06.09.16

PRVNÍ HOŘE - Club Silencio

PRVNÍ HOŘE - Club Silencio

2011 Kontra Production

čas: 40:11
styl: alternative rock/crossover

Neskutečný poprask, který na přelomu let 2008 a 2009 vzbudilo PRVNÍ HOŘE se svým tehdy čerstvým počinem "Lamento", byl vskutku tvrdě mířeným direktem zakonzervovaným rockerům či metalistům. Zcela náhle, nečekaně a zničehonic se v intenzivní pozornosti nadšených recenzentů ocitla nahrávka kapely, jež do té doby přežívala na okraji alternativní scény, razantním zpestřením a přitvrzením však během několika týdnů a měsíců natolik uchvátila progresivně laděné tvrděrockové pisálky, že ocenění v podobě hard & heavy Anděla či bronzové Břitvy byla logickým vyústěním. Album se tím zařadilo po bok fenomenálních děl "Želva", "Kuře v hodinkách", "Straka v hrsti", "Made In Valmez" či "Futuretro", tedy mezi ty nejblyštivější klenoty české rockové historie.

Očekávání mířící k letošní novince proto musela být obrovská a pro členy souboru možná i svazující, ti se však se svým údělem popasovali se ctí a většinu nadržených posluchačů snad nezklamali. Podobně jako minule jde i tentokráte o žánrově a výrazově rozmáchlé skladby, plné převapivých kompozičních zvratů, přemetů a veletočů, kde se téměř neustále cosi velmi vzrušujícího vyvíjí, rozvíjí či proměňuje. Mimořádně kreativní, ale přitom nebývale soudržný celek je kombinací kytarové tvrdosti a syrovosti, jazzové nespoutanosti, metalové razance, elektronických prvků, punkových až hardcorových výpadů, artrockové velkoleposti, šansonu a vpádů akordeonu, to vše navíc se značným podílem alternativního myšlení, muzikantské perfekce či kabaretního klaunství.

Díky všemu výše zmíněnému si lze náležitě vychutnat nejen převážně elektronicky laděná intermezza nazvaná "Dějství", ale především většinu melodicky výrazných písní. Patří k nim přímočařejší hitovka "Diskokoule", spíše svižnější "V cizím hrobě", sexpistolskou citací završené "No future" či místy až do grindcorového teritoria zajíždějící "Noční bůh". Mezi ty nejvyšší vrcholy však určitě náleží rozjímavé, působivé a melodicky opravdu přenádherné "Sny", naopak nepatrně tuctovějším dojmem se můžou rýsovat položky "Proti proudu" nebo "Vykloubenej svět".

Zalitovat lze v hudební hmotě malinko utopeného Urzova zasmušilého hlasu, jím sdělované myšlenky jsou však znovu netradiční symbiózou přemýšlivosti, smutku až hořkosti s koncertně prezentovaným smyslem pro odlehčující kontrast. Zvláštní textovou pozornost zaslouží po všech stránkách vynikající píseň "Hvězda", textově volně navazující na starší "Klavíry" a gradující hodně pozoruhodnou větičkou "veleben buď ten, kdo hudbu stvořil!" Závěrečné "Proč zrovna já II" je pro změnu neméně famózním pokračováním jiné starší písně a strhujícím potvrzením těšící skutečnosti, že přestože minulé veledílo zůstalo a pravděpodobně navěky zůstane nepřekonáno, pánové s pomocí četných hostů nahráli opět silný, kvalitní, nápaditý a vysoce přesvědčivý opus.

Velebeni budiž ti, kteří tuto hudbu stvořili!

sestava: Milan Urza – zpěv, kytara, Rajs – klávesy, samply, zpěv, Pan Klaun I. – akordeon, Jiří Hes – baskytara, Medák – bicí
produkce: PRVNÍ HOŘE
odkaz: bandzone.cz/prvnihore
1. Dějství 1
2. Diskokoule
3. No future
4. Dějství 2
5. V cizím hrobě
6. Proti proudu
7. Dějství 3
8. Sny
9. Noční bůh
10. Vykloubenej svět
11. Dějství 4
12. Hvězda
13. Proč zrovna já II

Kouzlo předchozí desky "Lamento" tkvělo především v nepřipravenosti posluchače, kdy se na něj z čista jasna vyvalilo tucet různorodých, občas i protichůdných emocí, navíc vše zahrané s přehledem ostřílených hudebníků. Následovník "Club Silencio" v této koncepci nezůstává pozadu, avšak chybí již onen moment překvapení, díky čemuž může recenzent inklinovat k nižšímu hodnocení. Nicméně osobně zastávám názor, že pokud by novinka vyšla před klíčovým "Lamentem", publicisté by též pěli oslavné ódy, tak jako nyní já.

hodnocení: 90 %

80 %

88 %