06.09.16

SUNSHINE - Karmageddon

SUNSHINE - Karmageddon

2011 Soundmachine / Sony

čas: 37:04
styl: post-core indie rock

Táborští světoběžníci SUNSHINE mají za sebou vskutku pohnutou historii. Jejich dávná prvotina, k níž se však z nepochopitelných důvodů nehlásí, byla před patnácti lety průkopníkem domácího emocoru. Prvotní období v prostředí hardcorové scény provázely nejen četné výjezdy do všech možných končin světa, ale i pozvolné otevírání se čím dál většímu počtu stylových inspirací. Přestože onen punkový až hardcorový základ zpočátku převažoval, postupně se hojně prosazovaly také prvky noise, industrialu, psychedelie, gotiky či elektroniky. Není divu, že ortodoxní hardcorová komunita začala kapelu okázale ignorovat, což však fungovalo oboustranně, tedy také z pohledu souboru vůči své "mateřské" scéně. Přestože pánové trvale brázdili světem, přesně o nich platilo přísloví, že doma není nikdo prorokem. Zlomovým se stal rok 2005, kdy se dosavadní zcestovalci počali usazovat více doma, poprvé navázali kontakt s major labelem a konečně si jich alespoň částečně povšiml běžný tuzemský rockový lid. Sice se žádný kdovíjak pronikavý úspěch nekonal, následky však byly zřejmé. Naprosté vydědění z oblasti hardcoru, příklon k popově líbivým melodiím a zvýšený zájem oficiálních médií, občas přerůstající v až nekritické nadšení a nálepku vrcholné české progrese.

Žel, kvalita nahrávek nabrala v posledních letech nepatrně sestupnou tendenci. To, co kdysi působilo dojmem něčeho převratného, se postupně změnilo v neklamné zdání toho, že se pánové začínají čím dál více opakovat a točí se v kruhu. Přestože novinka tento pocit příliš neodvrací, přece jen nastiňuje alespoň nepatrný posun. Oproti ještě nedávné minulosti totiž skoro zmizely rysy prvoplánové popové líbivosti, což připomíná snad jen tleskavý rytmus úvodní hitovky "Today (Is Not The Day)". Jestliže již předchozí album trochu potemnělo, pak to nové pokračuje v jeho linii. Zřejmým prvkem je také lehké zklidnění, naznačené velice povedenou písní "NFNY" a podtržené některými dalšími. Mezi výraznější chuťovky patří rovněž rytmicky přitažlivé "The Echoes".

Navzdor částečnému zjemnění posledních let však nechybějí ani ostřejší položky, mezi něž náleží pro kapelu vyloženě typické a velmi zdařilé songy "Seven Sins, Seven Signs" nebo "Poltergeist", vybavené skvěle znějícím kytarovým podložím. Ke konci alba dochází, k potěše pamětníků a pro někoho možná i překvapivě, na vůbec nejžahavější momenty, zdařile vyvolávající ducha hardcorové či noiserockové minulosti. Jde o nebývale ohnivou gradaci titulní skladby "Karmageddon", ale hlavně docela strhující elektrocorové finále "We Carry A Third World Briefcase", kde vokálně hostuje Justin Pearson, zpěvák amerických THE LOCUST a celé řady dalších extrémních kapel.

Pánové sice již nejsou tuzemskými věrozvěsty světového vývoje, za které byli ještě před několika lety občas označováni, oproti jiným zdejším takzvaně moderním kapelám však triumfují jistou zkušeností, vyspělostí či rozpoznatelností. Nadále "hladí žiletkami a řežou sametem", jak kdysi kdosi velmi trefně konstatoval, ale především tak činí na vysoké úrovni.

Kvalitu hudby není vhodné měřit tím, jestli něco je či není hardcore, popřípadě bylo a přestalo být, ba dokonce ani tím, jestli dotyčná formace vystupuje na festivalech sponzorovaných ČEZem nebo jinými nesympatickými hovady. Takže čert vem hardcorové zatvrzelce, neboť ze širšího žánrového hlediska jde v tomto případě stále o výrazně nadprůměrnou záležitost.

sestava: Kay - kytara, zpěv, Dan - bicí, Jiri - kytara, Tvzex - baskytara
produkce: Dušan Neuwerth
1. Today (Is Not The Day)