06.09.16

XIII. STOLETÍ - Ritual

XIII. STOLETÍ - Ritual

2011 EMI

čas: 69:08/72:21
styl: gothic rock

Možná se již budu opakovat, ale stále mě fascinuje, že i dnes, v době sociálních sítí a internetu obecně, lze narazit na kvalitní kapelu, jež svým přístupem ohledně propagace nového počinu jde dokonale proti proudu času. Stačí si přečíst PR zprávu na webu kapely, kde i z obyčejného vloženého letáčku, upozorňujícího na novou knihu Petra Štěpána "Zpovědnice", dokáže management kapely vykřesat atraktivní vábničku ke koupi CD. Stejně tak propagace napříč těmi nejarchaičtějšími kanály, jako CD vystavené ve výloze hudebního obchodu (uvážíme-li navíc fakt, že kamenných obchodů funguje dnes již poskrovnu, konkrétně v centru Brna jen dva, a i z těch málo jsem vystavené CD zahlédl jen v Indies), dále v některých rádiích, v televizi (v obou případech si to moc nedokážu představit) a v tisku (myšleno samozřejmě tištěné noviny, nikoliv hudební magazíny či servery). Ano, tento způsob propagace se po všech stránkách hodí spíše pro nový počin Evy a Vaška, neboť jejich cílová skupina ještě kupuje denní tisk, sleduje pravidelně a dlouhodobě televizi či poslouchá rozhlas. Tím vším chci jen poukázat na fakt, že ačkoliv tvorbu jihlavského ansámblu poslouchají převážně velmi mladí fanoušci, ve většině nejen propagačních aspektech skupina (či její management) paradoxně působí nesmírně zpátečnicky. A možná se jedná o rafinovaně promyšlený úmysl, neboť my starší, co denně nesjíždíme Facebook či internet obecně a fyzické nosiče pro nás neznamenají jen muzejní artefakt zašlých digitálních časů, občas do těch výloh hudebních obchodů pohlédneme. Ostatně co si budu namlouvat, ani já jsem se o bilanční kompilaci "Ritual (Best of Gothic 1991 - 2011)" vydané k příležitosti dvacetiletého výročí kapely nedozvěděl jinak, a jakmile jsem ji spatřil v obchodě, ihned jsem ji fyzicky zakoupil. A asi nejsem sám, kdo takto uvažuje, neboť XIII. STOLETÍ patří mezi jednu z mála kapel, která si, i navzdory spíše nekomerčnímu hudebnímu výrazivu, spokojené hoví u největšího tuzemského labelu po boku hvězd jako Dalibor Janda nebo Lucie Bílá. Jak by řekl Paroubek: Kdo z vás to má?

Asi netřeba zdůrazňovat, že v době, kdy fyzické nosiče stejně mladí lidé nekupují a kompilace všeho druhu (v tomto případě "bestofky") už vůbec nikdo, dvouCD "Ritual" pak ocení především (ultra)ortodoxní fanoušci jihlavské gotické legendy. A přesně v tomto duchu byl celý komplet vyveden, kdy i nepatrnou nuanci (třeba repetitivní čmouhu na digipaku, ostatně, opakující se duplicitní motivy patří k trademarku obálek alb skupiny) dokáže skutečný fanoušek ocenit. Pakliže grafické zpracovaní alb XIII. STOLETÍ (tuto výběrovku nevyjímaje) působí, eufemisticky řečeno, lehce punkově, naproti tomu zvuk většiny počinů překvapí velmi dobrou kvalitou, v případě dvouCD "Ritual" až mimořádnou. U zvuku bych chvíli zůstal, neboť opět lze hovořit o jistém konzervatismu (ale v pozitivním slova smyslu). Pakliže dnes i světoznámé veličiny disponují produkcí o několik tříd horší, XIII. STOLETÍ k ní přistupují přesně naopak. Jakoby skupina předpokládala, že primárním zdrojem poslechu bude kvalitní hi-fi systém, nikoliv pofiderní "empétrojky" do mobilu. A přestože drtivou většinu skladeb z dvouCD "Ritual" známe již z řadových alb, přece jen někdo může ocenit, že komplet zremasterovaný materiál disponuje ještě krapet vyšší dynamikou. Ta potěší především u prastarých skladeb jako "Justina", "Růže a Kříž" či především u balady "Smutné časy" z dema "Vampir Songs for Agnes" (první renovace skladby proběhla v rámci kompilace "Vampire Songs" roku 2005). Zvukový kabátek je tedy jedním slovem parádní a snese srovnání pouze s (mainstreamovou) zahraniční špičkou

