06.09.16

WOLVERINE - Communication Lost

WOLVERINE - Communication Lost

2011 Candlelight Records

čas: 60:00
styl: progress

Snad na žádné rock-metalové album jsem se letos tolik netěšil, jako na dlouho očekávanou novinku švédských melodiků WOLVERINE. Jeho předchůdce "Still" jsem velmi dlouho nemohl vyndat z přehrávače pro jeho unikátní zvuk, hypnotické klávesy, rafinované kytary a v neposlední řadě procítěný zpěv Stefana Zälla. Od té doby uplynulo dlouhých pět let, skupina si mezi tím prodělala menší personální krizi, ale nakonec se podařilo naleznout tu správnou tvůrčí chemii, jejímž výsledkem se stalo hodinové dílo "Communication Lost".

Těm, kdož o WOLVERINE slyší poprvé, bych jejich styl popsal jako mix lehké progrese či spíše rockové rafinovanosti a výrazných kláves (často v podobě piána), dotvářejících osobitý melancholický sound. Poznávacím znamením kvinteta je specifický přednes Stefana Zälla, lehce evokující Serje Tankiana (SYSTEM OF A DOWN). Skupina se nesnaží o nějakou hráčskou onanii, mnohem více se soustředí na posluchačovy emoce a nekonfliktní a klidné muzikantství, občas však vystřihne nějaký ten ryze progresivní riff či katarzující klenuté sólíčko. Tak či onak, další podobnou skupinu jako WOLVERINE byste hledali těžko.

CD "Communication Lost" dokonale navazuje na specifickou atmosféru předchůdce "Still", všechny atributy zůstaly zachovány, avšak postrádám nějaký nový posun, vývoj. Skupina jednoduše sází na jistotu a dle mého názoru se striktně pohybuje v perimetru vytyčeném předchozí tvorbou. Jistým náznakem jinakosti se jeví na syntezátorových beatech postavená "Pulse", ale podobných elektronických experimentů se již nedočkáme. Za největší negativum alba a obecně skupiny považuji až příliš přímočaré bicí, ty totiž nedisponují rafinovanými přechody ani dalšími bubenickými vyhrávkami (třeba práci s činely prakticky neregistruji, snad krom "In the Quiet of Dawn") a spíše slouží jen jako formální rytmický základ. WOLVERINE zřejmě bicí a obecně rytmiku nepovažují za stěžejní, neboť často se v půli skladby zcela upozadí či ji rovnou suplují subtilní samply nebo tóny houslí či piána.

Prim tedy tvoří kytary a celkově syntezátorové podloží. A musím říci, že Mikael Zäll umí vykouzlit rozličné melodie, od překvapivě zemitých riffů ("Into the Great Nothing" či "Your Favourite War"), až po výtečná emocionální sóla, která zdobí prakticky každou rock-metalově laděnou skladbu. WOLVERINE totiž vynikají též v křehkých baladách, kde naproti tomu vynikne bezchybné piáno Per Henrikssona, podpořené občas houslemi ("Poison Ivy" nebo "What Remains"), závěrečná "A Beginning" se rovnou nese ve znamení ambientního rozjímání.

WOLVERINE nahráli velmi kvalitní počin, avšak v konfrontaci s předchozí tvorbou nijak nepřekvapí, přísloví dvakrát nevstoupíš do jedné řeky tudíž skupinu nijak netrápí. V koloritu emocionálních melodických rock-metalových alb sice "Communication Lost" zastává vysokou pozici, avšak i z pohledu fanouška musím konstatovat, že nikoliv tu nejvyšší.

sestava: Stefan Zäll - zpěv, Thomas Jansson - baskytara, Marcus Losbjer - bicí, Mikael Zäll - kytara, Per Henriksson - klávesy
produkce: WOLVERINE
1. Downfall