělosti.

sestava: Petr Hrdlička – zpěv, kytara, Leo Holan – kytary, programování, sbory, Tomáš Kmec – baskytara, sbory, Martin Pelc – bicí, sbory
1. Kámen
2. Ty lhát mi smíš