06.09.16

06.09.16

HATE ETERNAL - Phoenix Amongst the Ashes

2011 Metal Blade Records

čas: 41:06
styl: brutal death

Američané HATE ETERNAL si za čtrnáct let existence dokázali vybudovat pověst jedné ze stálic extrémně deathmetalové scény a nemalé popularitě se těší též v našich skrovných luzích a hájích, není proto divu, že ve chvíli, kdy vypluly na povrch informace o chystané novince "Phoenix Amongst the Ashes", zavládlo v nejedné metalové domácnosti napjaté očekávání. Ne snad, že by kdokoliv od floridských řezníků očekával dramatický tvůrčí vývoj či desku, která zbourá dosavadní mantinely deathmetalového žánru. Vždyť Erik Rutan a spol. platí za v zásadě usazené konzervativce spokojené se svým, kteří se na často tenký led experimentů pouští jen velmi výjimečně, zdali vůbec. Leč přeci jen, během tříleté pauzy deathmetalovému strávníkovi vytráví, a otázka proto zněla, neztratili-li HATE ETERNAL od vydání "Fury and Flames" (2008) ten správný grif a rozmach sekerou.

Úzkostlivější typy v tomto ohledu uspokojí instrumentální intro "Rebirth", které kromě toho, že křísí z popela (že by souvislost s Fénixem v názvu) klasický riff floridské deathové školy, s přehledem navodí správnou temně okultní atmosféru, na níž by se s přehledem mohl svézt celý zbytek alba.

Jenže, fanoušek míní a hudebník mění. Ještě druhou "The Eternal Ruler" obklopuje mlžný opar tajemných rituálů za těžkou saténovou oponou, leč jedná se o na dlouhou dobu poslední dávku čertoviny, jež Američané ukuchtili. Třetí "Thorns of Acacia" počínaje se totiž vezeme na horkých vlnách hnaných napříč floridským zálivem a v zásadě nesejde na tom, jakou položku tracklistu vlastně posloucháme. Svižnější tempo, v jádru jednoduchý riff a ekvilibristické kytarové sólo – toť recepis jižanské trojky, který by měl uchránit srdce metalového fanouška od selhání nudou. Dlužno dodat, že funguje se střídavým efektem.

Právě v okamžicích, v nichž se do popředí dere sólová kytara, ledy povolí a city pookřejí: Za příklad poslouží výborný úvod "The Art of Redemption", aby se závěrem inkriminované pasáže rozkoš zmizela jako pára nad hrncem. Výjimky tvoří snad jen titulní "Phoenix Amongst the Ashes", skýtající přeci jen složitější kompozici i působivý ústřední motiv, a závěrečná "The Fire of Resurrection", v níž se alespoň částečně vrací báječná atmosféra introdukce. Drtivá většina stopáže však svádí k obligátní poznámce "není to špatné", což bezpečně uspokojí peněženku vydavatele, nikoli už duši náročnějšího posluchače. Jako kulisa k metalové párty nepochybně dobré, koncertně to zafunguje též, při soustředěnějším poslechu v teple a pohodlí domova se však nedostavuje kýžený efekt katarze či vytržení, jen uznalé pokývání hlavou nad tím, jak to trojspolku Věčné nenávisti hraje a jak sytého zvuku se zvukaři s producentem podařilo docílit.

Z předchozího popisu by se snad mohlo zdát, že "Phoenix Amongst the Ashes" je špatnou deskou. Takový dojem v žádném případě neodpovídá skutečnosti. Album disponuje vpravdě výtečnými instrumentálními výkony všech protagonistů, profesionální produkcí i nezbytným nadhledem v přístupu k dílu. Zároveň však tvůrci tak docela nedokázali uniknout osidlům sterility a deathmetalové konformity, což zřejmě potěší skalní fanoušky floridské školy, pro ostatní však zanechá dojem přinejmenším rozpačitý. Jedná se o další z řady nadprůměrných počinů, které si zaslouží své místo v přihrádce "US death metal". Nic méně, ale ani nic více.

sestava: Erik Rutan - kytara, zpěv, J.J.Hrubovcak - baskytara, Jade Simonetto - bicí
1. Rebirth
2. The Eternal Ruler