06.09.16

INTRONAUT - Valley of Smoke

INTRONAUT - Valley of Smoke

2010 Century Media

čas: 49:37
styl: post-metal/progress

Losangeleský kvartet INTRONAUT poněkud mate jak svým jménem, tak žánrovým vymezením. Dle názvu kapely bych čekal nějaký psychedelický post-rock, avšak při poslechu úvodní "Elegy" se z reprobeden line špičkový post-metal v duchu nejlepších časů ISIS, nicméně v zápětí lomoz vystřídá nesmírně emocionální vybrnkávání, podpořené ryze progresivní baskytarou, svou rafinovaností zase připomínající výtečné BURST (škoda, že obě jmenované kapely patří již k minulosti).

Avšak INTRONAUT pokračují dále a na jinak post-metalový základ s vervou roubují další a další neskutečně záživné melodie vycházející z rozličných rockových studnic. Následující "Above" se již pohybuje zase v poněkud jiné nadpozemské dimenzi - moderní progrese se sráží s post-metalovou houževnatostí. Tak či onak, třetí studiovka "Valley of Smoke" patří mezi dokonale nepředvídatelné album, avšak jako celek velmi soudržné. Nevšední vyznění materiálu se s přehledem zručných muzikantů obešlo bez nějaké křečovitě šroubované avantgardy či opulentního nástrojového arzenálu, dokonce v sestavě neregistruji ani klávesy (či dnes tolik populární syntezátory). Jen za pomocí kytary, baskytary, bicích a variabilního zpěvu se podařilo skupině nahrát album, jež svou podmanivostí předčí mnohé zavedené bandy.

Kouzlo INTRONAUT tkví především v dokonalé symbióze zaranžovaných nástrojů a v jejich interakci. Velmi vkusně se střídá celá plejáda emocí, chvíli dominují rozličné kytarové vybrnkávačky, jindy se o slovo hlásí progresivní rytmika, aby v zápětí nahrávku nakoply syrovější metalové výpady. Kapitolou samou o sobě je pak neméně interesantní střídání melodického a extrémního zpěvu, o něž se spravedlivě dělí kytaristé Sacha a Dave.

Těžko vypíchnout nějakou konkrétní kompozici, "Valley of Smoke" nejlépe funguje jako celek, melodie se přelévají jako vlny na moři, občas se roztříští o útesy, jindy jen mírně zčeří hladinu, ovšem pokaždé se něco děje, deska neochvějně ubíhá a na jejím konci nezbývá, než opět stisknout play. Působí totiž doslova návykově. INTRONAUT dokázali, že v moři kvalitní muziky lze ještě stvořit dílo, jež se poměrně vymyká svou osobitostí a přestože na první poslech si může být posluchač jistý v kramflecích, záhy ho skupina vyvede z omylu.

sestava: Sacha Dunable – kytara, zpěv, Dave Timnick – kytara, zpěv, Danny Walker – bicí, Joe Lester – baskytara produkce: Josh Newell
produkce: Josh Newell
odkaz: myspace.com/intronaut