Se zvukem souvisejí i různé poznámky v tracklistu jako "Revenge version", "Boudelaire emission" či "Carpathian echoes" u některých skladeb, u jiných jako "Gotika" nebo "London After Midnight" je doslova uvedeno, že se jedná o remix nebo alternativní verzi. Ačkoliv jsem exponované kompozice konfrontoval s originálem opravdu pečlivě, krom opravdu kvalitního masteringu jsem si žádného jiného zvukového rozdílu nevšiml a pokud ano, byl opravdu na hranici postřehnutelnosti. Těžko tedy konstatovat, zdali ony noticky u některých skladeb nemáme chápat spíše jako jednu z mnoha mystifikací či spíše producent byl z masteringu u některých skladeb natolik nadšen, že je rovnou ocejchoval stylovým přídomkem. Tak či onak, za nejdůležitější považuji fakt, že nejlépe již známé kompozice vyzní právě na této kompilaci.

Krom ikonických písní obsahuje kolekce též některé nové skladby (aby se nejednalo jen o suché best of jako v případě neřadovky "Karneval" z roku 2001), konkrétně jednu autorskou a dvě coververze. Novinka "Fénix" charakterizuje tradiční novodobou tvář kvarteta a vznikla ve stejném složení (a možná i session) jako v případě posledního počinu "Dogma"). Po textové stránce se jedná možná až o moc okaté klišé s předvídatelnou strukturou (kupříkladu že se v ní objeví slova v duchu "jako Fénix vstane z popela" jsem tušil ihned, ale že hned v první sloce, to už je trochu moc i na mě). První ze dvou coververzí potvrdila jediné, že Petr Štěpán nezpívá anglicky moc dobře, ale doslova příšerně. Takto znásilnit nádherný originál od THE MISSION se neomlouvá ani kapele XIII. STOLETÍ. Nevím co Petra stále motivuje k občasnému zpěvu v angličtině, když jeho čeština je naprosto brilantní. Zato Jana Havlová (bohužel již bývalý člen kapely) se s často hraným coverem od Dolly Parton "Jolene" poprala vcelku slušně. Dále bych upozornil na závěrečnou skladbu "Iglau", ta sice nepatří mezi novinky, neboť vyšla již roku 2000 na sólovém MC Petra Štěpána "Land of Bizarre" a zde figuruje jako bonusový "prequel mix version"), nicméně působí věru svébytně, škoda, že je ukončena poměrně násilným fadeoutem.

Závěrečně objektivně zhodnotit best of XIII. STOLETÍ se může zdát jako úkol poněkud nesnadný. Už z toho důvodu, že moc nechápu, jaký smysl může mít kupovat výběrovku, když fanoušek skupiny má již všechny alba určitě doma a nejlépe v originálech. Těžko říci, zdali dvě nové skladby (z toho jedna nedodělaná) plus dva covery (jeden z nich špatný) se stanou tou pravou motivací. A samotný zvuk ... ten dnes ocení asi jen málokdo. (Ultra)ortodoxního fanouška skupiny bezesporu nemůže 140 minutová kolekce "Ritual" zklamat, osobně jsem si komplet koupil více méně z principu a jsem až na onen cover THE MISSION nadmíru spokojen. Ostatně minulou neřadovku "Karneval" jsem si pořídil jen kvůli jediné!!! "nové" skladbě (navíc též šlo o cover), tudíž mé hodnocení berte ryze z pohledu dlouholetého fanouška XIII. STOLETÍ.

