06.09.16

THE BLACK DAHLIA MURDER - Ritual

THE BLACK DAHLIA MURDER - Ritual

2011 Metal Blade Records

čas: 45:33
styl: metalcore/melodic death

Novinka od THE BLACK DAHLIA MURDER byla poměrně očekávaným albem. TBDM jsou kapelou, která umí skombinovat metalcore s melodickým deathem a nabízí tak poněkud extrémnější muziku i těm posluchačům, kteří by o ni většinou dobrovolně nezavadili.

"Ritual" zní na první poslech poměrně zábavně a přístupně. Další poslechy přístupnost zachovají, ovšem ta zábava se znatelně vytrácí. Album je plné chytlavých a jednoduše zapamatovatelných motivů a melodií, které působí vcelku líbivě. Občas kapela překvapí i nějakým tím experimentem, například v třetí "On Stirring Seas of Salted Blood" zabrousí do ponuřejších vod "blacku". Vokál i monotónní riffový podklad zní z počátku slibně, ovšem kytarové sólo v druhé třetině skladby vše vrací do vyjetých kolejí a slibované rozčeření vytýkané monotónnosti zas rychle odezní do ztracena.

Po několikerém poslechu se bohužel projevuje syndrom jakéhosi tvůrčího vyhoření. BLACK DAHLIA má svůj osobitý ksicht a je celkem lehounce rozpoznatelná, ovšem užívané postupy při skládání se často opakují, a tím pádem zákonitě nudí. Sypačka na bicí nemůže chybět snad v žádném tracku, větší variabilita a nápaditost by albu i kapele celkově určitě prospěla. Snad jen v sedmé "Den of the Picquerist" pobaví punkový nájezd, ale než se člověk vzpamatuje, devadesát vteřin je pryč a do uší zní další z pokusů o tvrdší deathovou skladbu. Tuto snahu o přitvrzení nelze kapele upřít, "Malenchanments of the Necrosphere" z počátku opravdu zní jako obyčejná deathová klepačka, avšak sólo a změna stylu zpěvu i tentokrát veškeré odchylky od zavedeného směru jedním pohybem zneškodní. Skoro se až zdá, že se THE BLACK DAHLIA MURDER občas rozhodnou zkusit něco nového, pak se ale zaleknou sami sebe a raději výsledek vycpou něčím méně závadným a pod jejich jménem lépe vypadajícím.

Po vokálové stránce jsem opět spokojen, střídání štěkavého vokálu s hlubokým growlem ani na "Ritual" nezklamalo a právě práce se zpěvy je pro TBDM jedním z typických odlišovacích znaků mezi melodeath/metalcore kapelami. Štěkot sice po půlhodině začne poněkud lézt na nervy, ale to je způsobeno i tím, že na desce je dvanáct skladeb o celkové délce přes tři čtvrtě hodiny. Album tak postupně přichází o posluchačovu pozornost a druhá polovina alba se zdá slabší. Méně by v tomto případě bylo více. Zachránit se to kluci snaží v "The Raven" refrénem, který silně evokuje ARCH ENEMY, a posluchač tak na malý okamžik začne album opět vnímat, ovšem ani toto vytržení ze stereotypu není nikterak přesvědčivé.

"Ritual" v žádném případě není špatná deska. Zamrzí ale její plochost, absence výraznějších hudebních nápadů a strach z plnohodnotných odboček od klasického zvuku kapely. Náznaků je na albu hned několik, ale žádný z nich zřejmě TBDM nechtěli vypustit v jeho plné kráse. Na prvních pár poslechů tedy "Ritual" zabaví, opakovaný poslech už však nemá moc co nabídnout a brzy se vytratí z paměti, aniž by zanechal nějakou výraznější vzpomínku, snad krom povedeného artworku ve stylu MASTODON.

sestava: Brian Eschbach - kytara, Trevor Strnad - zpěv, Shannon Lucas - bicí, Ryan Knight - kytara, Ryan "Bart" Williams – baskytara
produkce: Mark Lewis
odkaz: myspace.com/blackdahliamurder