06.09.16

DROM - I

DROM - I

2011 vlastní náklad

čas: 31:13
styl: post-metal/post hardcore

Pod Ještědem vzniklo další zajímavé hudební těleso, které zřejmě rozvlní hladinu žánru i v rámci mnohem širším, než pouze sever Čech. Post-metaloví DROM vypustili do světa EP "I", nahrané ve studiu Althan a po zvukové stránce deska velmi překvapí svou vyvážeností, čímž posouvá debut o pořádný kus výše. Booklet se též vydařil, nechybí texty skladeb a šedo-bílá kombinace užitých barev výborně doplňuje decentnost celé nahrávky.

Valivá melodičnost je občas podpořena vybrnkávaným základem, strojově přesné bicí a monotónní riffy spolu s precizní basovou linkou dávají dohromady atmosféricky hutnou porci postu s temnou příchutí blacku. Vokály jsou, stejně jako v případě spřízněných UNDERGROUND THEATRE, v režii Charlieho a jeho zpěv figuruje spíše ve sporadické míře, kdy funguje pouze jako doplněk nad rámec samotné hudební výpovědi. Charlie zvolil stejný typ zpěvu jako v UT, což považuji trochu za nešťastné, větší variabilita by desce dala konkrétnější a odlišující výraz. Češtinu v podobném žánru nevídáme příliš často, ale působí příjemně a dodává nahrávce z mého pohledu celkem jasnou konkurenční výhodu. Stejně jako v případě UT se jedná o propracované texty, temnou poezii, jež mi k hudbě DROM jednoznačně sedí. Žádná ohraná klišé se nekonají a na tak malé ploše, jakou na desce zastupují vokály, mi výpovědní hodnota připadá dostačující.

Má jizvy v tváři
Ruce sešlé stářím
Hrob plný dětí
Král musí být slepý

V otroctví tančí
Nedává šanci
Hrob plný dětí
Král musí být slepý

Kudy má jít
Když se stromy kácí
Krví je
Zbrocená

Nicole

Samotná atmosféra, kterou DROM zdárně budují už od prvních tónů, je příjemně mrazivá, hladká a plíživá. Nikam se nespěchá, posluchač je pohlcován postupně a půlhodinka stopáže bohatě stačí na to, aby měl člověk chuť pustit si CD ještě jednou. Občasné zabřednutí do monotónnosti naštěstí netrvá nikdy příliš dlouho a zajímavé motivy všech čtyř skladeb tyto momenty ani příliš nedovolují.

Debutové EP "I" slibuje zajímavé oživení undergroundové scény a DROM patří mezi adepty na větší příděl věnované pozornosti jak fanoušků, tak médií. Pokud se jim podaří dostatečně se oprostit od koexistence s UNDEARGROUND THEATRE a řádně si tak vypilují svůj vlastní hudební výraz (pokud to tedy po této desce nezabalí a budou aktivně dál tvořit a hrát živě), čeká skupinu slibná budoucnost. Jen to bude stát spoustu práce, ale v tomto ohledu není důvod klukům nevěřit.

sestava: Charlie - kytara, zpěv, VladikS - bicí, Cigan - kytara, Vrablodron - baskytara
odkaz: bandzone.cz/drom
1. Nicole
2. I Am Spartacus
3. Private Snowball
4. Jack Torrance

Liberecký DROM naskočil na momentální vlnu post-metalu či sludge a byť v tomto ohledu nepředvádí nic nového a dosud neslyšeného, vede si docela obstojně. Posluchači tuzemských souborů okamžitě naskočí žánrová a výrazová spojitost především s FDK, ti však prozatím stojí kvalitativně o něco výše. Ale jako prvotní zářez toto minialbum budí velké naděje.

Rozsáhlé kompozice citelně brnkají na emoční strunu, což se jim daří s efektem lehké nedotaženosti. Zvukově to sice trochu dře a výsledku neprospívá ani nepříliš přesvědčivý vokál, samotná hudba však má schopnost vyvolat patřičný prožitkový účinek, přestože je navozován žánrově typickým a tudíž již notně obehraným postupem, tedy střídáním a prolínáním skoro až minimalisticky akustických pasáží a intenzivních tvrdě kytarových výbuchů, vedených do mohutně gradačního finále. Funguje to dobře, jenže tak trochu předvídatelně a proto nepřekvapivě.

Právě z tohoto důvodu lze za vrchol nahrávky označit její závěr, tedy noisově znějící rozuzlení skladby "Jack Torrance", která tímto proráží náznak částečného stereotypu, otevírá nová úniková dvířka a tím přiživuje možná očekávání. Příště bude ještě lépe.

hodnocení: 70 %
Ladislav Oliva

Tvrdší metal a čeština mi nikdy nešly dohromady. Až na pár výjimek jsem české texty považoval za element, který hudbu mění v sice zábavnou, stále však víceméně parodii. Příkladem poslouží první album ROOT či tvorba blackových MASTER'S HAMMER. O skupinách jako MASTURBACE nebo TROLLECH nemluvě.

Jsem rád, že můj názor na češtinu v metalu poupravili DROM, mladá liberecká kapela hrající moderní žánrovou syntézu, kterou sama nazývá post-hardcore/black a která je skutečně popsatelná jako výrazně zpomalený hardcore doplněný o blackovou, potažmo doom metalovou melodiku. A pod slovy doom metal si tentokrát nepředstavujte žádné gotické elegie. Debutní EP skupiny, nazvané prostě "I", je sice melancholické, zároveň ale víc zamyšlené, než vzdychající beznadějí.

S prvními tóny úvodní "Nicole" se přesuneme na břeh ztemnělého jezera a po zbytek nahrávky se pohybujeme mezi ním a stínem kamenných sousoší, povězme na Kuksu. Vokál, připomínající spíš než hardcorový řev nebo blackový skřehot takové PSÍ VOJÁKY v těch nejexcitovanějších pasážích, úspěšně dokresluje atmosféru osudovosti. K tomu je poměrně srozumitelně artikulován, pročež si posluchač vychutná také zajímavé texty, které DROM píší.

A zde bych vznesl jedinou vážnější výtku, kterou vůči DROM mám, Texty jsou podařené, tak proč pojmenovávat skladby anglicky? Nenalézám v tom logiku a mám za to, že prezentuje-li se skupina česky, měla by se tak prezentovat se vším všudy.

To je ovšem stran negativ vše. DROM zvládají své řemeslo s přehledem, na první poslech je znát, že nejsou žádní zelenáči, a pro kompozici mají cit. Český posluchač může doufat, že se propracují k osobitějšímu projevu a zaujmou čelní místo v rámci domácí metalové scény.

hodnocení: 80 %
František Novotný

90 %