sestava: různá
produkce: Petr Štěpán a Vladimír Kočandrle
CD 1
1. Fénix (New)
2. Nosferatu is dead
3. Vampires
4. Vendetta (Revenge version)
5. Justina
6. Nevěsta temnot
7. Katakomby
8. Berlin a Vienna
9. Růže a kříž
10. Měsíc lovce
11. Upír s houslemi (Nocturnal rebirth)
12. Rezident evil
13. Prokletí domu slunečnic
14. Butterfly on a wheel (New - cover The Mission)

CD 2
1. Gotika (Alternative version)
2. Kabarette Voltaire
3. Fatherland
4. London after midnight (Fullmoon remix)
5. Poslední letadlo do Buenos Aires (Crash version)
6. Absinth (Baudelaire emission)
7. Elizabeth (Carpathian echoes)
8. Smutné časy (Alchemy edit)
9. Třinácté znamení
10. Bela Lugosi´s dead (I am Dracula)
11. Mystery Ana (Lycanthrophy attack)
12. Jolene (New - cover Dolly Parton)
13. Iglau (prequel mix version)

Jihlavské XIII. STOLETÍ, naše jediná skutečná gotická legenda, přichází po deseti letech se svou druhou výběrovkou, která znovu navozuje mylný dojem, že kapela vznikla roku 1991. Tehdy sice vznikly první demosnímky, ale jinak tomu opravdu nevěřte. Existují totiž zcela nezvratné důkazy o tom, že soubor existoval již v roce 1990 a velmi epizodně ještě o něco dříve.

Startovní "Fénix" je solidní novinka v tradičním duchu, navozeném staršími i novějšími hitovkami jako "Nosferatu Is Dead", "Vampires", "Justina", "Katakomby", "Fatherland" a "Třinácté znamení", přičemž některé další, kupříkladu "Vendetta", "Upír s houslemi", "Gotika", "Poslední letadlo do Buenos Aires" a "Elizabeth", jsou zde v téměř neznatelně obměněných podobách. Zpestřením jsou oba nové covery, tedy příjemná harfová jemnohra "Butterfly On A Wheel" od THE MISSION a bigbítovější "Jolene" od zpěvačky Dolly Parton, ovšem v úpravě inspirované THE SISTERS OF MERCY. Poctou rodnému městu se jeví bonusové a albově dosud nevydané "Iglau".

Oproti předchozímu výběru sice přibyl jeden disk, přesto chybí "Bytosti", "Ten starý dům se rozpadá", "Julie umírá každou noc", "Hvězdy chtějí patřit tobě", "Transylvanian Werewolf" nebo olympikovský cover "Karneval", leckomu však můžou chybět i písně jako "Kníže temnoty", "Macbeth", "Candyman" a řada jiných. Vše se samozřejmě vejít nemohlo, proto asi není vhodné toto dvojalbum považovat za vyčerpávající přehlídku toho nejlepšího, ale koncepčně spíše volnější sbírku hitů, nepatrně odlišných verzí, coverů a novinek, přičemž skladby z novějších alb zde mají mírnou převahu. To vše zabaleno do úhledného, byť informačně trochu skoupého digipaku.

Na dotaz, proč se právě tato formace stala jednoznačnou ikonou české gotiky, se dá kupodivu snadno odpovědět. Přišla s tímto stylem jako jedna z prvních, přes jisté přerušení projevila nejvíce vytrvalosti, po celý ten čas udržovala vysoký tvůrčí standard, žánrové prvky dokázala nejlépe propojit s výraznou melodikou a tímto vším zaujmout i posluchače, kteří se jinak o tento styl nezajímají. A mimochodem, narozdíl od spousty mladších kapel dokazovala, že přestože gotický rock může být ovlivněn metalem či elektronikou, historické kořeny tohoto stylu jsou v punku.

hodnocení: 80 %
Ladislav Oliva

80 %