LANTLÔS - .Neon

LANTLÔS - .Neon

2010 Lupus Lounge / Prophecy Productions

čas: 39:51
země původu: Německo
styl: post-black

Bylo jen otázkou času, kdy label Prophecy Productions (resp. jeho blackmetalovější divize Lupus Lounge) představí další projekt produkující specifický typ post-blackmetalu á la ALCEST, pocházející z jiných končin, než svého rodiště Francie. O německých LANTLÔS lze ve stručnosti prohlásit, že se jedná o takové syrovější ALCEST, oproštěné od psychedelických shoegaze pasáží, čímž však netvrdím, že si subtilních meziher posluchač neužije. Jen výsledné vyznění inklinuje k poněkud temnějším a drásavějším končinám.

Mozek LANTLÔS, multiinstrumentalista Herbst, neponechal na nástupci až příliš syrového eponymního debutu nic náhodě a aby maximálně dostál co nejvěrnějšího subžánrového vyznění, pro druhý studiový počin ".Neon" nenajal na vokální pozici nikoho menšího než přímo Neigea, leadera slovutných ALCEST. Tvůrčí chemie mezi těmito nesmírně talentovanými muzikanty zafungovala natolik, že se Neige stal plnohodnotným členem kapely.

Ze začátku se sluší alespoň v kostce přiblížit onen zatím bezejmenný pseudoblackmetalový subžánr, jenž se v posledních letech zčista jasna vynořil ze země galského kohouta a víceméně ho produkuje v jeho krystalické podobě jen hrstka muzikantů, avšak velmi aktivních v mnoha různých, převážně post-blackmetalových projektech. Právě hyperaktivního Neigeho lze považovat za nejvýznamnějšího inženýra tohoto pozoruhodného stylu, jeho nezaměnitelný rukopis lze zavětřit u mnoha kapel, které de facto tvoří pilíř nové francouzské blackmetalové postmoderny. Krom žánrového etalonu ALCEST bych upozornil ještě na další spolky, jimiž prošel, kupříkladu zatím hybernované, AMESOEURS, stylové paralely lze zaslechnout i u avantgardistů PESTE NOIRE. Označit totiž tvorbu skupin jako LANTLÔS za čistě blackmetalovou se jeví poněkud matoucí, neboť černý kov zde reprezentuje především "havraní" vokální přednes, nicméně i ten zní jakoby apaticky zpovzdálí a přiškrceně (ostatně tento způsob zpěvu a částečně i psychedelického vyznění kytar není vynálezem francouzských blackmetalových postmodernistů, nýbrž již na počátku 90. let s ním vyrukoval Varg Vikernes v BURZUM a o chvíli později Jan Kenneth Transeth na kultovním debutu IN THE WOODS.. "Heart of the Ages"). Pravda, nezřídka slyšíme i nefalšované bicí sypačky, nicméně o blackmetalu lze hovořit spíše jako o formálním hudebním výrazivu, neboť tyto nahrávky zcela postrádají misantropický chlad a nekompromisnost skandinávských hord. LANTLÔS či ALCEST sice na první pohled dokážou vykouzlit silně melancholickou náladu, jejímž výsledkem však není skličující chladná prázdnota, nýbrž kontemplativní rozpoložení. Převážně delší, technicky přímočaré kompozice charakterizuje důraz na gradaci se silně psychedelickou fazonou tak charakteristickou pro jímavý post-rock. Většinou klimax poměrně násilně utnou jazzem načichlá intermezza, tu a tam se o slovo hlásí též čisté zpěvy.

".Neon" výše zmiňované splňuje do puntíku, oproti ALCEST však trochu více tlačí na pilu, tudíž blackmetalová složka poněkud zastiňuje subtilní úkroky. Prvotní poslech se jevil poněkud monotónní, avšak s každým následujícím deska rostla. Jistě, LANTLÔS postrádají ladnost ALCEST či rockovou hřejivost AMESOEURS, díky spíše relaxačnímu hudebnímu výrazivu k nim nelze přistupovat ani jako k blackmetalové vzpruze. I ty nejextrémnější bicí sypačky de facto jemně pohladí na duši a právě v tomto paradoxu spatřují prim alba a prakticky celého zmíněného subžánru. Snad jen škoda, že CD neobsahuje více čistě zpívaných "opethovských" pasáží jako v "Pulse/Surrea". Též mi občas přijdou poněkud levně ukončené jinak výborně katarzní skladby, třeba závěr "Neige De Mars" působí trochu nedodělaně. Přestože ".Neon" ještě skýtá prostor pro pilování do budoucna, už jeho současná podoba skvěle ilustruje silný subžánrový potenciál.

sestava: Herbst - kytara, baskytara, bicí, zpěv, Neige - zpěv
produkce: Herbst
1. Minusmensch