06.09.16

Vilém Čok & BYPASS - Živá voda

Vilém Čok & BYPASS - Živá voda

2011 Citadela Records

čas: 45:18
styl: heavy rock

Zpěvák Vilém Čok se již několik let neveze na žádné vlně popularity a jeho jméno patří k těm známým hlavně s ohledem na minulost, ať již ji lemoval ZIKKURAT, PRAŽSKÝ VÝBĚR, MOPED, STROMBOLI nebo NOVÁ RŮŽE. Ke svým blížícím se letošním padesátinám si však nadělil počin, který sice není žádná sláva, ale stydět se za něj nemusí. Není to sice jím proklamované nejlepší sólové album, co kdy zplodil, protože nejenom v rámci některých výše zmíněných kapel, ale také v éře, kdy jej doprovázelo DELIRIUM, vznikly i lepší výtvory. Za dobu existence formace BYPASS však může jít o vrchol.

Hlavní protagonista souboru především pochopil, že jeho cesta nespočívá s podivných elektronických experimentech, k nimž tíhnul v první pětiletce nového století a které měly k progresi opravdu daleko. Jestliže již předchozí album naznačilo důrazný návrat k tvrdě kytarovému rocku, pak to aktuální tuto opětovně nalezenou linii ještě více prohlubuje. Což lze hodnotit jedině dobře, neboť v této poloze se někdejší Willibald zdá být nejpřirozenější a nejdůvěryhodnější.

Hned na úvod se sice dopouští stejné chyby jako na jednom ze svých nedávných alb, když předkládá mluvený "Prolog", který hraničí s trapnou žoviálností, ale potom se již naplno rozjíždí zvukově skvělý a muzikantsky suverénní příděl ostře nabroušených kytar či úderných bubnů. Kupodivu nijak nevadí, že to celé vychází z klasických rockových kořenů starších dekád a tudíž může někomu smrdět určitou zastaralostí. Prvořadě se v tom interpret cítí jako doma, takže výsledek zní sympatičtěji, než kdyby šlo o nějaké křečovité a marné dohánění současných trendů.

Dominantním rysem díla je tedy tvrdý bigbít s výrazně hardrockovým až heavymetalovým nádechem, o čemž svědčí songy jako "Dokonalá žena", "Dolů to bolí" či "Gladiátor". Jen lze místy lehce zalitovat, že občasné náznaky tempového zrychlení přibržďují povětšinou pomalejší sloky a Čokův sice osobitý, nicméně s postupem let čím dál usedlejší hlas, jenž vyloženě zpomaluje občas nadějně rozjeté tempo. Pouze výjimečně se zpěvák pouští do svižnějšího vokálního projevu, jimž vynikal v mládí. Navíc místy přechází v rádobyhumorné pitvoření, kterým nevhodně zpestřil závěr písně "Sentimentální", jež však překvapuje alespoň krátkou citací zámkovského šlágru "Traktor".

Kontrast vůči převážně našláplejším věcem vytváří melodicky solidní titulní balada "Živá voda", navíc přítomná také ve zkrácené radio verzi, kterou však drtivá většina rádií nepustí, protože přece jen tam jsou kytary až moc nahlas a jich se každý komerční dramaturg v obavě ze ztráty posluchačů bytostně děsí. Dalším oddechovým kouskem je dětským sborem vybavená vánoční agitka "Zachraňte Ježíška", podle očekávání však balancující na samé hranici kýče a nevkusu.

Samostatnou kapitolou jsou texty, hned v několika případech sršící poměrně ostře politickou kritikou. Sousloví typu "komančům jsme se postavili, teď megazloději vládnou, ti tenhle stát hezky vytunili" by od Čoka možná někdo ani nečekal, a když se k tomu přidají ještě "miliardy ukradený ze všech státních sfér, ten kdo se ještě nenarodil, tak už má dluh, to kurva není fér", tak už asi přestává veškerá sranda. Forma zpracování těchto myšlenek může připadat nepatrně křečovitá a potrefené husy či jejich voliči tomu neuvěří, tím spíše, přihodí-li se "beztrestnost politiků, korupční skandály, v důchodu místo úspor posraný sandály" a dokonce i mírně nenápadná výzva k defenestraci, přesto lze tento pozdní dozvuk punkových kořenů ocenit lépe než potenciální opak.

Coby částečné slovní odlehčení však přicházejí vhod hudebně nepříliš výrazné refrénové skandovačky "Mrkev nesmí zemřít", "Řekni dítě, chlebu stop!" a "Hudba je nejvíc". Zatímco ta poslední uvedená je víceméně o ničem, někoho můžou zaujmout netradiční myšlenkové konstrukce v těch zbylých, v nichž dochází na obranu zeleniny žrané kvůli vitamínům a naopak k odsouzení mouky jakožto nebezpečné drogy, která ucpává trubice a vede dokonce až do hrobu.

Škoda nepříliš povedené obalové stylizace a všech výše uvedených výtek. Hudební základ desky totiž disponuje úrovní, která sice nestačí novodobým rockovým premiantům, ale bez problémů se vyrovná kdejakému daleko úspěšnějšímu mainstreamovému bigbítu. Současný Vilém Čok si totiž vede zhruba stejně jako třeba KABÁT, ŠKWOR, DOGA, TŘI SESTRY nebo Brichtův ABBAND. Jen ten nevděčný rockový lid na něj tak trochu pozapomněl.

sestava: Vilém Čok – zpěv, Pavel Marcel – kytary, piáno, Milan Libich – baskytara, Jan Podzimek – bicí
produkce: Vilém Čok
1. Prolog